Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Primært bil, men har litt på huset også som kunne trengt litt trykk mot seg. Har en høytrykkspyler som tilhører faren til hun jeg bor med, men den har en av og på knapp som er ødelagt (og jeg tar ikke sjansen på å åpne den .. :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser denne innkjøpslisten grei ut for en som aldri har vasket og polert en bil skikkelig før? Noe jeg mangler eller rett og slett bør kutte ut?

- Prickbort til avfettning

- Meguiars NXT gen wash

- Meguiars Wash Mitt

- Meguiars water magnet

- Meguiars Clay sett

- Meguiars ScratchX

- Meguiars Deep Crystal Paint

- Meguiars Deep Crystal Polish

- Meguiars NXT generatin tech WAX

I tillegg lurer jeg på om Biltema sin poleringsmaskin til 369,- er verdt en investering, eller er det like godt å bare polere for hånd?

Hva trenger jeg av pads?

Og til slutt, hvor mange mikrofiberkluter er det nødvendig å ha?

Noen som vet hvordan det er å bruke disse produktene på biler som er belagt med teflon? Vil det ødelegge belegget som ligger utenpå lakken?

Endret av Nemaid
Lenke til kommentar

Primært bil, men har litt på huset også som kunne trengt litt trykk mot seg. Har en høytrykkspyler som tilhører faren til hun jeg bor med, men den har en av og på knapp som er ødelagt (og jeg tar ikke sjansen på å åpne den .. :p )

Er uansett småpenger da, men om du er i tvil kjøper du et anerkjent merke med litt mer punch (justerbart trykk og temp, kanskje?) til noen lapper istedet. :)

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye en høytrykkspyler blir brukt utenom på bilen, så vil jeg påstå at det ikke er småpenger. Spesielt nå som jeg allerede har svidd av litt på bilpleie og bilen generelt. Må se hvor mye som er igjen av ferie/skattepengene etter lakkering, betaling av kjøkken og andre utgifter som må betales, også er det spørsmålet. DA maskin eller spyler..

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye en høytrykkspyler blir brukt utenom på bilen, så vil jeg påstå at det ikke er småpenger. Spesielt nå som jeg allerede har svidd av litt på bilpleie og bilen generelt. Må se hvor mye som er igjen av ferie/skattepengene etter lakkering, betaling av kjøkken og andre utgifter som må betales, også er det spørsmålet. DA maskin eller spyler..

En spyler er uten tvil noe du må ha før en DA maskin. Mye viktigere med ordentlig vaskeredskaper..

Nilfisk Alto er et knallmerke, dog er den spyleren der i minste laget og en skikkelig klein sak. Jeg hadde en model over eller to, og den solgte jeg etter å ha brukt den 3 ganger..

Mulig jeg er litt kravstor da. Nilfisk Alto 145.2.10 Xtra har jeg nå, tror den heter det. Den får du til 3000kr på tretti.no og er noe av det som gir mest for pengene. Den har 10m stålarmert slange, noe som er deilig for å komme til rundt hele bilen uten å flytte på spyleren, og slangen kveiler seg ikke, den er myk og god, noe de mindre modelene ikke er! De kveiler seg og riper opp hele siden på bilen og er helt umulig å ha med å gjøre.

I tillegg er den jeg har solid, trommel, metallpumpe også har den justerbart trykk på lansen osv osv! Har du ikke penger så spar til du har råd, du kommer ikke til å angre.

Lenke til kommentar

Så da bør jeg bare bruke avfettning, såpe og clay slik at teflonbelegget fremdeles blir værende?

Til vanlig vask nå om sommeren trenger du ikke bruker annet enn en høytrykkspyler og såpevann hvis bilen er nylig behandlet. Clay bør helst bare brukes før polering og avfetting bruker du kun når bilen er ganske møkkete etter har "nupper" i lakken. :)

Lenke til kommentar

Godt å se at det ble blåst liv i tråden igjen! =)

En spyler er uten tvil noe du må ha før en DA maskin. Mye viktigere med ordentlig vaskeredskaper..

