Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

 

 

Jesus for en pris da! Over 1000kr for voks? Uff... Lenge varer en boks?

Bør man ha sånn extra gloss protection over der igjen eller?

1000 er ikke så galt, har brukt langt over det på en krukke voks. Men som sakt 845 eller fusso har bedre holdbarhet og koster bare noen få hundrelapper.

 

Ikke bland sammen flere vokser/sealere, når porene i lakken er fulle, så vil alt resterende havne i kluten. Du risikerer også at du svekker det første laget ved å tilsette flere løsemidler.

Hva mener du? Holder det å bruke en voks, eller bør man også ha på enda et beskyttende lag med slik Autoglym Extra Gloss protection, over Autoglym HD feks?

Det holder med ett produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man absolutt legge både sealer og voks gjelder dette ordtaket: Sealer før voks, den er i boks. Voks før sealer, jeg fortviler!

 

Sealer/coating kan i noen tilfeller legges lagvis, men voks trenger bare å legges i ett lag. Ellers vi bare løsemidlene løse opp det første laget. Kan evt. legge to lag for å garantere full dekning. :)

 

Edit* Tar en kjapp polering på bilen i dag:

post-141082-0-60673100-1492870507_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Har vært mye diskusjon rundt skumavfettingen på Statoil og andre vaskesteder på Detailersclub, og får aldri noe klart svar føler jeg. De påstår selv at avfettingen skal være relativ mild, men nå på sommertid foretrekker jeg mye heller å vaske hjemme. Noe jeg anbefaler om du har muligheten.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta med en sprayflaske eller lavtrykkskanne med egen avfetting.

 

Du var fra kristiansand? I sørlandsparken, ved siden av carshine, ligger det to vaskehaller som jeg brukte før jeg fikk egen vaskeplass. Der kunne jeg stå i timesvis og holde på med medbrakte produkter.

Lenke til kommentar

Tenker du på skumavfetting, det som gjør at det blir 'skumparty', eller tenker du på selve miksen av såpe og vann du spyler på?

Prickbort er ganske sint, så den tar eventuell voks ganske raskt om du bruker den ofte, og spesielt hvis du lar den henge litt før du spyler.

 

De fleste selvvasker/polettmaskiner pleier å ha

 

Steg 1. Skumavfetting/skumparty

Steg 2. Spyling såpe og vann

3. Renspyling

4. Voks du spyler på (bare tull)

5. MC Vask

 

Vær også oppmerksom på at selvvasker gjerne ikke tillater medbragt utstyr. Så ha litt "vaskeetikette" her. Blir det kø pga av at du skal bruke eget utstyr, må du nesten finne et annet sted. Er du dog helt alene er det jo bare å kjøre på :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

De har avfetting å en sånn foam gun med "skumparty".

Bilen jeg overtok er ikke blitt vasket ofte eller polert siden kjøp, som er sånn... 1,5 år siden. 
Får den ikke helt ren rundt nedsiden av dørene osv. Så tenkte å prøve prickbort. Skal selvsagt poleres etter bruk av det. 

Lenke til kommentar

Høres ut som en god plan. Den møkka som sitter helt nederst kan i mange tilfelle sitte noe jævlig. Så gi et forsøk med Prickbort. Muligens du må til med noe som korrosol/Iron X også hvis det ikke blir borte.

 

Forarbeidet er i hvert fall veldig viktig før du polerer. Alle partikler og møkk du ikke får bort under vask blir da med poleringspaden rundt på bilen, noe som er et dårlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve den autoglym super resin polish i dag. Men jeg burde ikke bruke den extra gloss protection på der igjen? 

Nei, bruk noe skikkelig voks oppå istedet. Fusso, Natty's, Collinite 845 for å ta noen rimelige og gode eksempler. Evt Swissvax og PolishAngel om du vil ha noen dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å prøve den autoglym super resin polish i dag. Men jeg burde ikke bruke den extra gloss protection på der igjen? 

Ser ut som du tenker å la Autoglym SRP ligge på lakken og at du tar EGP oppå der igjen?

SRP er en polish, som du skal polere med. Den er ment for håndbruk, hvis jeg ikke tar feil, slik at du polerer med en egnet håndpad. Du deler f.eks panser i to og polerer med en dært eller to i håndpaden noen runder, og tørker av overskuddet med en god mikrofiberklut. Fortsett med resten av bilen i samme takt - panel for panel. Har bilen ulakkerte plastlister og annet maskerer du dette med egnet maskeringstape. Når hele bilen er polert og fri for polishrester legger du på beskyttelse som f.eks EGP fra samme produsent.. EGP (og annen beskyttelse) legges normalt TYNT på hele bilens lakkerte flater og tørkes av med en egen egnet mikrofiberklut.

Vit at bilen må være vasket godt (panelene må være fri for nupper og skitt), og selvfølgelig tørket.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...