Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Ordrestatus fra Autobrite er fortsatt pending. Irriterende, for jeg vet ikke om jeg faktisk kommer til å motta maskinen.

 

Spurte på forumet til DW for to dage rsiden (Autobrite sin egen forumdel), men har ikke fått svar, og har sendt mail. Blir smått irritert om jeg ikke får maskinen egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når kommer våren til Østlandet egentlig? Idag har det f.... meg snødd hele dagen!

 

fikk nok av været her i drammen(snø her og) så dro til hytta i larvik i helga, der var det ihvertfall bart, for det meste opphold og sola viste seg tilogmed litt i dag :D

 

fikk også tatt en liten vask i dag, og lurer da på en ting, nedre del av dørene(for det meste de forran) er blitt ganske rue i lakken, kan se ut som om det er masse små svarte prikker(asfaltdritt??) og bittesmå rustflekker, noe jeg har fått høre at skyldes metallstøv i veien etter piggdekk som igjen fester seg i lakken å ruster?

 

er dette noe jeg får fjernet med min nyinnkjøpte quick clay som venter på å bli brukt?

Lenke til kommentar

Haha, i går var det over og ut for Best Tools poleringsmaskinen min :!:

 

Etter en stund var det vanskelig å få startet den, tilslutt var den helt død...

 

post-53560-1208155416_thumb.jpg

 

Min kompis sin 90` 525i var rett og slett voldtatt i lakken, dette syntes godt på bakluka, fine riper! Ser skillet fra der jeg har polert :)

 

Trenger antakelig noe kraftigere saker, men 106FF gjorde jobben bra!

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Andre gang jeg prøver meg på polering av bil, brukt en Orange Pad med Menzerna PO 106FF. Denne polishen er også en av de med minst cut ("aggressivitet"), er storfornøyd med den!

 

Po 106FF: 375,- (1 liter - holder lenge!)

Poleringsmaskin: Best Tools - 299,- (kan vel kalle det en engangsmaskin.. søppel)

Poleringspute: 99,- 6,5", fin til panser, tak og bakluke!

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Her om dagen fant jeg til min store forskrekkelse store mengder fugleskjit spredt fra venstre frontlykt, over panseret og videre til passasjerdøra foran, ja faktisk også inni sidespeilet. Er svært glad i førstegangsbilen min - en MB 190E - og har store planer om å passe godt på den. Har hørt at fuglemøkk og lakk ikke er verdens beste kompiser, så vasket av det hele med en gang jeg kom hjem. Hadde dog ikke tid til en skikkelig vask der og da, så ble til tre bøtter med vann m/ såpe og like mange kluter. Fikk vekk det som var en møkk, men det ble dessverre igjen noen mørkere flekker i lakken. Bilen er sølvgrå og ikke perfekt i lakken fra før, men nå ble jo panseret mitt regelrett flekkete. Ikke synlig på avstand, men er står man inntill bilen er det tydelige merker på rundt 3-10mm i diameter spredt omkring. Er vel det dere kaller oksidasjonsflekker såvidt jeg har lest meg til. Vasket bilen noe bedre på søndag, dog langt fra oppskriften i starten av tråden her (leste jo ikke den før nå).

 

Planlegger å kjøpe inn det viktigste som sto på forsiden her; et par spesialbøtter, vaskehanske, ymse rengjøringsmidler m.m.. Pappa bor langt borte, så Bestefar er det jeg har tatt etter. Dessverre er vel heller ikke han noen vaskemester (selv om Carinaen hans ser flott ut!), med svamp og Turtleprodukter. Har nå store planer om å vaske bilen etter metode på første side, men lurer på om jeg skal ta den med til en "spesialist" første gang. Det ser ut til at det kan være vel mye jobb på bilen for en komplett nybegynner. Er ymse (mindre) riper, oksidasjonsflekker, en noe større ripe (skeptisk til at den kan reddes) samt noen ganske små områder helt ytterst på skjermene der tidligere eier har skapet borti noe så lakken rett og slett er borte. Har også gått såvidt litt rust i en av disse flekkene.

 

Er det håp for panseret til mærsja mi?

 

Skjønner at prisen på (forsøk på) behandling av det jeg nevner over vil variere stort fra sted til sted, men er det noen som har noen formening om hvilken prisklasse en slik jobb vil komme på? Skulle gjerne også hatt råd til en tektylbehandling etterhvert.

 

Er svært takknemlig for hjelp.

 

:)

Lenke til kommentar
Haha, i går var det over og ut for Best Tools poleringsmaskinen min :!:

 

Etter en stund var det vanskelig å få startet den, tilslutt var den helt død...

