Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ny bil om et par måneder, og det vil bli tilført mer pleie og kjærleik til den nye bilen kontra den jeg har nå.

Har aldri polert en bil før, bare avfettet, vasket utvendig og innvendig, plastfornyer, felgrens.

Ser det er linket til en del produkter i første post, men hva bør jeg kjøpe som "basisprodukter" først? Noen som kan linke til noen produkter jeg bør se på, som ikke svir for mye i lommeboka.

Kommer man langt med 7-800 f.eks?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Begynte selv med litt småtteri, her er noe av det jeg kjøpte:

Meguiars NXT Car Wash (shampoo)

NXT Car Wax (voks)

ScratchX (ripefjerner)

Quick Detailer (spray som gjør alt enda blankere, samt beskytter :p)

+ ett par mikrofiberkluter, vaskevott og påføringspads

Regner med at du finner så og si alt på Scandicshine.no evt Jegard (Bil Båt / Meguiars)

:thumbup:

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Slike riper skal egentlig være umulig å fjerne, men det er bare å prøve med rubbing og en roterende polermaskin. Kjør på til lakken nesten smelter. Dette er risky business, men hva har man å tape? Er du heldig, blir lakken så varm at den fyller igjen ripene. Er du uheldig, smelter/brennes lakken.

Lenke til kommentar

Jeg stjeler denne tråden litt. Bilen min er sølvgrå og klar og fin i lakken. Men helt nederst så er lakken og fargen en helt annen. Nesten litt brunlig og ruglete. En jeg snakket med sa det var for å hindre sprutskader osv. Det er en tjukk jevn linje hele veien (ca 10cm høy) Men det ser jo ikke fint ut! Ser bare skitten ut. Er det noe jeg kan smøre utenpå for at det skal se bedre ut? ps: Bildet er ikke min bil, måtte bare ha noe å vise til

Lenke til kommentar

Kunne tenke meg litt fler produkter, jeg.

Har kun Meguiar's mikrofiber vaskevott og NXT Wash. Skal i hvert fall ha et par mikrofiberkluter/håndklær.

Hva anbefaler dere i tillegg? Hva er må-ha? Voks? Hvilken i så fall? Bare rams opp litt forslag. Har ikke noen spesiell grense på kostnader.

Lenke til kommentar

NXT Tech Wax er kjempefin, brukt den mye selv og er veldig drøy i bruk, samt veldig lett å påføre og tørke av. Trenger også en vanlig gul påføringspad og mikrofiber for å tørke av.

Meguiars Water Magnet er genial, og du får tørket bilen i løpet av få minutter.

Ville også kjøpt en Quick Detailer som du kan spraye over bilen og tørke av med en gang etter voksing, gjør bilen enda blankere samt at den beskytter. Neste gang du vasker, så brukt NXT Car Wash og spray på med Detaileren, blir veldig blank og fin :)

Lenke til kommentar

NXT Wax er veldig fin, men selv liker jeg enkeltstående produkter istedet for "alt i ett".

Hadde jeg vært deg Fredrik, ville jeg ha utvidet samlingen min med clay, polish og voks. Microfiberkluter får man nesten aldri nok av.

Sjekk ut scandicshine.no

Natty's Blue Wax og Menzerna Nano er intressante.

Lenke til kommentar

Natty`s Blue Paste Wax er veldig bra! Har en boks og den er drøy i bruk, får fin glans og glatt og fin lakk etterpå :p

Bruker du selv Menzerna Nano Rs125? Kunne tenkt meg en god polish for swirls-fjerning samt en pad som passer til maskin. Forslag? Tenkte å kjøpe ifra Scandicshine.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Menzerna, jeg ELSKER Menzerna! Har aldri vært borti noe bedre.

Menzerna Nano Polish fungerer veldig godt, den er grov og tar swirls og fine riper, samtidig som den etterlater høyere glans enn det andre finere polisher gjør.

Hva slags maskin skal du ha pads til da?

Du kan bruke Nano Polish på Light Cutting Pad, Polishing Pad og finere.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å fjerne swirls? Var og tittet på en BMW her forleden som jeg lurer på om jeg skal kjøpe, men la merke til at den hadde litt swirls.

Er det mulig å fjerne små riper? Kan godt kalle det for "handlekorgriper". Ikke noe svære greier, men man kjenner ripa med naglen, og man kan skimte den grå grunningen bak.

'97 BMW 520i for dem som lurte. Er jo en gammel bil, så litt småplukk må man jo nesten regne med. Så lenge det ikke er rust.

Edit: Se bort i fra dette innlegget. Lese førstepost grundig først er lurt :D

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Hvis det er en mørk BMW det er snakk om, er det meget lett å fjerne swirls på disse, da de har såpass myk klarlakk. Det betyr jo også at det er lett å lage riper også men.

De ripene der man skimter grunningen, der må du nok til med en kraftig polermaskin og rubbing, mens swirls kan du bare polere bort.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål ;)

Hvilke bone voks vill dere si er best?

er det best å bone for hand eller med maskin?

Hvilken bilsåpe er best å vaske med?

å sisst men ikke minst, hva er clay ? å hvordag bruker jeg det?

Å hvor kan det kjøpes? hehe

Inbiller meg att clay er noe som fjerner ripene ilakken? skall det påføres før eller etter boning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...