tharshan Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Eg merkar forskjell etter to lag med Swissvax insignis etter polering. Den gir bilen en spesiell våthet. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 http://www.nanogruppen.no/nanolex/ Har du erfaring ved Nanogruppen? Har også funnet Scandicshine.no Som også selger til samme pris som på Nanogruppen. Men det er altså denne? Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Ah, var ikke klar over at andre forhandlere solgte Nanolex. Har ikke erfaring med Nanogruppen personlig, men nanogutta er uten tvil like seriøse som mange andre topp-forhandlere innen bilpleie. Man får med seg mye sladder og gode rabatter når man henger på Detailersclub. Du har ikke planer om å melde deg inn der da? Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Ah, var ikke klar over at andre forhandlere solgte Nanolex. Har ikke erfaring med Nanogruppen personlig, men nanogutta er uten tvil like seriøse som mange andre topp-forhandlere innen bilpleie. Man får med seg mye sladder og gode rabatter når man henger på Detailersclub. Du har ikke planer om å melde deg inn der da? Jepp, er medlem der nå. Får høre litt der. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg kan være enig i at jeg burde vokse bilen rett etter polering, og er ihvertfall enig i at disse alt-i-ett produktene er noe jalla greier, men: viss voksinga kun beskytter lakken uten å gi noe glans overhode (eller bare 3%), da lurer jeg på hvorfor visse personer inne på dette forumet sverger til voksing etter polering? Joda, selvfølgelig for å "beskytte" lakken, men mange mener at det gir en mye bedre glans!? Vokset uansett bilen dagen etter polering (egentlig fordi ingen ga meg noe svar på over 3 dager her!!!), ser vell ikke store forskjellen som du sier CFM, men lakken føles mye glattere, så kanskje det er lettere å få av skiten etter voksing?! 3% var bare et forholdstall, det er ikke reelt, men det er ikke langt unna. Husk at det er veldig mange som tar feil av begrepene polering, voksing og rubbing. Boning også for den saks skyld. Den vanlige mannen i gata bruker disse om hverandre alt ettersom hva som passer best i setningen. Jeg beskrev tidligere hva de forskjellige egentlig betyr. Joda, voks gir litt bedre glans hvis du ikke gjør noe med bilen først, men det vil ikke vare. Det kommer av oljene i voksen som metter ripene og porene en kort stund før de forsvinner igjen etter et par måneder. Akkurat som hvis du spyler en rød bil med oksydert lakk med vann. Da blir den blank som aldri før helt til vannet forsvinner. Hvis du rubber og polerer ("korrigerer" på entusiastspråket) først vil du ikke bare få et varig resultat, men det blir hinsides mye bedre enn bare et lag med voks. Ikke nok med det, du vil elske å se bilen i sola når vaskeripene er vekk. En annen fordel med voks, foruten at bilen blir mye lettere å vaske og at den beskytter mot at lakken falmer/oksyderer, er at den beskytter mot korrosjon. Hvis du ser på lakk i et mikroskop vil du se at den er full av små krakeleringer. Hvis ikke disse blir mettet og fyllt igjen vil de på lang sikt "sprekke" seg helt ned til metallet og da får du korrosjon. Forresten så må du ikke forvente å få et raskt svar her. Vi andre her på forumet er her helt av egen, frivillig grunn og vi har faktisk andre ting å foreta oss enn å svare her hele tiden (selv om det ikke virker sånn enkelte ganger). Endret 26. mars 2012 av CFM Lenke til kommentar
