Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Tja, jeg har ikke studert den såpass grundig. Men den kom i et "byggesett" bestående av fire deler. Selve kanonen med justeringsskrue og spylerdyse (med justerbar spredning), flaska, et mellomrør og koblingen til kärcher. Er man hendig kan man sikkert demontere delene og rense om det er nødvendig. Å kjøre gjennom med rent vann er nok en god ide, og det skal jeg også gjøre fremover. :p

 

Mellomrøret hadde tape på, som jeg var idiot og tok av. Viste seg at dette antageligvis var en slags tetning/pakningstape eller noe sånt. Ble lekkasje i koblingene der. Fant et par pakninger som jeg tettet det med, så ble det ordnings. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dødsmoro iallefall. :p

 

Fikk en liten overraskelse mens jeg polerte bilen min i dag. Begynte å lukte svidd. Fant ut at det var på tide å stoppe poleringen og undersøke litt. Så at paden hadde fått litt rar fasong (konkav), og tok derfor paden av maskina og jaggu faen hang miderste del av borrelåsen til paden fast i bakplaten. DEN HADDE FAKTISK SMELTET! Bakplaten var såpass varm at jeg ikke kunne ha hånda på uten å brenne meg. :o

 

Etter litt undersøkelse (tips fra de på DCN) viser det seg at det er en designfeil på DA-maskina, slik at varmen fra gear/motor transporteres gjennom en skrue til bakplaten og sprer varmen ut til paden.

 

Resultatet ble forøvrig dette:

i2cZu.jpg

 

For å unngå dette må man skifte pad ofte, og evt ta noen pauser innimellom. Pause er forøvrig godt for ryggen, vil jeg tro, så det kan vel være lurt uansett. :p

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Har vært mye sløsing av produkt hos meg også, med resultat av at paden ofte "spytter", klumper og støver mye, men nå i det siste har jeg funnet den riktige mengden (tror jeg). :p Første runde krever litt mer produkt da man må mette paden litt, men runde to og utover krever bare noen få erter på paden så er man good to go!

Får forøvrig ikke fjernet de groveste vaskestripene på min bil så lett. Ser ut til at det er hard lakk på denne! Slitsomt er det iallefall.

Lenke til kommentar

Jepp. I mitt tilfelle er det en overgang til kärcher.

http://www.scandicsh...&product_id=122

 

Litt dyr denne, men virker iallefall som dønn solide saker. Alt er av metall, omtrent. :)

 

Billigere her: http://bilnerden.no/...&cPath=25_28_50

 

Er det mulig å demontere dyser og slikt på denne for rengjøring?

 

Jeg er nå på min andre Kärcher skumkanon som har gått tett. Her er dysene innstøpt i plast og umulig å rense - leggging i varmt vann eller annet hjelper ikke. Jeg har bestandig spylt med rent vann etter bruk.

 

Hadde egentlig tenkt å gi opp skumleggeing før vask....

Den der kan renses ja. Det ligger en tråd om det på detailersclub.no. Den kan demonteres helt, og alle smårester av såpe og annen drit kan fjernes fra den. Når den skal remonteres igjen må du ha teflontape eller annen fungerende gjengetetning som smøres på alle gjenger. Teflontape er egentlig veldig å anbefale, fordi det er ganske lett å få det opp igjen etterpå, og det er lett å få det tett også på såpass mye trykk.

 

Det er forøvrig en fordel når man bruker en slik at man faktisk tømmer den helt når den blir brukt, så spyleren spyler rent vann igjennom den på slutten. Da er det mindre sansynlig at man får slike problemer.

 

Forøvrig skumkanon er faktisk mer gøy enn det er nyttig mener nå jeg, men jeg vasker ikke bil uten likevel. Spesielt gjelder det hvis man bare bruker ren såpe i den. En blanding av f.eks VP Orange Prewash og/eller annen prewash-blanding er virkelig å anbefale. Å ha i så mye såpe i den at den lager barberskum er ikke effektivt, og isåfall kan man faktisk likegodt la være å bruke den.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Den der kan renses ja. Det ligger en tråd om det på detailersclub.no. Den kan demonteres helt, og alle smårester av såpe og annen drit kan fjernes fra den. Når den skal remonteres igjen må du ha teflontape eller annen fungerende gjengetetning som smøres på alle gjenger. Teflontape er egentlig veldig å anbefale, fordi det er ganske lett å få det opp igjen etterpå, og det er lett å få det tett også på såpass mye trykk.

