Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har selv god erfaring med Clay på det området der, men ikke alltid at det forsvinner helt, men da er lakkrens en fin ting Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Clay eller en sterk avfetting som en sterk blanding av Surfex HD eller noe i den duren tror jeg vil ta det meste. Muligens rustvask fra Ferro Bet tar det? Hvis ikke så må det nok poleres opp, men som sagt over så ville jeg prøvd først med clay. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Takker for svar! Skal vi se, Clay og Surfex HD er det altså jeg burde prøve. Men hva er egentlig disse stoffene og hvordan skal man bruke dem? Vasker området først, så derheter smøre / vaske med dette eller? Hvor får jeg kjøpt dette? Rustvask, hvor får jeg tak i dette? Har veldig lite peiling på bilpleie. Har alltid bare holdt meg til såpe og vann Lenke til kommentar
CFM Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Det jeg nevnte var egentlig "entusiastmidler" så jeg tror egentlig du klarer deg fint med avfetting etterfulgt av clay og lakkrens. Du kan jo prøve rustvasken først og gjør som beskrevet på flaska. Hvis den ikke tar det har gugga gått litt inn i lakken, da må du nok til med lakkrens/polering. Det er ikke så veldig vanskelig, jobb inn lakkrensen for hånd med en påføringspute (går sikkert an å få kjøpt på nærmeste bensinstasjon) på området med en del press. Jobb i sirkler og tørk av med en mikrofiberklut etterpå. Mulig du må gå over samme området flere ganger for å få vekk alt. Hvis du bor i Østfold området og skal på en harryhandel så er det bare å svinge innom Halden hvis du ikke får det vekk. Endret 25. august 2011 av CFM Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fikk det faktisk helt bort her om dagen. Vasket først bilen, derheter prøvde jeg en slags to-komponentblanding jeg hadde stående. Slags rens/polering/vask i ett. Gnudde dette ganske hardt inn på de værste stedene og alt av rust i lakk forsvant! Ble skikkelig glass overflate etterpå, ble fornøyd. Brukte kanskje 30minutter på begge sidene av bilen med vask og denne poleringen. Holder til i Fredrikstad forresten. Bor du i Halden, CMF? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fin at det ordnet seg da! Bor i Halden ja. Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvor ofte skal vi bytte registerreim og olje på VW Passat 1,8t 1997? Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) http://www.taligentx.com/passat/info/scheduledmaintenance/ Den sia så fin ut, bare synd den bygger på miles og ikke km. I følge den sia blir det: 10 000 for oljeskift (husk filter) 100 000 for reg reima. Men skift uansett om den er mer en 5 år gammal. Ellers var det vel ikke sånn bilpleie tråden var ment for, men la gå! Må pleies det tekniske også av og til! Endret 12. september 2011 av Adversary 1 Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hehe, takk. Leste bare overskriften jeg Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Står en svart metallic Pajero i gårdsplassen nå. Ganske dårlig vedlikeholdt lakk. Skal bare ta en lett 1-stegs på den (tenker jeg kjører Scholl S17+ på DA) samt et lag med Swissvax Endurance. Skal bli spennende med voksen da den helst skal legges på når panelet er varmet opp til ca. 50 grader... Dette er venstre sidespeil: Endret 20. september 2011 av CFM 1 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Fin at det ordnet seg da! Bor i Halden ja. Off topic: Kjenner du Petter? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har snakket med han noen ganger ja. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Heisann! Vi har en Volvo V50 06 mod. Jeg ønsker å gjøre lakken pen! Den er ganske så flott i lakken som den er nå, MEN noen par små riper på panseret og på siden. Jeg ønsker å fjerne dette. Jeg har ikke den beste erfaringen med dette, men ønsker å lære litt. I starten av tråden stod det mye nyttige ting. Hva må til for å da fjerne riper? Jeg kan fortelle at fargen er mørk blå, som dere ser på bilde. På bilde ser dere en lang ripe, samt masse små riper. (Ikke så lett å se de små ripene på bildene.) Håper på hjelp fra dere her inne, gjerne skrive opp rekkefølgen hva jeg bør bruke. Også skrive opp hvor jeg får kjøpt dette. Har lest at Mekonomen Har mye bra. Takker på forhånd. Endret 9. oktober 2011 av 6ykriss Lenke til kommentar