erik101 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 http://www.nanogruppen.no/nanolex/ Har du erfaring ved Nanogruppen? Har også funnet Scandicshine.no Som også selger til samme pris som på Nanogruppen. Men det er altså denne? Har brukt nanoprodukter før, og det funker utrolig bra Kjøpte det herfra: http://www.nanonorge.no/produkter.html Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Usikker på om dette er rett plass, men jeg har funnet striper på begge side vinduene. De er synlige når man ser etter dem og de kan kjennes når du bruker neglene. Kan se ut som at det har ligget/ligger noe grus elns i døren (skal skru opp og sjekke dette) Det jeg lurer på om det finnes noe middel man kan bruke for å tette igjen dette. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det finnes et middel til roterende poleringsmaskin som tar lette småriper i vinduet, men jeg husker ikke i farta hvor jeg fant det. Kjenner du de med negla er det desverre liten sjanse for å få det bra igjen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hmm, det var det jeg fryktet.. Mulig jeg må se om jeg finner nye på knoksen.. Meeen, det blir ikke helt enda. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hei! Da er jeg ute etter felgrens. Så jeg lurer derfor på om Iron X hadde vært noe? Er noe støv som er fastbrent :S Men hvor selger de Iron X? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 IronX er kjempefin til felgene om ingenting annet fungerer, men for å få bort litt fastbrent bremsestøv og andre urenheter holder f.eks "Scholl Rim7" i lange baner. Påfør den og la virke i 5-10 min! Kanskje bruke en børste og jobbe den litt inn. IronX får du kjøpt på blant annet bilnerden.no Den får du.feks. kjøpt på scandicshine.no Lenke til kommentar
CFM Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Husk også at IronX blir veldig dyr i lengden om du skal bruke den om felgrens. Jeg bruker den kun før polering eller hvis det er virkelig ille. Bruker Rim7 selv, utblandet 1+1 med vann og den fungerer utmerket. Andre alternativer er jo PS21, Bilberry og Sonax. Sonax finnes på Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Har vært og siklet på detailersclub.no og er nå helt sykt fristet å shine opp bilen min. Har ikke peiling i det hele tatt på bilpleie. Jeg er typen som vasker med svamp og boner bilen med bensinstasjonvoks. Denne behandlingen har bilen fått i 17 år, og lakken ser ikke ut når man kikker nærmere. Dette er altså en rød Toyota Corolla 95-modell... Når jeg kikker nært på lakken så er det fullt av svarte partikler... Altså dritt jeg ikke får vekk, samt enorme mengder med vaskeriper. Det er vel dette som kalles swirls? Bilen er strøken og rustfri ellers, så det er litt kjedelig når lakken er som den er... Anyways, noen som kan gi meg råd om hva jeg trenger av produkter for å få bilen til å skinne? Planlegger å skaffe polermaskin, så akkurat den skal være grei! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Har vært og siklet på detailersclub.no og er nå helt sykt fristet å shine opp bilen min. Har ikke peiling i det hele tatt på bilpleie. Jeg er typen som vasker med svamp og boner bilen med bensinstasjonvoks. Denne behandlingen har bilen fått i 17 år, og lakken ser ikke ut når man kikker nærmere. Dette er altså en rød Toyota Corolla 95-modell... Når jeg kikker nært på lakken så er det fullt av svarte partikler... Altså dritt jeg ikke får vekk, samt enorme mengder med vaskeriper. Det er vel dette som kalles swirls? Bilen er strøken og rustfri ellers, så det er litt kjedelig når lakken er som den er... Anyways, noen som kan gi meg råd om hva jeg trenger av produkter for å få bilen til å skinne? Planlegger å skaffe polermaskin, så akkurat den skal være grei! Du trenger mye egentlig, er ganske dyrt, men om du tar det som en hobby og kan gjøre dette flere ganger kan prisen forsvares i mine øyne. Du trenger blant annet dette: Pads til maskinen: Grov(rubbing) og fin(polish). Kanskje du også burde ha noe i mellom, men kommer langt med Grov og fin. Poleringsmiddel: Grov og fin, her kan du også muligens ha et mellomsteg akkurat som paden. IPA(wipedown): Brukes til og tørke bort polishrester før du skal lakkforsegle med voks eller syntetisk sealer. Kan bruke kondensfjerner og batterivann blandet 50/50. Voks eller sealer. Påføringspads til voks og