Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Clay fjerner "nuppene" i lakken. Altså dritt som har festet seg godt. Dette vil man ha vekk, særlig før polering, lite kult når man drar med seg de partiklene rundt med en maskin...

Wipedown fjerner oljer og rester etter poleringsmiddelet som man ikke får tørket vekk med en klut. Oljene legger seg nedi små riper og skjuler dem, samt at den vil ødelegge holdbarheten til lakkforseglingen drastisk.

Oljene er der for å smøre opp og hindre at middelet tørker mens man holder på. :)

Bare å bruke en eller annen avfetting og spyle av med masse vann. Pass på så du tørker forsiktig av vannet etterpå, ellers vil det lage merker i den ubeskyttede lakken når det tørker, spesielt hvis det er hardt vann.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! :)

Idag var jeg å fikk kjøpt litt utstyr :thumbup:

Et lite spørsmål til? :blush:

Hva bruker dere til å tørke bilen etter vasking?

2. Er noe jeg ikke er helt med men, i blad som jeg fikk fra AutoGlym.

Der det står: "Vær oppmerksom på områder med falmed lakk og plast som sidespeil og støtfangere som er lakkert med plastmidler i lakken. De blir gjerne mykere og mister glansen".

Det vil si at jeg ikke skal polere eller lakkrense på fangerne bak eller foran?

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Bruker en kjempestor microfiber klut jeg legger på bilen og 'stryker' ut over lakken. Tror det kalles pat drying..

Aldri gnikke bevegelser, og i allefall ikke pusseskinn og nal. Det riper. :)

En sånn microfiber: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=17

Takker.

Har hørt at man ikke skal bruke sånn mikrodukk som vi bruker på kjøkkenet på bilene, stemmer det?

Lenke til kommentar

Heisann! :D

Da er bilen ferdig polert. Ble ganske så bra for å være første gang jeg gjør dette. Slenger ut noen bilder. Har ikke noen bilder fra før og etter.

En annen ting. De fiberklutene kan de vaskes? Ser de kan vaskes på 60 Grader? Eller må jeg ta de på hånd UTEN såper eller tilsvarende?

post-261505-0-69976800-1318351753_thumb.jpg

post-261505-0-45768200-1318351767_thumb.jpg

post-261505-0-64604900-1318351776_thumb.jpg

Endret av 6ykriss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vaske mikrofiber med milo uten tøymykner! :)

Ikkje bland tørkeklut etter vask og tørkeklut for å fjerne polish.

Takk. Men lurer på om det skal noe vaskepulver?

Milo :)

Hehe, Takk. Så ikke det over :dontgetit:

Nei, ingen pulver. Kun flytande milo. Glømte å presisere det. My bad :p

Takk for det. Da er de vaske, og nå er det en Golf sin tur ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører alt av pads til maskina og til vokspåføring og mikrofiberkluter på en gang jeg. 60 graders koke/kulørtvask som programmet så fint heter. :)

Hvis padsene er veldig fulle av polish kan det være greit å skylle dem i vann først og presse ut vannet et par ganger.

Man skal vel egentlig vaske slike ting for seg selv, men det over funker fint for meg:

- Vaskemitt og vaskegreier generelt for seg selv

- Mikrofiber tørkehåndkle for seg selv

- Mikrofiber til polering for seg selv

- Pads osv. for seg selv

Og vask aldri sammen med klær. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Mhm, har 10 liter Surfex HD ståendes i garasjen sammen med 5 liter IronX og 3-4 liter Prickbort så jeg er skodd for en liten stund fremover! :D

Skal man forresten ha ny voks til bilen så er forresten dette et knakendes godt tilbud:

http://cgi.ebay.com/...em=200659086156

~380,- inkl. frakt er kjempebillig, koster 663,- uten frakt med 10% rabatt i Norge (737,- uten rabatt) for alle tre.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...