Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Gul brukes til finpoleringa

Så de gule Uber padsa som Bilnerden selger har ikke samme grovhet som Meguiars? Ved tanke på at det er de groveste bilnerden har. Kan du anbefale meg å avslutte med de gule fra Meguiars og heller kjøpe noen grovere fra bilnerden til stegene før det siste poleringssteget? For eksempel Gul og Orange?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt kluss i det fargesystemet...

 

Uber og Scholl bruker gul som grov, blå som medium og oransje som finish etter det jeg har skjønt.

3M bruker grønn som grov, gul som medium og blå som finish.

Meguiars er som nevnt burgunder som grov, gul som medium/finish.

Lenke til kommentar

Noen har peiling på hvilke Uber pads som gir best resultat til Scholl S3 Gold? Tenkte å bruke den blå til Scholl S30, men usikker på hva jeg skal bruke til det første steget??

 

Har jo også gul fra Meguairs, kan denne brukes istedenfor ubers blå som finish?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har det noe å si om jeg polerer før eller etter jeg skal få lakkert nedre del av bilen..?

 

MBarne har ganske rett der. Det jeg også har sett, men ikke erfart selv er at etter en lakkering kan det bli mye lakkstøv og drit ellers på bilen pga de ikke dekker til godt nok. Så ta en grundig sjekk på bilen når du får den igjen, muligens må du polere litt lakkstøv etter en slurvete jobb, ikke gjort det selv, men kan se for meg at det i tilfellet må bort med maskin.

 

Edit: Det burde vel egentlig lakkererfirmaet gjøre.. Ny lakk burde også få herdet en stund, jeg ville ikke rørt nylig lakkerte flater med noe annet enn litt vann i fra slangen den første måneden.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hadde ikke planer om å gjøre noe på de flatene hvor det skal lakkeres, får se hvordan tiden strekker til, er litt andre ting som står over på prioriteringen min nå..

 

Er denne pakken noe å satse på?

 

EDIT: Siden ingen svarer meg, så kjøper jeg bare;

 

1 stk. Eurow Shag Weave Microfiber Towel

2 stk. GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel

1 stk. GTechniq pSystem håndpoleringspakke

1 stk. Bilt-Hamber AutoClay Regular

1 stk. Optimum No Rinse Wash & Shine Størrelse

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Hei, henger meg på her.

 

Har ikke akkurat frekventert denne delen av diskusjon.no før, men jeg drister meg til å stille et spørsmål.

 

 

Noen anbefalte bilpleiefirma i Bergensområdet?

 

Har en ett år gammel Skoda Superb som skal selges.

Trenger vask og innvendig/utvendig rens, samt litt rubbing for å få bort de verste småripene som har kommet.

 

Noen anbefalte steder å få utført dette?

Lenke til kommentar

Ser denne innkjøpslisten grei ut for en som aldri har vasket og polert en bil skikkelig før? Noe jeg mangler eller rett og slett bør kutte ut?

 

- Prickbort til avfettning

- Meguiars NXT gen wash

- Meguiars Wash Mitt

- Meguiars water magnet

- Meguiars Clay sett

- Meguiars ScratchX

- Meguiars Deep Crystal Paint

- Meguiars Deep Crystal Polish

- Meguiars NXT generatin tech WAX

 

I tillegg lurer jeg på om Biltema sin poleringsmaskin til 369,- er verdt en investering, eller er det like godt å bare polere for hånd?

 

Hva trenger jeg av pads?

 

Og til slutt, hvor mange mikrofiberkluter er det nødvendig å ha?

Lenke til kommentar

Det sies at det ikke er noe poeng i å kjøpe noe billigdritt om du skal ha poleringsmaskin. Kjøp noe skikkelig om du først skal ha noe. :)

 

Jeg polerer for hånd iallefall, og resultatet blir greit. Ikke like bra som det kunne blitt med maskin, men overkommelig... Det er også ganske arbeidssomt.

 

Kjøp Meguiars Pads når det først er meguiars produkter du går for. Kjøp to til hver av poleringsprodukt pluss noen til ettersom det er forbruksvare. I tillegg trenger du MANGE mikrofiberkluter da det er disse du skal bruke for å ta bort polering/voks for hver runde. Et minimum er fire pads og fire mikrofiberkluter.

 

Her får du en oversikt over produkter man kan gå for. Let litt rundt på forumet og se på Show & Shine-trådene for å få mange gode tips: http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

Lenke til kommentar

Ser denne innkjøpslisten grei ut for en som aldri har vasket og polert en bil skikkelig før? Noe jeg mangler eller rett og slett bør kutte ut?

 

- Prickbort til avfettning

- Meguiars NXT gen wash

- Meguiars Wash Mitt

- Meguiars water magnet

- Meguiars Clay sett

- Meguiars ScratchX

- Meguiars Deep Crystal Paint

- Meguiars Deep Crystal Polish

- Meguiars NXT generatin tech WAX

 

I tillegg lurer jeg på om Biltema sin poleringsmaskin til 369,- er verdt en investering, eller er det like godt å bare polere for hånd?

 

Hva trenger jeg av pads?

 

Og til slutt, hvor mange mikrofiberkluter er det nødvendig å ha?

 

 

Greit det der, clay kan du forøvrig skaffe på eBay til en symbolsk sum i forhold. :)

 

Den maskinen du skriver om, er den roterende? I såfall kan du ikke bruke den sammen med de produktene som er listet opp. De er kun laget for hånd og inneholder ikke smøreoljer og vil dermed tørke ut med en gang det blir varme. Resultatet vil ikke bli særlig pent for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Om det kun er bilpleie du skal bruke den til, vil den nok duge greit vil jeg tro. Jeg for min del bruker fatterns høyttrykkspyler, som er en billigsak (rundt 1000-lappen) fra Kärcher kjøpt på elkjøp elns. Uten skumkanon. :p Duger det også.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...