mikrofiber til og buffe av, her trenger du en del kluter. Maskeringstape for maskering før du polerer. Også kommer alt du trenger til vask og rengjøring av bilen på forhånd. Avfetting, clay, såpe osv. Listen er lang om du ikke har noe på forhånd. Vi snakker fort maaange tusenlapper om du mangler alt Det blir betraktelig billigere og ta det for hånd, men spørs hvor kravstor du skal være! Endret 3. april 2012 av Hyd Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Det blir fort dyrt hvis du velger entusiast-veien... Her er en liste over hva du trenger for å polere opp en bil, uten å gå helt bananas. Dette er absolutt minimum hvis du vil få det langt bedre enn naboen og Turtle "boninga"! Vask og clay: Avfetting Såpe Vaskehanske Clay + claylube (en quick detailer funker bra, men blir fort dyrt. Jeg bruker ONR, men det funker fint med vann med litt såpe i også, bare spyl av etter hvert panel. Korrigering: Biltema's/Clas Ohlson's to-hodede poleringsmaskin. Denne er oscillerende, altså veldig fin til en nybegynner. IKKE gå for en roterende, med mindre du vet hva du gjør. De minste oransje padsene fra Sonax (Finnes på Clasern). Kjøp to-tre pakker, må bytte en eller to ganger per bil. Bare å vaske dem etter bruk. Meguiars Ultimate Compound (finnes på BilXtra). LSP: En eller annen voks eller sealer. Collinite har bra holdbare og billige vokser. En eller annen plastfornyer og dekkfornyer for å sette krona på verket. + CG BareBones for virkelig å gjøre det pent. Denne sprayes på i hjulbuene. Mikrofiberkluter: Vask. For å tørke vekk polish. For å tørke vekk overflødig voks. Merk at du vil trenge en to-tre kluter bare til poleringa. Når du polerer med maskin trenger du bare et par erter med polish på padene om gangen. Kjør et område på 50x50cm og kjør systematisk og ganske sakte. Avslutt med lite press på det siste passet. Polishen skal ikke tørke før du tørker den vekk. Voksen legger du tyyyyyyyynt (såvidt du klarer å se vokslaget) og la den ligge på i 10-15min før du tørker vekk overskuddet. Du kan bruke en voks aplikator for å smøre på voksen. Det finner du på BilXtra, en pakke med tre-fire små gule pader. Det er greit å ha minimum 15 grader og relativt tørr luftfuktighet. Ikke la det komme dugg eller annen fuktighet de neste timene etter du har vokset bilen ettersom voksen fortsatt herder. Endret 4. april 2012 av CFM 1 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Allright! Takk for gode råd! Skal se litt mer på det før jeg går igang og bestiller. Satser på blank og fin bil når sommeren kommer trekkende! Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Bruker en vaskehanske fra turtle når jeg vasker bilen, hva tenker dere entusiaster om det? Er den godkjent?: Noen som vet om en video på youtube eller noe som tar for seg de ulike punktene på en grei måte? Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 God kveld! Har fortsatt samme problem med ruten min etter at jeg la på rute forsegling. Problemet er at når jeg bruker viskeren så er det som at viskeren skraper på ruten. Nesten som at jeg ikke tør å slå den på pga riper ruten... Vet noen her inne hvorfor? Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Lurer på å skaffe meg denne poleringsmaskinen istedenfor Biltema sin... Regner med at den vil fungere glimrende? Så har jeg ett spørsmål til... En kamerat av meg vil ha samme behandlingen på sin bil... Greia er at han etter en danmarkstur har fått noen skikkelige steinsprutmerker på panseret. Her snakker vi klarlakk som holder på å flasse av... Hva gjør man med tanke på dette? Vil selve lakken rundt steinspruten ta skade med denne behandlingen? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Den er såklart i en helt annen verden. Kjør på! Ang. steinsprut så er det bare å kjøre over, lakken flasser ikke såå lett av, men er du i tvil så ta det litt roligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå