jocborgen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Flott reply, rs125! Takk, nå forstår jeg litt mer. Kan ikke nekte for at det er en smule forvirrende når til og med enkelte produsenter blander definisjonene. Litt skuffet over Autoglym der. De amerikanske produsentene har tydeligvis mer klare linjer mellom produktene, og det er positivt. Jeg skal prøve den oppskriften du bruker selv en dag, rs125, når jeg mottar de produktene jeg mangler til dette. Dessuten er jeg ute etter noen med en skikkelig sliten bil i mørk farge så jeg får en bra prøvekanin. Over til en annen ting: Jeg polerte min fars '99 Hyundai Coupe igår. Denne har mange småriper og vaskestriper. Fargen er mørkgrøn metallic, og derfor tenkte jeg å prøve Autoglym Ultra Deep Shine som jeg kjøpte i fjor høst. Jeg forsøkte meg først med Paint Renovator på enkelte av ripene, men hadde ikke sjans til å fjerne det for hånd. Noen som har erfaring med Hyundai-lakk? Er klarlakken på disse helt sinnsykt hard eller noe? Senere påførte jeg Ultra Deep Shine på vanlig måte, men denne ble sittende som lim på bilen. Jeg slet meg helt ut for å få den av, og var heller ikke fornøyd med resultatet. Ble liksom ikke glatt nok (som med Super Resin) og heller ingen spesiell glans. Skal man gjøre noe annerledes med Ultra Deep Shine enn med Super Resin? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg ser at Krefting sier at Ultra Deep Shine fjerner swirls med litt ekstra trykk, men jeg har heller ikke klart det. Kanskje du bruker litt for mye produkt når du polerer? Da kan det bli vanskelig å fjerne den. Jeg brukte en gang litt for mye Ultra Deep Shine og den ble som gummi. Bruk en liten dråpe på 20x20 cm. Bruk en fuktig påføringspad. Det som jeg slet mest med på UDS, var at den skjoldet litt, og det var så og si umulig å få av. Nå brukte jeg ikke QD, men tror det kan være lurt å bruke Aqua Wax til å tørke av UDS. Sjekket litt opp det med hardhet på Hyundai, og ifølge linken, så har Hyundai ganske hard klarlakk. http://www.autogeekonline.net/forum/auto-d...oughness-6.html Endret 6. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Takk nok en gang Jeg tviler på jeg kommer til å bruke UDS mer... Gidder ikke det når det er så mange bedre alternativer. Det er godt mulig jeg påførte litt for mye produkt ja, men med Super Resin så pleier det ikke være like stort problem.. Når det gjelder ripene skal jeg låne meg en poleringsmaskin til å lakkrense bilen med og rubbe de verste ripene så får vi se om det blir ei råd. Tilbake til denne oppskriften din: Har du mulighet til å skrive opp denne, med de produktene du bruker. Jeg legger ved min egen med tilhørende produkter. Fortell hva du tror om det. Fremgangsmåte: 1. Avfetting (Turtle Wax Avfetting) 2. Spyling 3. Hjulvask (Autoglym Custom Wheel Cleaner og felgbørste) 4. Spyling 5. Motorvask (Autoglym Engine and Machine Cleaner og malerpensel) 6. Spyling 7. Dørkarmvask (Autoglym Engine and Machine Cleaner og MF klut) 8. Svampvask av bil (Autoglym Bodywork Conditioner og Meguiars Wash Mitt) 9. Spyling 10. Tørking av vinduer (Autoglym pusseskinn) 11. Utvendig vinduer (Autoglym Car Glass Polish / Autoglym Fast Glass) 12. Spyling 13. Clay (Riccardo Clay + Turtle Wax Wax It Wet) 14. Spyling 15. Tørk (Autoglym pusseskinn / Cobra Guzzler Microfiber Towel) 16. Interiørvask (Turtle Wax Xtreme Nano Tech interiørskum, Autoglym Interior Shampoo, Autoglym Odour Remover, Autoglym Vinyl and Rubber Care, Autoglym Car Glass Polish, Autoglym Fast Glass og diverse børster og støvsuger) 17. Vinylmelk, dekkfornyer og felgpolish (Autoglym Vinyl and Rubber Care, Autoglym Bumper Care, Autoglym Instant Tyre Dressing, Autoglym Alloy Wheel Seal) 18. Rubbing (Meguiars Scratch X og Turtle påføringspute) 19. Lakkrens (Autoglym Paint Renovator / Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner og Turtle påføringspute) 20. Polish (Autoglym Super Resin Polish / Meguiars Deep Crystal Polish og Turtle påføringspute) 21. Lakkforsegling (Autoglym Extra Gloss Protection / Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant og Turtle påføringspute) 22. Voks (Meguiars NXT Tech Wax 2.0 / Swissvax Saphir / Poorboys Natty’s og Turtle påføringspute) Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg syns det meste ser bra ut jeg, men det er vel kanskje polering det skorter på. Proffesjonell polish som AG Bodyshop, Meguiar's MG, Optimum, Menzerna osv vil gi et bedre resultat. Men disse krever jo også at du bruker maskin. Og det er det ikke alle som er intressert i. Jeg ville kanskje byttet ut shampoen. Jeg syns den gir lite lube og lite skum. Bruk også 2stk dype bøtter, gjerne Grit Guard typen. Disse minsker sjansen for swirls. Scratch X er ikke rubbing, men en ripefjerner som du bruker på diverse steder på bilen. Meguiar's Clear Coat Body Scrub er mer en rubbing, men det ser ut som Meg's har sluttet med denne. Et veldig godt produkt. Autogylm har rubbing i sin bodyshop serie (mekonomen og bilextra) Det lønner seg uansett å finne det som fungerer for deg. Arbeid i den rekkefølge du syns det er praktisk. -Avfetting. Amazing Roll Off -Spyler av med vann -Dekk - og felg - vask. Amazing Roll Off på dekksider, P21's Wheel Cleaner på felg. Utstyr, lang EZ og kort Swissvax børste, wheel shmitt. -Motorvask og dørkarmvask - spyles av. Amazing Roll og eller vanlig Shampo. Sliten wash mitt. Børste i motorrom. Optimum Protectant på sort plast. -Skumlegging av hele karosseriet, la stå litt. Snow Foam og utblandet NXT Wash. -Spyler av med vann. -Vasker med 2-bøtte metoden. Spyler av for hver seksjon. Hvis skitten: California Speed Mitt og Chemical Guys Citrus Wash & Gloss, DuraGloss 901 eller Poorboys Super Slick and Suds. Hvis ganske ren/nylig vokset: Optimum Car Wash eller Poorboys Super Slick and Wax. -Tar utvendig vindusvask. Chemical Guys Window Cleaner, Duragloss Window Cleaner. -Spyler av bilen grundig, åpner dørene og spyler i dørkarmene for å fjerne skum. -Clay. Riccardo Clay. Meguiar's Speed Detailer som lube, grunnet at jeg har mye av den. -Spyler av enda en gang, hvis det er nødvendig. -Tørk. Kan gjerne bruke Quick Detailer eller Spray Voks til dette. Cobra Guzzler towel. DuraGloss 951 AquaWax. -Plastfornyer på utvendig sort plast. Optimum Protectant eller Black Again. Samme med dekksidene DP Gloss Tire Gel. Felgvoks på felgene. Swissvax Autobahn. Så med de neste stegene, hvis de er nødvendige: -Rubbing, ikke alltid viktig. Menzerna Powergloss, Optimum Protectant. Gul eller orange pute på roterende maskin. Tørker av med all purpose MF. Cobra's Mango Breeze. -Lakkrens, ikke alltid viktig. Ikke nødvendig hvis du rubber først. Meguiar's MG#83. Orange pute.Tørker av med all purpose MF. Cobra's Mango Breeze. -Litt grov polish, kun nødvendig hvis du har stygge merker, f.eks etter rubbing. Menzerna Intensive Polish 91. Hvit pute på roterende. Tørker av med all purpose MF. Cobra's Mango Breeze. -Fin finnishing polish eller Glaze. Nødvendig hvis du vil øke glansen og kanskje fjerne noen defekter. Dette steget klargjør lakken for beskyttelse, kan gjøres for hånd. Menzerna Nano Polish, sort pute. Tørker av med all purpose MF. Cobra's Mango Breeze. -Lakkforsegling. Chemical Jetseal, CG Blitz eller Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant på German Applicator pad. Tøker av med myk mf. -Vente 24 timer. Kun nødvendig med 20min ventetid hvis man bruker Chemical Guys JetSeal 109. -Voks. Microfiber applicator pad. Pinnacle Souveran. Tørker av med myk MF. Til interiørvask bruker jeg en fuktig microfiber klut. Hvis det er nødvendig bruker jeg DuraGloss All Purpose Cleaner (APC). Optimum Protectant på sort plast. Chemical Guys Leather Scent. Når jeg er lat: Meguiar's Interior Quick Detailer. Endret 6. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Ser at Mekonomen har kampanje på "bilpleiebøtte" fra Sonax. Noen som vet hva slags bøtte det er snakk om? Ser jo ut som en helt normal bøtte ... (Hvis ikke det menes at det følger med innhold da, noe som gjør det hele rimelig uinteressant egentlig) Endret 6. april 2008 av fredrik Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kanskje bøtta er jævlig diger Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kanskje bøtta er jævlig diger kanskje det, hva er egentlig forskjellen på en slik bøtte og en 10 liters man får kjøpt på butikken for småpenger? gjør vel samma nytta vel? Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg regner med produktene følger med så det forklarer prisen... Selve bøtta er nok helt vanlig antar jeg. ser slik ut hvertfall. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg tar det til etteretning, rs125! Kommer til å prøve Megs NXT Wash da. maskin har jeg enda ikke kjøpt meg så det blir ingen proffserie før det hvertfall. Kommer også til å sjekke ut Swissvax Autobahn felgvoks tror jeg. Det var en ting til jeg tenkte på, men den glemte jeg jammen så jeg kommer tilbake til det. