Adversary Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det er ikke bare en fare for at slike koster skraper opp, det er garantert! Tror jeg skal prøve meg med en grundig avfetting og høytrykk uten håndvask/tørk etter eksamen. Deretter kupevarmeren på fullt.. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Slike vaskemaskiner som er på noen bensinstasjoner. Er det noe fare for at de kostene skraper opp bilen noe? Bare synd at bilen er like ille dagen etterpå i dette vinterværet.. Om du ikke har noen annen utvei, prøv børsteløs vask. Sørg også for at bilens utside (lakk) er tilstrekkelig varm slik at vannet ikke fryser på bilen med en gang. Gjerne spe på med litt god avfetting før maskinen gjør sitt. Dette er nok uanett ikke optimalt, men bedre enn å la være. Og, som de andre her sier, tørk bilen med varmluft etterpå, eller gå over pakninger med tørkehånduk eller annet som får unna fukt skånsomt. Det at bilen ser "like skitten ut" etterpå er nok en sannhet med modifikasjoner. Skitten som nå setter seg legger seg ikke utenpå eksisterende skitt fra en uke eller mere bak i tid. Endret 11. desember 2012 av Klykken- Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Nei sant det. Får se hva jeg gjør. -8 minus ute nå, så kaldt er det iallefall.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) De nye automatmaskinene skal være ganske skånsomme. Kostene skal visst gå på halvt turtall av det som er vanlig og de er at et bedre materiale. Skal visst nesten ikke kjenne dem hvis man holde handa ut av vinduet. De nye er nok kanskje mer skånsomme enn en vanlig bøttevask med engangssvamp, men det vil nok fortsatt ikke være i nærheten av en skånsom vask i "entusiast stil". Dog så går det nok greit en gang eller tre og lager ikke mer merker enn at man får de vekk igjen til våren hvis det er krise. (Kommer selvfølgelig an på hardheten på lakken.) Jeg personlig vasker helst ikke når temperaturen er under minus 5 grader. Man bør ha et oppvarmet lokale der bilen kan stå og tørke litt. Husk å tørke dørlister helt tørre før man kjører ut igjen og ikke bare slik at de er sånn halvveis fuktige. Når det er kaldt og salt på veiene pleier jeg å vaske slik (i vaskehall): Scholl RIM7 på felger og Prickbort på lakk når bilen er tørr. Avspyling. Surfex HD 1:20 på lakk. Avspyling. Bøttevask med Zymöl svamp og Valet Pro Poseidon's såpe. Avspyling. Tørk med en eller to mikrofiberhåndklær. Tørker nøye i døråpninger, dørlister og pakninger og ellers annet i døråpningene som måtte være fuktig. (Døråpninger osv. tas selvfølgelig til slutt ettersom de kan fort bli møkkete.) Mikrofiberhåndklær vaskes i vaskemaskin mellom hver gang jeg bruker dem og svampen skylles grundig. Har også vært en tur innom Parts And Retards i Ås og handlet 5L Prickbort, 4L IronX og en halvliter med CarPro Eraser (wipedown). De har 25% rabatt i jula på CarPro produkter. Endret 11. desember 2012 av CFM 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det ble selvvask på begge bilene i går (tror dama bak kassen lurte litt når jeg to ganger på under 1 time kjøpte 3 polletter) Min hadde jeg kupevarmerene på fult mens jeg holdt på (pluss kjørte den litt varm før jeg begynte), fruen sin ble stående med motor på (er ikke glad i å stå med bilen på tomgang, men det hadde en funksjon denne gang) Gikk over lister og karmer etter på med papir, også tok jeg vinduene på min med microfiberhåndkle etterpå. Ser bra ut og ikke noe problem å åpne dører/vinduer. Fikk bort masse snø og is fra begge bilene og spylte godt i hjulbuene samt prøvde å få tatt litt under. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Fikk tatt sommerfelgene i går, men fremdeles noe svart greier på innsiden jeg ikke fikk av. Dette etter avfetting, 2x Meguiar's felgrens og 2x scholl før en vask med sitrus såpe. Tror noe av det er lim/teip fra gammel avbalansering da det er tydelige firkanter. Resten vet jeg ikke, men sitter veldig bra. Noen forslag? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 3m cittusspray fjerner limrester og andre ting som har grodd fast. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Hmm.. Noe jeg finner i en butikk? Biltema/Bilxtra.. eller blir det nett? EDIT: Ser Biltema har noe.. Endret 19. desember 2012 av bIsk0p Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Label-off er riktig dersom du skal på Biltema, tror den skal være grei. Men 3m sin skal være fantastisk, det kan jeg stå inne for.. fåes på bla. jernia, fargerike ol. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Fruen skal på Biltema uansett i dag, så prøver en boks med dette og ser hva som skjer Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Label Off hjalp ingenting... Får se når jeg kommer tilbake fra juleferie om jeg bruker med tid på dette Lenke til kommentar
samaron Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Har en gammel Volvo 740 som jeg kjøpte for snart et år siden. Har plaget meg i lengre tid at det har vært wonderbaum eller andre lignende lukt-produkter. Personlig kan jeg ikke fordra slikt, og har prøvd å få dette fjernet uten hell. Har prøvd et kjærringråd som gikk ut på å ha en kopp med eddik stående i et par dager, uten hell. Har luftet bilen med dørene åpne i noen dager, uten hell. Har til og med prøvd å røyke i bilen i håp om å kvele ned lukten, uten hell. Er fortsatt en anelse wonderbaum i bilen som ikke vil bort... Noen forslag her? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Ozonbehandling kan være et forsøk. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Hva innebærer ozonbehandling? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 https://www.google.no/search?q=ozonbehandling+av+bil&aq=f&oq=ozonbehandling+av+bil&aqs=chrome.0.57j0l3j62.1221&sugexp=chrome,mod=15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Evt så kan du kjøpe en AC-rens (evt få ac-service), ligger en del lukt der.. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Under siste vinterklargjøring så oppdaget jeg at jeg hadde en ørliten rustflekk midt på taket... Av alle steder det kan dannes rust på min ellers rustfrie bil, så måtte det selvfølgelig være midt på taket... Jaja, får bare vokse ivei for å hindre spredning... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hva med å levere bilen til en lakkerer og få han til å ta dette? Med mindre det er en spesiell farge så han må lakke opp igjen hele taket så koster det ikke allverden å fjerne den flekken. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hva med å levere bilen til en lakkerer og få han til å ta dette? Med mindre det er en spesiell farge så han må lakke opp igjen hele taket så koster det ikke allverden å fjerne den flekken. Har allerede vært hos lakkerer med akkurat dette, og han mener det er liten vits å fikse flekken, da det er så lite. Ifølge han så burde jeg bare bruke lakkstift over, noe jeg allerede har gjort. Men dersom rusta ikke stoppet og ble veldig tydelig, så skulle jeg bare komme tilbake, og så ville de fikse det! Men veldig kjedelig alikevel... Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hørtes uprofesjonelt ut. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Har allerede vært hos lakkerer med akkurat dette, og han mener det er liten vits å fikse flekken, da det er så lite. Ifølge han så burde jeg bare bruke lakkstift over, noe jeg allerede har gjort. Men dersom rusta ikke stoppet og ble veldig tydelig, så skulle jeg bare komme tilbake, og så ville de fikse det! Men veldig kjedelig alikevel... Da ville jeg nok prøvd et annet sted, det hørtes ikke bra ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå