Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg kjøpt inn litt mer stæsj til samlingen...:

- Krauss 900W DA maskin

- 470ml Swissvax Pneu

- Swissvax Pneu påføringskost

- Trakt til å skru på sprayflaske for ikke å søle når jeg heller fra 5L dunker

- Chemical Guys Green Clean

- Chemical Guys Miracle Dryer (alltid kjekt å ha flere tørkehåndklær)

- Scholl CF02 kontrollspray

- Scholl gul rubbingpute

- Scholl ullpute

Og 180 applikatorpads til 1kr stykk inkludert frakt fra Kina. :D

post-141082-0-80288100-1335220768_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Noen tips til skinnpleie? Har brukt Meguiars et par år uten at jeg er misfornøyd, kun at det lukter litt grelt. Tenkte kanskje å prøve noe annet? Setene er forøvrig i 97% stand så det er kun for å gi skinnet litt fuktighet osv.

Setene mine sitter i en saab 9-3.

Random bilde fra finn.no:

post-49728-0-42153900-1335528590_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt 3 ulike pads fra Meguiars:

classic-motoring_2100_8779904.gif

Noen som kan forklare meg hva jeg skal bruke hvor?

Den rød/brune, som er den hardeste regner jeg med brukes til å fjerne riper og diverse.

Den Gule en mellomting og den svarte som finish før voks. Problemet er vel at ifølge Autogeek som jeg kjøpte dem av, så er den svarte til voks!? Ser dessverre nå at den rød/brune kun kan brukes sammen med roterende maskin, og ikke DA-maskin.

Har jeg gått på en smell her eller? Hva skulle jeg kjøpt?

EDIT: Kanskje jeg allikevel har gjort et godt kjøp. Den gule kan vel brukes til grovpolering og den svarte til finish før voks. Men kanskje jeg skulle hatt noe før den gule eller mellom den gule og den svarte? Ble rotete dette, men dere skjønner hva jeg mener ;)

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Ingen vits å bruke den i motoren, den er for å løse opp metallpartikler som setter seg i lakken som fra piggstøv og bremsestøv osv. Bruk prickbort, evt vanlig avfetting og såpe i motorrommet :)

Fin på billakk før polering og på felger om ingenting annet fungerer.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt 3 ulike pads fra Meguiars:

classic-motoring_2100_8779904.gif

Noen som kan forklare meg hva jeg skal bruke hvor?

Den rød/brune, som er den hardeste regner jeg med brukes til å fjerne riper og diverse.

Den Gule en mellomting og den svarte som finish før voks. Problemet er vel at ifølge Autogeek som jeg kjøpte dem av, så er den svarte til voks!? Ser dessverre nå at den rød/brune kun kan brukes sammen med roterende maskin, og ikke DA-maskin.

Har jeg gått på en smell her eller? Hva skulle jeg kjøpt?

EDIT: Kanskje jeg allikevel har gjort et godt kjøp. Den gule kan vel brukes til grovpolering og den svarte til finish før voks. Men kanskje jeg skulle hatt noe før den gule eller mellom den gule og den svarte? Ble rotete dette, men dere skjønner hva jeg mener ;)

Svart brukes til å legge flytende voks/lakkforsegling. Da går det mye fortere og man får spredt det enkelt og tynt. Den kan også brukes til finpolering hvis man har myk lakk. :)

Gul brukes til finpoleringa og burgunder er en cutting pad som brukes til grovkorrigering.

Lenke til kommentar

Jeg har en svart bil (05-mod) med litt for mange småriper. De synes ekstremt godt i sterk sol sånn som i dag, så nå er det vel på tide å få gjort noe med det. Ripene er av typen "langs hele siden", men ikke akkurat dype. I rett lys/vinkel er de veldig synlige.

Hva kan en amatør som meg gjøre for å få "reparert" dette? Har dere noen tips til produkter/fremgangsmåter som fungerer bra? Har lest mye om såkalt "rubbing", men er ikke sikker på hvordan man gjør dette, eller om det i det hele tatt er så veldig smart.

Har lest om div bilpleiefirmaer som tilbyr såkalte lakkforseglinger til noen tusenlapper. Ser litt fristende ut, men er samtidig en del penger for meg.

Tips mottas med takk!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Jeg har en svart bil (05-mod) med litt for mange småriper. De synes ekstremt godt i sterk sol sånn som i dag, så nå er det vel på tide å få gjort noe med det. Ripene er av typen "langs hele siden", men ikke akkurat dype. I rett lys/vinkel er de veldig synlige.

Hva kan en amatør som meg gjøre for å få "reparert" dette? Har dere noen tips til produkter/fremgangsmåter som fungerer bra? Har lest mye om såkalt "rubbing", men er ikke sikker på hvordan man gjør dette, eller om det i det hele tatt er så veldig smart.

Har lest om div bilpleiefirmaer som tilbyr såkalte lakkforseglinger til noen tusenlapper. Ser litt fristende ut, men er samtidig en del penger for meg.

Tips mottas med takk!

Du kan prøve å gå over med f.eks Megiuars SwirlX eller Ultimate Compound, hvis du ikke har maskin fungerer det med håndkraft og slike små pads, men en roterende maskin gjør det hele mye enklere.

Veldig fornøyd med begge produkter på mine biler iallefall, SwirlX er litt mildere så ville prøvd den først.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Ok, takk for tipset! Er dette midler jeg kan påføre med en mikrofiberklut? Har ikke maskin..

Skal jeg gni disse inn over alle riper etter avfetting og vask, for så å bruke vanlig polering til slutt? Må ha det litt inn med teskje, er ganske fersk på dette..

Og hva er forskjellen på Meguiar scratch x og swirl x?

Lenke til kommentar

De fleste bensinstasjoner selger sånne gule applikatorpads i tre eller fire-pakning. De fungerer veldig bra til slikt. Poler med padsene og tørk vekk med mikrofiber. :)

Scratch X, Swirl X eller Ultimate Compound skal forresten IKKE brukes med roterende maskin da de er laget for håndkraft eller DA maskin. De inneholder ikke smøreoljer for å holde polishen flytende selv om det blir varmgang med en roterende og egenskapene vil ikke holde seg. Man kan og vil mest sannsynlig risikere å få en bil full av hologrammer og kjørespor med roterende...

Lenke til kommentar

Helt vannvittig hvor bra resultatet ble med Meguiars Ultimate Compund! Etter Durgloss forsegling og DoDoJuice voks, så ble jo lakken som ny! Helt imponerende... Tok bare et ikke så veldig bra bilde for å vise resultatet...

post-215701-0-71623600-1335721478_thumb.jpg

Lakkeringsverkstedet dreit seg ut under lakkering av forskjerm, så der er fargene litt forskjellige! Men med nyrestaurerte stålfelger, så ble resultatet faktisk riktig så bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...