 

post-53560-1208155416_thumb.jpg

 

Min kompis sin 90` 525i var rett og slett voldtatt i lakken, dette syntes godt på bakluka, fine riper! Ser skillet fra der jeg har polert :)

 

Trenger antakelig noe kraftigere saker, men 106FF gjorde jobben bra!

Kondolerer med maskinen, men du har jo garanti på den da. 1år og 2år reklamasjonsrett.

Eller så er det jo bare å gå å lete etter fetere maskiner, nå som du er igang med roterende, er det jo ikkenoe vits i å gi seg;) Ser tydelig skille ja, meget bra resultat!

 

Her om dagen fant jeg til min store forskrekkelse store mengder fugleskjit spredt fra venstre frontlykt, over panseret og videre til passasjerdøra foran, ja faktisk også inni sidespeilet. Er svært glad i førstegangsbilen min - en MB 190E - og har store planer om å passe godt på den. Har hørt at fuglemøkk og lakk ikke er verdens beste kompiser, så vasket av det hele med en gang jeg kom hjem. Hadde dog ikke tid til en skikkelig vask der og da, så ble til tre bøtter med vann m/ såpe og like mange kluter. Fikk vekk det som var en møkk, men det ble dessverre igjen noen mørkere flekker i lakken. Bilen er sølvgrå og ikke perfekt i lakken fra før, men nå ble jo panseret mitt regelrett flekkete. Ikke synlig på avstand, men er står man inntill bilen er det tydelige merker på rundt 3-10mm i diameter spredt omkring. Er vel det dere kaller oksidasjonsflekker såvidt jeg har lest meg til. Vasket bilen noe bedre på søndag, dog langt fra oppskriften i starten av tråden her (leste jo ikke den før nå).

 

Planlegger å kjøpe inn det viktigste som sto på forsiden her; et par spesialbøtter, vaskehanske, ymse rengjøringsmidler m.m.. Pappa bor langt borte, så Bestefar er det jeg har tatt etter. Dessverre er vel heller ikke han noen vaskemester (selv om Carinaen hans ser flott ut!), med svamp og Turtleprodukter. Har nå store planer om å vaske bilen etter metode på første side, men lurer på om jeg skal ta den med til en "spesialist" første gang. Det ser ut til at det kan være vel mye jobb på bilen for en komplett nybegynner. Er ymse (mindre) riper, oksidasjonsflekker, en noe større ripe (skeptisk til at den kan reddes) samt noen ganske små områder helt ytterst på skjermene der tidligere eier har skapet borti noe så lakken rett og slett er borte. Har også gått såvidt litt rust i en av disse flekkene.

 

Er det håp for panseret til mærsja mi?

 

Skjønner at prisen på (forsøk på) behandling av det jeg nevner over vil variere stort fra sted til sted, men er det noen som har noen formening om hvilken prisklasse en slik jobb vil komme på? Skulle gjerne også hatt råd til en tektylbehandling etterhvert.

 

Er svært takknemlig for hjelp.

 

:)

 

Fugleskitt er lakkens verste fiende. Idet den legger seg begynner den å etse sakte inn i lakken, og den stopper ikke får den kommer til grunninga. Er du heldig, har du greid å stoppe oksidasjonen før den har kommet gjennom klarlakken, da er det fullt mulig å polere det bort. Men hvis det har begynt å oksidere basen, da er det ikkenoe annet å gjøre enn å pusse ned å lakkere om.

 

Hvis du skal til en proff med dette, slik at han fjerner all oksidasjon pluss riper, kan jeg tippe det vil komme på en 4000-6000kr.

Lenke til kommentar

Oioioi, for en pris! Hadde håpet på under 2500 jeg, men bilshinerne må vel leve av noe de og. Er jo ikke en liten fillejobb.

 

Tenker jeg prøver meg selv med guiden foran i tråden og spør semi-stefaren min om råd jeg. Eller kanskje jeg bør klare meg selv. Han fikk jo morsan til å rubbe panseret på gamle (nå vrakede) Golfen. Var jo en masse luftbobler under lakket på det, de ble rubbet vekk og panseret ble... Ja, dere kan jo se det for dere. :wee:

 

Er det en jobb en nybegynner kan klare om han pugger guiden på forsiden her samt spør og graver i noen uker her på forhånd? Altså fikse panser og ymse riper?

 

EDIT: Er forøvrig også blitt fortalt at bremsevæske heller ikke er på gofot med lakk. - Kan være greit å være klar over.

