Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle vel egentlig bare ta en avskyllings av bilen, men det var så fint vær atte...

 

Det resulterte i en lett korrigering med Scholl S30+ EC på DA maskin for å få vekk swirls etter vinteren. LSP ble Collinite 476s, SV Pneu på dekksider og CG BareBones i hjulbuer. :)

 

11.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Jeg bruker Surfex HD 1:5 på dekksider og i hjulbuer. Prickbort er også fin for å fjerne asfaltsprut i hjulbuene.

 

Dessuten er det også greit å ha en børste til hjulbuer og dekksider (alt av børster funker så lenge du kommer til). Spray på Surfex 1:5 på dekkidene og la den virke noen minutter før du børster, da ser du hvor mye brun gugge som forsvinner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Du som sitter med en del kunnskap og erfaringer rundt bilpleie har vel og et og annet råd om middel å legge ut dekk, felg og hjulbuer og. Anbefaler du det du selv har brukt et par innlegg over her til en bil som har et bruksområde som går utenfor normalt farbar vei, eller mener du noe annet kan være greit å bruke da?

Lenke til kommentar

Voks osv. du tenker på?

 

Jeg pleier å bruke Swissvax Pneu på dekksider, denne er ikke så dyr, samt at den er drøy i bruk, varer lenge (flere uker om dekket er vasket) og ser veldig bra ut.

Chemical Guys BareBones funker bra i hjulbuer, den er det bare å spraye på inni der. Evt. Spraye på en liten skumpad og bruke den hvis du vil spare litt på produktet. Kan også bruke det meste annet av plastfornyere.

På felger er det veldig mange som er fornøyd med Collinite 845. Den er enkel å legge på og å buffe av igjen, billig og varer lenge. Funker også veldig bra ellers på bilen. :)

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er forøvrig S&S tråden til Pontiacen:

http://www.detailers...ntiac-catalina/

 

 

Polerte bilen til fattern i går. I betaling fikk jeg bestille en gallon med CG Maxi Suds 2, 5L Scholl Rim7, Scholl mikrofiber til tørk av voks og en detailing kost. :)

Fikk forøvrig også testet den nye IronX versjonen. Den lukter jo godt nå! Men den rev like mye i hals og nese når jeg tok et skikkelig drag for å dobbeltsjekke...

 

IMG_0023.jpg

 

IMG_0025.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

En kollega av meg kjenner en som jobber med bilpleie, og hørte med han hva han anbefalte å bruke når en vasket bilen.

 

Han hadde blitt anbefalt Zalo og vann. Og innimellom hive en dæsj nylonvask(?) i vaskebøtta for å få frem igjen glansen i bilen.

 

Hva mener dere om dette?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

En kollega av meg kjenner en som jobber med bilpleie, og hørte med han hva han anbefalte å bruke når en vasket bilen.

 

Han hadde blitt anbefalt Zalo og vann. Og innimellom hive en dæsj nylonvask(?) i vaskebøtta for å få frem igjen glansen i bilen.

 

Hva mener dere om dette?

 

Jeg ville nok ikke gjort det, Zalo er veldig fin og effektiv i oppvaskbenken, men til lakk finnes det langt bedre alternativer. En bilsåpe skal ikke bare rense, den skal gi god glid slik at svampen/hansken får mye mindre friksjon når den dras over lakken for å forhindre vaskeriper. Enkelte såper gir også litt beskyttelse etterpå, noe som er veldig greit å bruke i selvvasken om vinteren for å gjøre det lettere å tørke av bilen etterpå.

 

Jif bilshampo er det mange som skryter av ser jeg. Jeg har ikke prøvd den selv, men kommer nok til å prøve den siden den ikke koster allverden og fås tilogmed på Rema. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Biltema bilshampoo, den uten voks i skumkanonen og den med voks til håndvasken. Billig og bra, er vel 2 liter for rundt kr 60,-

 

For et par dager siden la jeg på et lag Meguiars Ultimate Paste Wax, Collinite 576s som jeg la på i fjor høst begynte å gi litt laber beading.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

En kollega av meg kjenner en som jobber med bilpleie, og hørte med han hva han anbefalte å bruke når en vasket bilen.

 

Han hadde blitt anbefalt Zalo og vann. Og innimellom hive en dæsj nylonvask(?) i vaskebøtta for å få frem igjen glansen i bilen.

 

Hva mener dere om dette?

At en som jobber med bilpleie anbefaler zalo, sier vell sitt om den sjappa han jobber i. Men slik er det dessverre altfor ofte rundt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...