Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prickbort i motorrommet er flotte greier, da den løser olje ol. veldig bra. Usikker på om bør bruke sterk surfex blanding i tillegg, men du kommer i allefall veldig langt med kun prickbort! Og kansje en kost til å gni det inn. :)

 

Jepp, Takk skal du ha! :)

 

Skal se en dag våren kommer. :p

Lenke til kommentar

Surfex funker også fint i motorrom, bare spyl godt av etterpå (ikke høyt trykk).

 

Må vaske bilen i morra. Har ikke fått vasket den på over en uke og har kjørt fra Stavanger til Halden for noen dager siden. Den ser virkelig ikke ut, kan ikke se at den egentlig er svart engang... :p

Lenke til kommentar

Har vanligvis vasket bilen i maskin, men resultatet er jo så som så og er relativt "skitten" etter en ukes tid. Hvis jeg vasker bilen, polerer og så vokser - vil dette resultatet virke bedre og renere på lengre sikt?

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål. Etter polering, kan jeg vente en dag, vaske bilen igjen for så å ta voks på?

 

Jeg fant forresten ut at bilen kan vokses uten å poleres hver gang :)

 

Voks og lakkforsegling er et såkalt "Last Step Product" (LSP), altså bare en beskyttende hinne oppå lakken. Den beskytter mot vær og vind og "metter" porene i lakken slik at bl. a. skitt ikke fester seg så lett. Det skal alltid vokses etter polering. (Med mindre man bruker et alt i ett produkt, men det er generelt bare skit, det blir bare sånn passe bra og samme med holdbarheten. :p )

Voks har nesten ingenting å si for utseendet, den gir litt mer "wetlook" og glans, men ikke mye. Den er der som sagt bare for å beskytte mot sur nedbør, fugleskitt til en viss grad, og for å forhindre at lakken oksyderer.

 

Begrepet polering er det mange som misforstår. Polering betyr egentlig å finslipe ned lakken slik at man fjerner riper permanent. Rubbing er akkurat det samme, bare et grovere middel og må avsluttes med en runde med et finere middel, altså polering. Det er fordi rubbinga etterlater seg såkalte "kjørespor" og "hologrammer" som kommer av at slipekornene i rubbinga er såpass grove at de etterlater seg spor. En runde polering vil fjerne disse enkelt.

 

Poleringa og rubbinga står for omtrent 97% av utseendet. Det er her selve arbeidet med å få bilen blank ligger.

 

Det er forresten også uhyre viktig å få bilen helt ren før man polerer. Du vil vel ikke dra med deg sandkorn eller asfaltflekker når du polerer? Da blir det noen fine riper... :)

Endret av CFM
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en god plastfornyer? :)

 

Jeg har også et problem når bilen står i ro. Jeg trykker på vindusviskeren 1 gang, så er det akkurat som den skraper i ruten. Den lager en sur lyd! :hm: Dette skjer ikke når jeg er i fart(Over 60 km/t)

 

Hva kan jeg smøre på ruten? Det er akkurat som den er tør...

 

Takker på forhånd! :green:

Lenke til kommentar

Til plast, som på støtfangere etc. kan du bruke Polytrol. Fåes på Jernia og varer leeenge. Mye lenger enn alt annet.

 

Kansje silikon til vindusviskerene? Kansje de er modne for utskiftning?

Anbefaler deg uansett å få på en ruteforsegling, for det er rett og slett drit deilig å kjøre med. :D

Minsker gjerne friksjonen mellom rute og visker også, samt at vindusviskerene blir overflødige i mange tilfeller. Vannet flyr av ruta i 80kmt+

Lenke til kommentar

Til plast, som på støtfangere etc. kan du bruke Polytrol. Fåes på Jernia og varer leeenge. Mye lenger enn alt annet.

 

Kansje silikon til vindusviskerene? Kansje de er modne for utskiftning?

Anbefaler deg uansett å få på en ruteforsegling, for det er rett og slett drit deilig å kjøre med. :D

Minsker gjerne friksjonen mellom rute og visker også, samt at vindusviskerene blir overflødige i mange tilfeller. Vannet flyr av ruta i 80kmt+

 

Hva er prisen på Polytrol?

 

Viskerene er bare rundt 2 mnd gamle, regner med de vare lengre :tease: Ruteforsegling ja, hvilket produkt?

Til nå har jeg Auto Glym - Glass Polish. Er ikke noe forandring når jeg tar den på... Anbefaling? :green:

Lenke til kommentar

Vet ærligtalt ikke prisen på Polytrol, men den burde ikke være avskrekkende, men om den er det, så er det i allefall verdt penga uansett.. ;) Vidunderprodukt.

 

Til ruteforsegling kan du bruke Nanolotus, Nanolex eller Wolfs Glass Guard. Er bare de jeg har kjennskap til. Men kun erfaring fra sistnevnte og er veldig fornøyd. :)

 

Om du har en roterende poleringsmaskin så kan jo du feie over ruta med denne, det er KUN for den mekaniske renseeffekten paden har mot ruta, så ikke prøv å korriger bort riper etc. Da kan du ende med sprekt rute... :p Har gjort det selv med gode resultater. Husk skikkelig avfetting etterpå!

Lenke til kommentar

Vet ærligtalt ikke prisen på Polytrol, men den burde ikke være avskrekkende, men om den er det, så er det i allefall verdt penga uansett.. ;) Vidunderprodukt.

 

Til ruteforsegling kan du bruke Nanolotus, Nanolex eller Wolfs Glass Guard. Er bare de jeg har kjennskap til. Men kun erfaring fra sistnevnte og er veldig fornøyd. :)

 

Om du har en roterende poleringsmaskin så kan jo du feie over ruta med denne, det er KUN for den mekaniske renseeffekten paden har mot ruta, så ikke prøv å korriger bort riper etc. Da kan du ende med sprekt rute... :p Har gjort det selv med gode resultater. Husk skikkelig avfetting etterpå!

 

Hva med å bruke lakkforsegling? :tease:

Lenke til kommentar

Voks og lakkforsegling er et såkalt "Last Step Product" (LSP), altså bare en beskyttende hinne oppå lakken. Den beskytter mot vær og vind og "metter" porene i lakken slik at bl. a. skitt ikke fester seg så lett. Det skal alltid vokses etter polering. (Med mindre man bruker et alt i ett produkt, men det er generelt bare skit, det blir bare sånn passe bra og samme med holdbarheten. :p )

Voks har nesten ingenting å si for utseendet, den gir litt mer "wetlook" og glans, men ikke mye. Den er der som sagt bare for å beskytte mot sur nedbør, fugleskitt til en viss grad, og for å forhindre at lakken oksyderer.

 

Begrepet polering er det mange som misforstår. Polering betyr egentlig å finslipe ned lakken slik at man fjerner riper permanent. Rubbing er akkurat det samme, bare et grovere middel og må avsluttes med en runde med et finere middel, altså polering. Det er fordi rubbinga etterlater seg såkalte "kjørespor" og "hologrammer" som kommer av at slipekornene i rubbinga er såpass grove at de etterlater seg spor. En runde polering vil fjerne disse enkelt.

 

Poleringa og rubbinga står for omtrent 97% av utseendet. Det er her selve arbeidet med å få bilen blank ligger.

 

Det er forresten også uhyre viktig å få bilen helt ren før man polerer. Du vil vel ikke dra med deg sandkorn eller asfaltflekker når du polerer? Da blir det noen fine riper... :)

 

Jeg kan være enig i at jeg burde vokse bilen rett etter polering, og er ihvertfall enig i at disse alt-i-ett produktene er noe jalla greier, men: viss voksinga kun beskytter lakken uten å gi noe glans overhode (eller bare 3%), da lurer jeg på hvorfor visse personer inne på dette forumet sverger til voksing etter polering? Joda, selvfølgelig for å "beskytte" lakken, men mange mener at det gir en mye bedre glans!?

 

Vokset uansett bilen dagen etter polering (egentlig fordi ingen ga meg noe svar på over 3 dager her!!!), ser vell ikke store forskjellen som du sier CFM, men lakken føles mye glattere, så kanskje det er lettere å få av skiten etter voksing?!

Lenke til kommentar

Det er nettopp det som menes med beskyttelse, lakken gir mindre heft til dritt og møkk når du har voks på. Dermed krever det mye mindre når det kommer til vask, du kan bruke mildere og mindre midler for å få bilen helt ren.

 

Og når det gjelder voks og blankhet. Du kan prøve å ta voks på en falmet og matt lakk, den blir ikke noe særlig blank og fin, kanskje litt glattere. Derfor sier man at polering er nesten hele jobben for å få en bil blank, men voks hjelper selvfølgelig. Og det gir den "Wet look" effekten som er deilig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...