 

EDIT2: Er det slik at man uansett må til med en maskin for å kunne bli kvitt oksidasjonsflekker (om de i det hele tatt lar seg fjerne) fordi det trengs varme?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Ikveld har jeg fått prøve den nye poleringsmaskinen min. Jeg endte med å kjøpe en Cyclo-kopi fra Biltema etter mye overveielser. Likte veldig godt å arbeide med maskin og kommer til å investere i en bedre etter hvert. Tar vel ikke for mange bilene å bruke opp denne her... Jeg prøvde meg nok en gang på min fars Hyundai som jeg slet med sist. Jeg venter på godsaker fra Autogeek så jeg måtte improvisere med Autoglym Paint Renovator og Super Resin Polish med de skumgummipadsene som medfølger maskinen. Resultatet var ingen forandring, jeg gjorde tydeligvis en like god (eller dårlig) jobb for hånd forrige uke! Ikke en eneste ripe ble borte. Er disse padsene virkelig så dårlige? Jeg prøvde meg fram med mye og lite produkt, hardt og svakt press og høy og lav hastighet. Uten hell :( Forseglet lakken med Extra Gloss Protection til slutt da (for hånd). Man kunne riktignok se hvor mye armbåndsuret viste i refleksjonen, men det var swirlsene jeg var ute etter denne gangen.

 

Fra Autogeek har jeg bestilt originale Cyclo pads (grønn, orange og hvit) og Swirl Remover og Finishing Glaze fra Wolfgang (tilbud) samt Poorboys Carnauba voks. Får bare håpe resultatet ikke uteblir og skuffelsen snus til lykkerus da...

Lenke til kommentar
Ikveld har jeg fått prøve den nye poleringsmaskinen min. Jeg endte med å kjøpe en Cyclo-kopi fra Biltema etter mye overveielser. Likte veldig godt å arbeide med maskin og kommer til å investere i en bedre etter hvert. Tar vel ikke for mange bilene å bruke opp denne her... Jeg prøvde meg nok en gang på min fars Hyundai som jeg slet med sist. Jeg venter på godsaker fra Autogeek så jeg måtte improvisere med Autoglym Paint Renovator og Super Resin Polish med de skumgummipadsene som medfølger maskinen. Resultatet var ingen forandring, jeg gjorde tydeligvis en like god (eller dårlig) jobb for hånd forrige uke! Ikke en eneste ripe ble borte. Er disse padsene virkelig så dårlige? Jeg prøvde meg fram med mye og lite produkt, hardt og svakt press og høy og lav hastighet. Uten hell :( Forseglet lakken med Extra Gloss Protection til slutt da (for hånd). Man kunne riktignok se hvor mye armbåndsuret viste i refleksjonen, men det var swirlsene jeg var ute etter denne gangen.

 

Fra Autogeek har jeg bestilt originale Cyclo pads (grønn, orange og hvit) og Swirl Remover og Finishing Glaze fra Wolfgang (tilbud) samt Poorboys Carnauba voks. Får bare håpe resultatet ikke uteblir og skuffelsen snus til lykkerus da...

Kan hende du sliter med en veldig hard klarlakk der altså. DA'en burde jo hjelpe litt. Men polerte du lenge? Du skal jobbe polishen godt inn i lakken. Når jeg bruker maskinpolish på "Cycloen", så kjører jeg på full hastighet hele tiden, da det er umulig å brenne lakken. Andre produkter skal du være mer forsiktig med, da disse kan klumpe seg, blir harde og brenne/ripe lakken. AG produkter har lite cut i seg, og da blir det litt vanskelig. De hvite padene som følger med maskinen er vel finnishing pad også. Den gule biter fra seg mye mer!

 

post-53560-1208207537_thumb.jpg

 

Ferdig polert og vokset, ble bra! Fortsatt en del riper igjen, men trenger tips til god rubbing \ kraftigere polish. Rs125? Tips om poleringsmaskin til 1000-2000kr?

 

Meget bra det der:) God shine på sølv lakk.

Hvis du skal se på Menzerna, så er det vel PO85U, Final Polish, som har mer cut. Men økonomisk sett er det unødvendig å gå ned så lite i cut. Jeg vet at Intesive Polish har god cut i seg, den etterlater seg også en veldig god glans. dessverre støver den litt. Super Intensive Polish har samme cut og gloss, men egner seg bedre for ny fabrikklakk. IP egner seg best for eldre og etterlakkert lakk.

 

Selv har jeg PowerGloss - Intensive Polish - Nano Polish. Er litt "flau" over at polish samlinga mi er så liten, men jeg trenger bare ikke mer:P

 

Brukte Intensive Polish idag på cutting pad fra Sonus, og det var nesten ikke nødvendig å gå over med Nano Polish etterpå, så god var glansen.

 

Optimum Polish har også bedre cut, og fortsatt god nok glans. Har dessverre ikke fått prøvd denne ordentlig på lakk enda.

 

Du kan jo ta en titt på Hitatchi, den koster litt over 2000kr. Ellers så har jo Jegard.no hatt Makita til 2000kr, men de er vel utsolgt.

1000-2000kr er en vanskelig klasse. Maskiner hopper nesten fra 600kr og opp til 3000kr.

Lenke til kommentar

Godt mulig jeg ble lit utålmodig, og burde polert lengre ja. Full speed er mottatt hvertfall! Bør jeg være forsiktig med Wolfgang produktene med denne maskinen mener du, rs125?

 

De hvite greiene som fulgte med virket utrolig fine og myke, og egentlig ikke egnet for annet enn finnish nei. Får tro det blir bedre med grovere puter fra Cyclo. Klarlakken virker veldig hard som du sier. Vi nevnte på dette forrige uke også husker jeg.

 

Bør jeg vurdere Menzerna eller er dette mer for roterende maskiner enn DA? Vil det dermed ikke fungere?

Lenke til kommentar
Godt mulig jeg ble lit utålmodig, og burde polert lengre ja. Full speed er mottatt hvertfall! Bør jeg være forsiktig med Wolfgang produktene med denne maskinen mener du, rs125?

 

De hvite greiene som fulgte med virket utrolig fine og myke, og egentlig ikke egnet for annet enn finnish nei. Får tro det blir bedre med grovere puter fra Cyclo. Klarlakken virker veldig hard som du sier. Vi nevnte på dette forrige uke også husker jeg.

 

Bør jeg vurdere Menzerna eller er dette mer for roterende maskiner enn DA? Vil det dermed ikke fungere?

 

Du kan kjøre ganske hardt på, men har ikkenoen annen erfaring med AG's egne polisher andre enn XMT 360, og denne kan du kjøre ganske hardt. Prøv å kjør Wolfgangen litt hardt først, og se om den klumper seg, hvis ikke kan du bare kjøre på. Husk å fukte padsene.

 

Menzerna fungerer med om på DA, men er et enda bedre produkt med roterende.

 

Kan noen med kunnskap om dette sette sammen er grei pakke med det nødvendigste fra Meguiars på Autogeek.net? Litt usikker på hva jeg bør bestille.

 

Hva slags bil, hvilken farge, og hvilken stand er lakken i? Budsjett?

 

Noko syregreier som gjer den så forbaska kraftig? Aldri visst at fugledritt var så farleg, men skal passe på frå no av.

Det er vel magesyre i den tenker jeg.

 

Oioioi, for en pris! Hadde håpet på under 2500 jeg, men bilshinerne må vel leve av noe de og. Er jo ikke en liten fillejobb.

 

Tenker jeg prøver meg selv med guiden foran i tråden og spør semi-stefaren min om råd jeg. Eller kanskje jeg bør klare meg selv. Han fikk jo morsan til å rubbe panseret på gamle (nå vrakede) Golfen. Var jo en masse luftbobler under lakket på det, de ble rubbet vekk og panseret ble... Ja, dere kan jo se det for dere. :wee:

 

Er det en jobb en nybegynner kan klare om han pugger guiden på forsiden her samt spør og graver i noen uker her på forhånd? Altså fikse panser og ymse riper?

 

EDIT: Er forøvrig også blitt fortalt at bremsevæske heller ikke er på gofot med lakk. - Kan være greit å være klar over.

 

EDIT2: Er det slik at man uansett må til med en maskin for å kunne bli kvitt oksidasjonsflekker (om de i det hele tatt lar seg fjerne) fordi det trengs varme?

 

Finnes sikkert noen som tar det for under 2500kr. Disse har LT eller PL skilter på bilen;)

Bilpleie er dyrt å drive med. Skal man drive et effektivt verksted, bør man ha polermaskiner for 30 000kr, produkter for 50 000kr, også kommer lønn, husleie, forsikring, vann, strøm(lokalet skal ha ca 20-25c hele tiden)avgifter oppå der igjen.

 

Rubbet vekk bobler? Da kan jeg tenke meg at panseret ble full av store krater jeg da... :p

 

Du kan nok ikke lese deg til alt. Det beste er å begynne å øve. Dra på skroten og kjøp et panser, og øv på det.

 

Bremsevæske fungerer som lakkfjerner ja. Men hvorfor skal du ha bremsevæske på lakken? :p

 

Du kan fjerne oksidasjon for hånd ja. Bare å gni godt nok. Riper er det verre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...