 

Det er forøvrig en fordel når man bruker en slik at man faktisk tømmer den helt når den blir brukt, så spyleren spyler rent vann igjennom den på slutten. Da er det mindre sansynlig at man får slike problemer.

 

Forøvrig skumkanon er faktisk mer gøy enn det er nyttig mener nå jeg, men jeg vasker ikke bil uten likevel. Spesielt gjelder det hvis man bare bruker ren såpe i den. En blanding av f.eks VP Orange Prewash og/eller annen prewash-blanding er virkelig å anbefale. Å ha i så mye såpe i den at den lager barberskum er ikke effektivt, og isåfall kan man faktisk likegodt la være å bruke den.

Njæ, du får jo litt lengre virketid på avfettingen da. Selv om den blir temmelig utvannet med såpa.

Og moro er det! Naboene blir også temmelig nysgjerrig når man holder på med slikt.

 

Denne tapen som var på røret mellom koblingen og selve kanonen var altså tetningstape, ja. Faen jeg er smart! Jiiiz.. :p

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Njæ, du får jo litt lengre virketid på avfettingen da. Selv om den blir temmelig utvannet med såpa.

Og moro er det! Naboene blir også temmelig nysgjerrig når man holder på med slikt.

Det stemmer det. Er også veldig effektivt for å blokkere lys slik at asfaltfjerner får jobbe under, siden det ikke blander seg. Men det er mange som bruker skumkanon med bare såpe beregnet for håndvask og vann i, og det lager veldig tykt skum, men gjør tilnærmet absolutt ingen nytte.. bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Nå vinteren snart nærmer seg så er det vell på tid med en god polering og litt av hvert.

 

jeg tok bilen nå i sommer å ser at det ikke er noe spesielt med swrils, kan jeg da bare smørre på voks/Forsegling? For å ha noe beskyttelse lag?

post-261505-0-29003800-1344511186_thumb.png

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Vask grundig med sterk avfetting og bøttevask før du legger på to lag med LSP. Burde være nok det. :)

 

Eks.: Spray Prickbort på tørr bil, spyl av ettervirketiden og deretter Surfex HD 1:5. Har du Iron X bruker du det og. Iron X og Prickbort er som regel ikke nødvendig å bruke over vinduskanten på dørene.

 

 

Selv sitter jeg og grubler på om jeg gi sitteklipperen en liten omgang pleie... :ph34r:

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Men det tar så j*** lang tid! :( Må få frigjort en helg snart slik at jeg får tatt den skikkelig. Iallefall få lagt på voks på hele bilen før vinteren kommer. Swrils og småskader får jeg tar når på våren igjen etter vinteren har gitt meg enda mer arbeid.

Man er tjent med å gjøre det skikkelig fra dag én, uten tvil! :p Å "larve over" vil bare sløse med produkt og gi merarbeid i etterkant, vettu.

-Snip-

Selv sitter jeg og grubler på om jeg gi sitteklipperen en liten omgang pleie... :ph34r:

Do it! Og ta bilder!! :p
Lenke til kommentar

Vasket med Rim7 på felger, Surfex HD 1:5 på lakk og Prickbort et par steder i motorrommet der det var litt bensinsøl.

 

Før:

post-141082-0-92378000-1344515744_thumb.jpg

 

Etter (vises ikke så veldig bra, men jeg fikk vekk mye. Skulle jeg tatt noe mer måtte jeg gå på med roterende. :) ). Scholl S17+ på blå Scholl pad med DA:

post-141082-0-87382000-1344515745_thumb.jpg

 

post-141082-0-81497500-1344515746_thumb.jpg

 

Forseglet med Collinite 476s og jeg skal nå ut for å tørke det av samt legge litt Polytrol på grillen. :)

post-141082-0-81574700-1344515747_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...