Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke jetseal eller andre forsegleglinger fra cg er laget for norske forhold. Alt jeg har testet derfra har skuffet stort. Det funker dog sikkert greit i solfylte california..

Eneste aberet med collinite vokser er lukta og løsemiddlene, så sørg for å jobbe i et godt ventilert rom :)

Lenke til kommentar

Samme problem med voks fra Meguiars som med CG. Holdbarheten er elendig i Norge, selv i det varmeste halvåret. Kan vel ligge noen måneder på panser og tak, mens sidene bak hjul pleier være bare etter en måneds tid. Ikke imponerende med tanke på at det er disse produktene som gjerne markedsføres som noe "ekstra" overfor den generelle nordmann. Spør hvor mange blant den vanlige befolkningen som har hørt om Fusso...

Lenke til kommentar

Meguiars #16 har jo ganske brukbar holdbarhet. Har ikke prøvd Fusso, men er veldig fornøyd med Collinite voksene og High Definition Wax fra Auto Glym.

Satte inn en av bilene med Auto Glyms HD Wax i oktober i fjor og den har brukbar beskyttelse enda, nå har bilen nesten ikke vært i bruk og stått i garasje hele tiden.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg for første gang skulle gi bilen en skikkelig omgang før vinteren. Tidligere har jeg bare brukt NXT Car wash og Ultimate Compound fra Meguiars ved behov, hadde en møkkabil så vedlikeholdet ble deretter. 

Så en typisk rekkefølge blir 1. vanlig vask (NXT car wash) - 2. lakkrens (clay?) - 3. polering - 4. voksing? Jeg har litt igjen av NXT vasken, den burde vel duge? 

Det er Fusso som er det hotte innen voks for tiden? Hvilken lakkrens og polish burde jeg gå for?

Lenke til kommentar

NXT Car Wash er god den, så den kan du fint bruke :)

Spørs jo hvor ille bilen er, men forarbeid før berøringsvask er virkelig alfa og en del omega. Å kjøre litt avfetting (Prickbort f.eks, som du får på både Statoil og BilXtra), deretter berøringsvask avhengig av hvor mye produkter du har, og tid såklart.

Deretter er claying en god ide. På polering fungerer Ultimate Compound, dog så er den ganske rå når det kommer til cut, og gir ikke veldig bra finish etter hva jeg husker. Så du får bort de fleste vaskeriper og de litt større, men glansen uteblir litt. Dog bra nok om du bare kjører enstegs polering.

Fusso er ganske hot ja, men Collinite er også veldig populært. Veldig gode priser for begge.

Ang. sealer så er det mye delte meninger. Mange som hopper over det, men kjekt å ha på vintertid for å få ekstra lag med beskyttelse. Selv med fornøyd med Chemical Guys's Blacklight/Whitelight. Bra holdbarhet og glans fra denne.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tenkte jeg for første gang skulle gi bilen en skikkelig omgang før vinteren. Tidligere har jeg bare brukt NXT Car wash og Ultimate Compound fra Meguiars ved behov, hadde en møkkabil så vedlikeholdet ble deretter. 

Så en typisk rekkefølge blir 1. vanlig vask (NXT car wash) - 2. lakkrens (clay?) - 3. polering - 4. voksing? Jeg har litt igjen av NXT vasken, den burde vel duge? 

Det er Fusso som er det hotte innen voks for tiden? Hvilken lakkrens og polish burde jeg gå for?

Selv en møkkabil kan bli ganske bra med god pleie. ;)

Sleng på litt forvask som Vertical nevner. Prickbort (tar asfaltstøv) og en generell avfetter som Surfex (kan blandes etter behov), la de virke en 5-6 min og du vil merke at berøringsvasken både blir lettere og mindre skadelig (mye berøringsvask lager riper over en lav sko). Har du en pumpekanne du kan bruke, så bruker du 2 min ekstra på vasken.

Hvorvidt poleringsmiddelet ditt funker, kommer an på hva du korrigerer av skader, hvilken pute du kombinerer med og hvilken lakk bilen din har. Det er bare å prøve seg frem i starten du har du oppskriften videre. Del opp f.eks panser med litt maskeringstape og sammenlign.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Q-tips funker. Kan være greit å unngå voks inn i sprekkene og lignende neste gang, da det kan være slitsomt å fjerne.

Jepp, må være mer forsiktig med paden. Prøvde med q-tips i går, men kom ikke helt til. Tenkte å prøve forsiktig med tannpirkere nå.
Lenke til kommentar

Jeg for min del dropper skum og benytter Prickbort (hvis nødvendig) etterfulgt av Surfex HD, eller bare sistnevnte. Spyler så bare rett av og ser om det er mer nupper (prickbort-mat), og evt tar en strafferunde med PB, for så å håndvaske. Tørker alltid bilen etter håndvask.

Jeg vasker relativt ofte, så i så måte føler jeg meg 100% trygg på at bilene ikke er gjennomsyrnet av dritt, og at metoden jeg benytter er skånsom nok. :)  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ville heller kjøpt Gyeon Wetcoat. Billigere og like enkel i bruk. Gir opp til tre mnd beskyttelse, som jeg mener å huske hydro også gjør.

Kombiner med bathe+ fra samme produsent, så har du en uslåelig kombinasjon av kjapp og enkel vedlikehold.

Alt finner du hos bilnerden.no

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...