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Da kom jeg på det! Hvordan bestemmer man seg om man vil legge naturlig carnubavoks a'la Swissvax eller syntetisk voks a'la NXT Wax 2.0 på en bil? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Smak og behag bare. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hmm, har fått pris på en G220 fra Polishedbliss, og er ikke helt sikker på hva han mener. Med britisk MVA trukket fra kommer maskinen på £119,11, pluss frakt på £42,51, og "customs" på £21,75. Da har man en totalpris på £183,37, men jeg lurer på om han med customs mener den norske momsen, eller om det er noe spesielt i Storbritannia der man betaler noe toll ved utførsel eller hva, for hvis jeg må betale MVA på £183 begynner maskinen å koste mer enn den smaker tror jeg. Lenke til kommentar
Proxes Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg betalte 500 i tollgebyr i Norge for samme maskinen. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvordan er det egentlig å skifte pads på Cyclo-kopien til Clas Ohlson? Er det enkelt å bruke bra pads fra USA o.l.? Er denne en fullt brukbar Dual Action maskin som kan brukes med produkter som egentlig er laget for manuell påføring? Den ser litt stor og klumpete ut... Noen som har kjøpt UDM fra Storbritannia og skiftet ledning, evt brukt overgang (tenker på priser herfra)? Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Tok motet til meg og prøvde med litt med maskinpolering i helgen! Før Og vips! Bøtta ble bolka etter at jeg satt på den mens jeg polerte Og slik gikk det til: 1: Vask med Meguiars Wash Mitt med 3 "lokk" NXT Wash 2: Tørk med Cobra og Meguiars mikrofiberkluter 4: Clay (hadde igjen litt Wolfgang clay og en ny pakke med Pinnacle Clay (begge fungerte forøvrig utrolig bra), første gang slurvet jeg nok med "glidemiddelet" ved bruk av Wolfgang claybaren, og det ripet opp hele bagasjeluka (der holdt jeg på å klikke mentalt i vinkel når jeg så alle ripene). Kastet Wolfgang claybaren til helsike og fortsatte på resten av bilen med Pinnacle claybaren og Pinnacle Clay Lube (eller hva det nå het ). Glatt og fin ble den! Tørket av med mikrofiber etterpå. 5: Maskerte lister etc med maskeringstape. 6: Menzerna Nano Polish (106FF) + Orange Light Cutting Pad og en 299,- Best Tools Poleringsmaskin. Her hendte det flere ganger at maskinen begynte å ryke, samt at det føltes ut som om den skulle smelte. Brukte ikke noe spesielt trykk, bare kjørte på hastighet 2 \ 6. Gikk over hele bilen med denne (litt vanskelig nederst på dører \ rundt håndtak grunnet stor pad (6,5"). Dette fjernet også swirls rundt omkring på bilen, spesielt bagasjelokket etter voldtekten av Wolfgang clayen 7: Tørket av med en ren mikrofiberklut (herregud for en sinnsvak glans ) 8: Blå pad (6,5") med Pinnacle Liquid Souveran Wax (brukte kun denne voksen på panser, tak og baggasjeluke. Tørket av med mikrofiber. 9: Poorboys Nattys Blue Paste Wax på siden av bilen (v\ hjulbuene, dørene etc, påført for hånd. Tørket av med mikrofiber. Det var mye jobb men ble sinnsykt fornøyd! Endret 8. april 2008 av Mompen Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Ser blaaankt ut! Begynner å bli bra varm når det ryker ja:P Nesten litt utrolig at det ikke ble noen skader. Men at du kjørte på såpass hardt betyr jo også at glansen øker. Dette er the money shot! Hvordan er det egentlig å skifte pads på Cyclo-kopien til Clas Ohlson? Er det enkelt å bruke bra pads fra USA o.l.? Er denne en fullt brukbar Dual Action maskin som kan brukes med produkter som egentlig er laget for manuell påføring? Den ser litt stor og klumpete ut... Det er veldig greit. Cyclo Pads passer rett på. Disse finner du hos Autogeek eller http://www.scandicshine.no. Kan kan brukes på håndprodukter ja. Vokser og sealants også. Har også brukt den på Menzerna, og det går. Fjerner swirls og mindre riper. Men, det er tungvindt. Denne karen bruker CO/Tech. Veldig godt resultat. http://www.scandicshine.no/forum/showthread.php?t=122 Endret 7. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Hehe, likte det bildet selv Rs125 Her er maskinen forresten, vinkelslipertypen. Brukte lite press, men den ble jævlig varm etter noe bruk (røyk etc). Funka bra edit: Bildene ble plutselig små Endret 8. april 2008 av Mompen Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva slags garasje er det egentlig du har tilgang på, Mompen? Ser rimelig kurant ut. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå