Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Hei. :D

Vi har fått er lite problem med vår Volvo V50.

Idag når jeg vasket den kom jeg over noen flekker med hjulbuen...

Jeg har prøvd å sprøyte avfetting uten lykke, hva ellers kan jge bruke?

Må sannsynlig vis har sterkere middel.

Håper på kloke svar fra noen :D

post-261505-0-16009300-1326295784_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva det er? Ser ut som gummirester eller noe understellsbehandling på bildet...

Prøvd å gnukke forsiktig på det med handa? Går det vekk da og er det seigt?

Hvor lenge lar du avfettinga ligge på og virke?

Prickbort (95% whitespirit) en sterk blanding av Surfex HD eller Grime Reaper burde ta det, hvis det ikke er gummi da.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Har lignende flekker på min bil jeg også, ikke så store. Men det er flere av de. Prøvde å gni litt med fingen og da drar jeg det bare litt utover.. Jeg tenkte det kunne være noe asfalt-olje, men tror ikke jeg har kjørt på noe ny-asfalterte veier i det siste..

Lenke til kommentar

Vet du hva det er? Ser ut som gummirester eller noe understellsbehandling på bildet...

Prickbort (95% whitespirit) en sterk blanding av Surfex HD eller Grime Reaper burde ta det, hvis det ikke er gummi da.

Takk for det.

Jeg lar avfettingen ligge på i ca 3-5 min. Det kan hende det er for lite eller for mye. Det går ikke bort om jeg gnukker det med fingeren, men det er ikke seigt, er like glatt som resten av lakken. Kan det kan være Olje Evt. Så reint Whitesprit er ikke farlig å smøre på?

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Prøv å pirke det vekk med negla di. Evt. prøv clay.

Tviler på om avfetting tar det, men du kan fint la det ligge på i ti minutter eller mer så lenge det ikke tørker. Kan også prøve white spirit, det skader ikke lakken, men det kan gå ut over LSP'n og tørke ut lakken. Bare å legge på nytt lag med voks/sealer på det området hvis det ikke beader lenger. :)

Lenke til kommentar

Prøv å pirke det vekk med negla di. Evt. prøv clay.

Tviler på om avfetting tar det, men du kan fint la det ligge på i ti minutter eller mer så lenge det ikke tørker. Kan også prøve white spirit, det skader ikke lakken, men det kan gå ut over LSP'n og tørke ut lakken. Bare å legge på nytt lag med voks/sealer på det området hvis det ikke beader lenger. :)

Takk for det. Skal ta og prøve det. Så får vi se. :D

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg prøvde litt Whitesprit nettopp, det fungerte strålende. Borte vekk. Men jeg så nå at det var litt skille der jeg vasket det bort, det ble mye renere å klarer der. Hvordan er det å vaske hele bilen med Whitesprit blandet med vann? Kansje litt dumt å spørre men, verdt er forsøk. :D

Lenke til kommentar

Det vil jo fungere, Prickbort er jo 95% white spirit, men jeg ville ikke brukt ren white spirit. Heller ikke utblandet med vann.

Bruk kun ting som er ment til bruk på bil, så derfor vil jeg heller anbefale å se om du kan finne Prickbort i nærheten der du bor. Noen Statoil stasjoner, Mekonomen osv. har det. Evt. ta en Harrytur til Rusta på Norby kjøpesenter hvis du bor i nærheten. Der har de PB for 49SEK literen. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Det vil jo fungere, Prickbort er jo 95% white spirit, men jeg ville ikke brukt ren white spirit. Heller ikke utblandet med vann.

Bruk kun ting som er ment til bruk på bil, så derfor vil jeg heller anbefale å se om du kan finne Prickbort i nærheten der du bor. Noen Statoil stasjoner, Mekonomen osv. har det. Evt. ta en Harrytur til Rusta på Norby kjøpesenter hvis du bor i nærheten. Der har de PB for 49SEK literen. :)

Vi har BilXtra ikke så langt herfra. Så tar meg en tur innom på lørdag. Men hvordan fungere dette? Må alt poleres på nytt etter Prickbort?

Sett endel bilder av dette på nett. Ser ganske positivt ut.

Lenke til kommentar

Det er kun noen BilXtra, Mekonomen butikker osv. Som har det så ikke ha så høye forhåpninger bare. :)

Ingenting på poleres eller vokses etter PB. Den er ganske snill mot LSP'n. :)

Jepp, de hadde ikke på BilXtra, så vi tok turen til Statoil der hadde de. Fikk da kjøpt meg en flaske. Skal si bilen er blitt bra nå. Før jeg fikk vasket bilen så jeg slike "brune" merker som hadde rent nedover på sidene, så da får jeg håper denne fjerner det tenkte jeg. :D

Fikk tørket den kjørt den ut til solen for å se. glinser så bare det nå :D

Hvor ofte kan jeg bruke prickbort? Jeg vasker bilen hver lørdag eller søndag, det blir for mye å spraye på da?

Takk for all hjelp :cool:

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når mitt bilsete drive å revn opp litt på ein volvo V50 2007 modell, som eg vil snart eige 1 år til påske (tenker på kjøpslåven på 1 år)

Er det noko som kan reparerast? og vil det vere billigare no ein etter påske?

For det vil berre bli større meire eg sitter der og gneker ræva på rifta.

Lenke til kommentar

Har lignende flekker på min bil jeg også, ikke så store. Men det er flere av de. Prøvde å gni litt med fingen og da drar jeg det bare litt utover.. Jeg tenkte det kunne være noe asfalt-olje, men tror ikke jeg har kjørt på noe ny-asfalterte veier i det siste..

For min del var det bare en omgang med avfettning som skulle til for å få det bort :)

Men tror jeg må få meg en skikkelig sprøyte, blir tungt i hånden å når jeg skal bruke sprayflaske på hele bilen.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...