Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde forøvrig maskinen på bakluken på fatterns BMW 520 F11, da han hadde parkert bilen under et tre som hadde en "lekkasje" i fjor (!!), og hele bakluken, taket og pansret ble dekt av sevje/kvae. Han har ikke fått det vekk helt, og som resultat er det mange matte flekker over hele bilen! Prøvde som sagt maskinen på bakluka, bare for å se om det var mulig å få det bort.

 

Jeg hadde liten tro på dette, men visst ble det blankt og fint igjen! En runde med gul scholl og S17+ tok alt. Tok først å spredde produkt med laveste hastighet og skrudde opp til maks, med medium press og 3-4 pass før jeg gikk tilbake til laveste og kun maskinvekt. Skal ta hele bilen i helgen. :) Kommer litt bilder underveis også!

 

EDIT:

Legger inn nok en bestilling på mer stæsj. Fattern var såpass fornøyd med bakluken at han så seg villig til å sponse meg og seg selv med litt utstyr som "betaling" eller bestikkelse ( :D ). Bestiller derfor følgende (etter at jeg har fått betalt medlemskap hos DCN):

 

Skumkanon (foamlance) til kärcher med justeringsskrue

Jif bilshampo 2,5L (dette er good shit, sies det)

2stk Scandicshine washmitt av ull

Dobbelt opp med pads fra scholl i samme farger som jeg har + svart

Scholl S03G 1kg

24stk mikrofiber (får aldri nok av dette, tydeligvis)

To stykk Chemical Guys Miracle Dryer

5L Surfex HD

 

Fra scandicshine.no.

 

Mye av dette blir stående hos mine foreldre, slik de også kan vaske bilen sin med noe annet enn svamp fra statoil, turtlevax shampoo og påfølgende tørk med pusseskinnet fra 1995. Jeg stikker som regel dit og låner garasje og HT likevel, så mesteparten blir nok brukt av meg. :)

Endret av Kongklykken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldig du er! Jeg sponset mine foreldre med vaskepakken bilnerden.no hadde før (glemte til og med å benytte meg av rabatten til VACN!!!) uten at jeg fikk så mye som et takk for det...

 

Over til noe annet, jeg tok en rask kattevask på bilen min i dag (har satt av hele lørdagen til vask og pleie, håper været holder seg..)

 

post-91749-0-63444300-1342552444_thumb.jpg

 

post-91749-0-42981400-1342552436_thumb.jpg

 

post-91749-0-51402200-1342552438_thumb.jpg

 

post-91749-0-48103500-1342552442_thumb.jpg

 

post-91749-0-50606500-1342552440_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser når en bil er behandlet godt eller ikke. Vises kjempegodt. :D Meget pen og dyp farge, bisk0p!

 

Bakrutevisker er forøvrig fyfy å bruke! :p

 

Når det gjelder sponsingen av utstyr, så ligger det noen klausuler bak det, selvfølgelig. De forventer jo at jeg tar meg av bilene deres når det trengs som mest. Og det er jo i og for seg greit. Fattern sin skal tas først nå, og etter hvert muttern sin. Hun har en Nissan x-trail med mange vaskestriper som jeg tenkte å ta under høvelen mens de er på ferie. Som en liten surprise til de kommer tilbake. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Jeg er veldig heldig og fikk en bil som var godt tatt vare på før jeg fikk den. Har vært fin i fargen hele tiden, egentlig lite vaskestriper også. Har rubbet og vokset venstre side og panser, satser på å få tatt resten på lørdag. Er en del steinsprut og andre arr rundt omkring som trenger oppmerksomhet, men er usikker på om det blir denne eller neste sesong.

 

Bakviskeren virker ikke, så blir ikke brukt. Hvis jeg faktisk får en av, så blir det satt inn glassplugg.. Sitter fasat som bare f***!!

 

 

Jeg hadde lett tatt vare på bilen til mine foreldre hadde de stått for utstyr. Men igjen, jeg bor i Stavanger og de i Trondheim, så blir litt vanskelig... :p

Lenke til kommentar

Ser den. :p Steinsprut pleier folk å fylle med lakk via f.eks en tannpirker, for så å våtslipe lett med 2000-3000-papir. Ikke at jeg tør å prøve noe slikt, men.. :p

 

Bilen din ser meget velholdt ut, i alle fall!

 

Har forøvrig planer om å ta bakfangeren på min bil idag. Er et par riper der som jeg har irritert meg over i lengre tid nå, og nå som jeg har prøvd ut maskinen litt burde dette gå temmelig bra. :p

Lenke til kommentar

Ser den. :p Steinsprut pleier folk å fylle med lakk via f.eks en tannpirker, for så å våtslipe lett med 2000-3000-papir. Ikke at jeg tør å prøve noe slikt, men.. :p

 

Jeg må gjøre det nå igjen... Er noen som har laget en pen liten hvit ripe bak på venstresiden....... Tiltak. :(

Lenke til kommentar

Skikkelig avfetting (Prickbort hos statoil, feks) og vask med bøtte og sope, samt noe annet enn svamp (en vaskehanske av microfiber/lammeull). Helst ettefulgt av lakkrens i form av clay/leire. Så en dusj med vann igjen og en real tørk i alle kriker og kroker. Videre bruker du poleringsmiddel (eksempelvis rubbing) på polerputer og tar panel for panel, og helst avslutter en voks eller sealer.

 

Om lakken har blitt skikkelig matt og stripete er dette en prosess som kan ta litt tid for hånd iallefall. Men når man ser resultatet etter en god økt er det definitivt verdt det! :)

 

EDIT:

Har man lyst på maskin, men ikke vil bruke så alt for mye penger på det, er det muligheter på biltema. De har en tohoders oscillerende maskin av merket cotech som fungerer greit til denne jobben, da med tilhørende puter fra sonax (om jeg ikke husker feil). Men ikke kjøp poleringsmidler der! Om du har bilextra i nærheten selger de et poleringssett fra Meguiars', inkludert clay som definitivt vil gi bilen et løft i både glans og fjerning av striper. :)

 

Poleringsmaskin fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Voks--og-polermaskin-2-x-95-mm-170882/

Meguiarspakke: http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bilpleie/bilvoks/meguiars-deep-crystal-polish/

og meguiars clay: http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bilpleie/lakkrens/meguiars-quik-clay-detailing-system/

 

EDIT2 la til litt linker. :) Og les bIsk0ps post under.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Selve avfettingen, vasken og clayingen er gjør ikke bilen mer skinnende, men er ganske viktig for et bra resultat.

 

Hos P&R får man en god vaskepakke til en billig penge, dette vil jeg påstå at er minimum for en god vask (sier gutten som ikke har gridguard bøtte.....)

 

For å få litt farge i bilen igjen, så ville jeg gått for CLAS sin cotech eller biltema sin tilsvarende DA-maskin (to-hodet polermaskin) med sonax putene hos Clas og Ultimate Compound som rubbing-middel. Da burde du være godt på vei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...