Nilfisk Alto er et knallmerke, dog er den spyleren der i minste laget og en skikkelig klein sak. Jeg hadde en model over eller to, og den solgte jeg etter å ha brukt den 3 ganger..

Mulig jeg er litt kravstor da. Nilfisk Alto 145.2.10 Xtra har jeg nå, tror den heter det. Den får du til 3000kr på tretti.no og er noe av det som gir mest for pengene. Den har 10m stålarmert slange, noe som er deilig for å komme til rundt hele bilen uten å flytte på spyleren, og slangen kveiler seg ikke, den er myk og god, noe de mindre modelene ikke er! De kveiler seg og riper opp hele siden på bilen og er helt umulig å ha med å gjøre.

I tillegg er den jeg har solid, trommel, metallpumpe også har den justerbart trykk på lansen osv osv! Har du ikke penger så spar til du har råd, du kommer ikke til å angre.

Lang slange trenger jeg ikke, bryr meg lite å måtte flytte på maskinen, krever latterlig lite energi. Kveiling er kjedelig, men absolutt unngåelig, samme at slangen kommer inntil bilen.

For min del virker det som at det er mer "kjekt å ha" funksjoner på de dyrere modellene, men skal låne Clas Ohlson høytrykkspyleren til en kompis av meg og se om jeg savner noe.

Lenke til kommentar

Kan skrive undrer på det Hyd sier om HT spylere..

kjøpte meg for litt sia en Nilfisk 145, og den er rett og slett fantastisk i forhold til den billige karcheren med kort, nylonarmert slange. Det er også stor forskjell i trykk/vannmengde på disse to. så bare "kjekt å ha" er det ikke!

I ettertid synes jeg at å bruke gamlespyleren er et uutholdelig slit..

Lenke til kommentar

Som sagt, skal prøve CO sin og se hva jeg synes. Mer trykk vet jeg ikke om jeg trenger, begrenset hvor mye lakken har godt av :)

Det er vel stort sett vannmengde og trykk som er forskjellen mellom de billige og dyrere høyttrykksspylerne. Samt lengre slange, gratis ekstrautstyr (terrassevasker, børste og denslags og andre mer eller mindre luksus-features.

Personlig liker jeg ikke å bruke høyttrykksspyler på bilene mine - mest fordi jeg ikke er helt komfortabel med å dytte vann med høyt trykk mot gummipakninger, glass, dekaler osv. Mulig jeg er overforsiktig og tar helt feil, men det er iallfall slik jeg gjør det. Høyttrykksspyleren min (Kärcher K2-serie) bruker jeg stort sett bare til skumkanon, mens selve spylingen før vask foretar jeg med en vanningspistol fra Biltema, hvor strålen kan justeres i forskjellige mønstre med ulikt trykk.

Igjen - det er mulig jeg tar feil og det faktisk er mer skånsomt med høyttrykksvask (du får definitivt av mer fastgrodd dritt), men det føles ikke helt bra.

Edit: Mitt tips (for hva det er verdt) angående høyttrykksspylere er å kjøpe et merke som er litt utbredt, slik at den er kompatibel med tredjeparts ekstrautstyr som skumkanoner. Jeg vet at Black & Decker er vanskelig (eller umulig) å få tak i skumkanon til pga. den sære hurtigkoblingen.

PS. Kärcher-skumkanonen som selges bl.a. på Coop Obs Bygg til 200 kr er faktisk veldig bra. Med skikkelig vaskemiddel (f.eks. Valet Pro PH Neutral Snow Foam) gir den et veldig luftig og godt skum som ikke renner.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bilen har vondt av høyttrykkspyling, men er nok noen plasser man skal være forsiktig med direkte stråle. Det kommer også an på hvor høyt trykk man har, industri spylere kan jo få lakken til å prelle av..

Tanken er jo skumkanon etter hvert, den jeg ser på nå, har skumkanon inkludert. Men går ut i fra at den ikke vil gi det beste resultat. Og selv om det er mange som fører Nilfisk, så har jeg aldri hørt om det før. Absolutt noe å ha i tankene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...