Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Huff, kjenner at det klør litt i fingrene nå. Må kanskje ta på meg noen jobber i løpet av våren nå! Har ikke polert siden jeg solgte bilen min og flyttet til Oslo. Ganske sikker på at jeg hadde den blankeste RX8 i området den siste tiden jeg hadde bilen. 

 

Har alt av utstyr stående pakket bort på boden. Klarte ikke skille lag med det :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig pent resultat hansien! Hva brukte du av midler, hvordan gikk du frem, og hvor lang tid brukte du omtrentlig? 

 

Jeg startet med å sause inn bilen med surfex HD og lot denne virke i ca 10 min før jeg spylte av.

Og så kom han som driver lakkbiten der jeg driver å polerer med noe annen avfetting han hadde fått vareprøve av og ville at jeg skulle prøve denne så han fikk min mening så jeg sauset bilen atter en gang inn med avfetting som jeg lot virke i ca 10 min før jeg spylte av. Husker ikke navnet på denne avfetningen men denne var en smule mer aggressiv enn SurfexHD'en for denne tok knekken på så godt av alt av asfaltflekker. 

 

Etter dette tok jeg berøringsvask, clayet bilen og tørket denne.

 

Til første steget startet jeg med Scholl hvit spider pad og S3 gold siden bilen var full av riper, men dette syntes jeg faktisk ga en litt vel aggressiv cut og vell viten om at japanske billigbiler som dette ofte er tynne i lakken gikk jeg for hvit spider pad og S17+ istedenfor. Andre steget tok jeg med blå uberpad og scholl S40 før jeg la på et lag med voks.

 

Tid har jeg ikke 100% peiling på, men jeg anslå vel at jeg brukte rundt 10-12 timer alt i alt fordelt på 2 dager.

 

Et par bilder til av ferdig resultat fra taket. Skulle ønske jeg var flinkere til å bruke kameraet mitt når jeg polerer for denne bilen hadde vært kul å hatt før/etter og 50/50 bilder av. Så ille var utgangspunktet. Bestemor-eid bil som sikkert ikke har opplevd noe annet enn å blitt spylt av en og annen gang de 70.000km denne har gått..

IMG_20150401_161402.jpg

 

IMG_20150401_161325.jpg

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Tøft! En ting jeg har lurt litt på. Når dere sier at det går over flere dager, bruker dere bilen i mellom da? Eller er det bare helt dust å komme med ett sånt spørsmål? 

Jeg prøver å lære meg mest mulig om dette, da jeg har lyst til å behandle bilen pent. 

Som nevnt, tenkte jeg å gå for autoglym idag, da særlig car glass polish, alloy wheel seal, super resin polish, extra gloss og mulig også pain renovator fra autoglym.  

Har to-tre steinsprutflekker med lakkskade ned til grunning, hvordan tar jeg dette best? de er hver på størrelse med hullet i en enkroning. 

Snuser også litt på clay kit til autoglym, har sett hvor effektive dem er. 

Lenke til kommentar

Nei, da står bilen trygt inne i en garasje. Faktisk er det slik at ett lite støvkorn kan ødelegge hele resultatet. Det er derfor ikke anbefalt å stå ute når man driver med slikt, men det går om det ikke blåser og det ikke er noen trær i nærheten. Og stå i skyggen.

 

Må man bruke bilen så må bilen vaskes på nytt før man fortsetter.

 

 

Hansien: Må bare pirke litt. Surfex HD er ikke laget for å ta asfaltflekker, men mer generell møkk og trafikkfilm. Den løser også greit opp gammel voks dersom man blander den sterkt (1:5).

 

Til asfaltflekker bruker jeg Prickbort som er billig og effektiv. Koster 49SEK på Rusta på Nordby for literen.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Husker ikke navnet på denne avfetningen men denne var en smule mer aggressiv enn SurfexHD'en for denne tok knekken på så godt av alt av asfaltflekker.

 

Surfex tar ikke asfalt og tjære. Petroleumsbaserte avfettinger som bl.a. prickbort fra mac 124 tar slikt.

 

Edit: allerede bemerket, beklager. :o

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Nybegynneren her! Torshov hadde god pris på autoglym sine produkter så fikk handlet meg litt inn. Tenkte å gå over rutene idag med fast glass og glasspolish .. Har elbil , bruker klima anlegget lite , så har derfor endel utfordringer med kondens på rutene på vinterstid.. Hørte at det skulle fungere bra med polishen. 

Her har du bilde over dagens innkjøp. Vurderer sterkt HD wax som forsegler.. Ligger på ebay til 400 kroner med frakt. 

N2x2QlFY.jpeg

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en grei høytrykksspyler? Pris ca. 1-2k, trommel for slange er ønskelig. Skal primært brukes til bilvask, trenger ikke ekstrautstyr som for eksempel terrassevasker. Trenger også en god skumkanon, men det kan jeg kjøpe utenom selvsagt.

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar

Om du kan strekke deg til 3k, så er nilfisk e145.3-10H en veldig god høyttrykkspyler. Jeg tror du kommer til å angre om du går for en billig spyler. Mest på grunn av de irriterende fiberarmerte slangene som kommer med de billigere spylerne. Man vil ha en lang(10m+) og stålarmert slange. Bar har lite å si for bilvask, her bør du sjekke hvor mye vann den kan spytte ut. 500 liter i timen bør man ha. 

 

De skumkanoene som følger med er ikke særlig bra. Du bør heller gå for en slik skumkanon. Ikke glem kobling som passer til spyleren som du kjøper. 

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Om du kan strekke deg til 3k, så er nilfisk e145.3-10H en veldig god høyttrykkspyler. Jeg tror du kommer til å angre om du går for en billig spyler. Mest på grunn av de irriterende fiberarmerte slangene som kommer med de billigere spylerne. Man vil ha en lang(10m+) og stålarmert slange. Bar har lite å si for bilvask, her bør du sjekke hvor mye vann den kan spytte ut. 500 liter i timen bør man ha. 

 

De skumkanoene som følger med er ikke særlig bra. Du bør heller gå for en slik skumkanon. Ikke glem kobling som passer til spyleren som du kjøper.

Takker for svar, 3k er ikke umulig. Kjøper heller noe skikkelig når jeg først slår til. Regner med den har auto on/off?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...