Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjener jeg noe på ha en sugeslange til høytrykksspyleren med varmt vann i en bøtte, kontra å bare spyle med kaldt vann? Tenker på at midlene kanskje er gode nok allerede, men varme pleier å hjelpe på å løse skitten... Har dessverre ikke varmtvannskran utendørs.

Lenke til kommentar

Tjener jeg noe på ha en sugeslange til høytrykksspyleren med varmt vann i en bøtte, kontra å bare spyle med kaldt vann? Tenker på at midlene kanskje er gode nok allerede, men varme pleier å hjelpe på å løse skitten... Har dessverre ikke varmtvannskran utendørs.

Kjøp en tappetank(campingdusj f.eks) å fyll med varmt vann. Heng den 1-2meter over bakken, og vips, så har du varmt vann med trykk nok til å mate høytrykkspyleren.

Men det er viktig å passe på at varm vann over 50-60 grader kan ødelegge en høytrykkspyler.

Endret av GLN
Lenke til kommentar

Prøv å spyle av matrester med kaldt og varmt vann så er det lett å se forskjell. Det er riktignok 70-80 grader, men jeg tror allikevel det har noe for seg. Varmt vann løser jo opp fett mye bedre enn kaldt vann.

Eneste man bør tenke på er at pakninger kan ryke fortere i lengden ved bruk at 60 grader varmt vann. Kjølinga til pumpa er jeg heller ikke sikker på, men det står jo på mange spylere at de skal takle opptil 60 grader. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Avfetting er noe herk - som jo sliter på den fine vokshinnen som sørger for at dritten ikke setter seg fast. Greit på det verste på vinteren men ikke ellers.

Varmtvann er suverent, har brukt det noen ganger på jobben og det renser bort møkk mye bedre enn kaldt vann fra høytrykkspyleren.

Lenke til kommentar

Avfetting er noe herk - som jo sliter på den fine vokshinnen som sørger for at dritten ikke setter seg fast. Greit på det verste på vinteren men ikke ellers.

Varmtvann er suverent, har brukt det noen ganger på jobben og det renser bort møkk mye bedre enn kaldt vann fra høytrykkspyleren.

Det sliter mer på lakken å berøringsvaske når bilen er møkkete. Den blir ikke ren av spyling, uansett om vannet er varmt.
Lenke til kommentar

Det sliter mer på lakken å berøringsvaske når bilen er møkkete. Den blir ikke ren av spyling, uansett om vannet er varmt.

Et usvekket vokslag sørger for mindre møkk. Bilen blir heller ikke helt ren av at du bruker avfetting. Og vokslaget sørger for at du sliter mindre på lakken når du vasker.

Du havner litt i en ond sirkel ved bruk av avfetting. Plastdetaljer, understellsmasse, smurte hengsler osv - er heller ikke særlig glad i dette.

Er bilen skikkelig møkkete er det jo greit, men liker du å holde bilen ren og vasker den regelmessig er det unødvendig i det varme halvåret.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Avfetting som f.eks surfex "tar opp" møkka fra lakken slik at det renner av. Den er dugende selv om den er blandet til 1:100 og enda mildere. Bruker selv 1:40 på sommerhalvåret og 1:20 om vinteren, med prickbort i ny og ned. Forseglingen holder et halvår på et minimum, før jeg anser den som "død".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...