CFM Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Nå vet ikke jeg hvor dreven du er med bilpleie, men kan du bruke roterende poleringsmaskin så er dette ikke så veldig vanskelig. Hvis du er litt usikker er det beste å sette vekk bilen til en "entusiast" eller et firma. (En entusiast vil nok få resultatet langt bedre enn et firma da en entusiast bruker gjerne 15-20 timer bare med rubbing og polering av en bil. Et firma bruker en arbeidsdag, inkludert det å legge lakkforsegling...) Jeg ville nok helst anbefalt å sette bilen vekk... Steg 1: Vask bilen grundig der du skal jobbe. Få vekk alt av asfaltprikker og "nupper" i lakken. Det gjøres med avfetting og claying. Prickbort egner seg veldig godt til asfaltprikker og clay får du kjøpt her. Clay skal bare føres forsiktig over lakken, smør med vann eller helst en quick detailer I ripene lønner det seg å vaske enda en gang med silikonfjerner for å få vekk alt fett o.l. som kan hindre at lakken fester seg. Steg 2: Dra til forhandler og kjøp lakkstift. Så kan du blande sammen ca. 70% farge og 30% klarlakk i en flaskekork og legge det nedi hullet/ripa med en tannpirker e.l. - viktig: ikke rundt!, men slik at hullet blir fyllt helt igjen og inn mot kantene. Legg gjerne flere lag slik at det til slutt topper seg såvidt opp av hullet. La det tørke og så herde i en ukes tid, gjerne mer. Steg 3: Etter det kan man gjerne våtslipe (p2500 papir eller finere) vekk overskuddslakken og så rubbe og polere opp med maskin. Da er ripa eller steinspruten 99% borte. Det finnes mange forskjellige gode poleringsmidler, men hold deg langt unna "bensinstasjonsartikler". Det nytter ikke til å få vekk det du har våtslipt. Personlig bruker jeg Scholl S3 Gold på gul pad og S30+ på oransje pad etter der igjen med roterende maskin. S3 er en grovrubbing og S30+ er en høyglanspolering. Ta en wipedown med avfetting og spyl av med masse vann for å se om du har fått vekk alle riper og hologrammer. Sjekk gjerne i sola eller med en sterk LED lykt. En fin Scholl pakken finnes her: http://www.scandicsh...products_id=554 Mer polering kan du lese her: http://www.detailers...r-dummies-2-r14 Endret 9. oktober 2011 av CFM 1 Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nå vet ikke jeg hvor dreven du er med bilpleie, men kan du bruke roterende poleringsmaskin så er dette ikke så veldig vanskelig. Hvis du er litt usikker er det beste å sette vekk bilen til en "entusiast" eller et firma. (En entusiast vil nok få resultatet langt bedre enn et firma da en entusiast bruker gjerne 15-20 timer bare med rubbing og polering av en bil. Et firma bruker en arbeidsdag, inkludert det å legge lakkforsegling...) Jeg ville nok helst anbefalt å sette bilen vekk... Steg 1: Vask bilen grundig der du skal jobbe. Få vekk alt av asfaltprikker og "nupper" i lakken. Det gjøres med avfetting og claying. Prickbort egner seg veldig godt til asfaltprikker og clay får du kjøpt her. Clay skal bare føres forsiktig over lakken, smør med vann eller helst en quick detailer I ripene lønner det seg å vaske enda en gang med silikonfjerner for å få vekk alt fett o.l. som kan hindre at lakken fester seg. Steg 2: Dra til forhandler og kjøp lakkstift. Så kan du blande sammen ca. 70% farge og 30% klarlakk i en flaskekork og legge det nedi hullet/ripa med en tannpirker e.l. - viktig: ikke rundt!, men slik at hullet blir fyllt helt igjen og inn mot kantene. Legg gjerne flere lag slik at det til slutt topper seg såvidt opp av hullet. La det tørke og så herde i en ukes tid, gjerne mer. Steg 3: Etter det kan man gjerne våtslipe (p2500 papir eller finere) vekk overskuddslakken og så rubbe og polere opp med maskin. Da er ripa eller steinspruten 99% borte. Det finnes mange forskjellige gode poleringsmidler, men hold deg langt unna "bensinstasjonsartikler". Det nytter ikke til å få vekk det du har våtslipt. Personlig bruker jeg Scholl S3 Gold på gul pad og S30+ på oransje pad etter der igjen med roterende maskin. S3 er en grovrubbing og S30+ er en høyglanspolering. Ta en wipedown med avfetting og spyl av med masse vann for å se om du har fått vekk alle riper og hologrammer. Sjekk gjerne i sola eller med en sterk LED lykt. En fin Scholl pakken finnes her: http://www.scandicsh...products_id=554 Mer polering kan du lese her: http://www.detailers...r-dummies-2-r14 Takk! Jeg har noe sånn passe peiling på dette. Men i begynnelsen av tråden ser jeg en som smørte på noe slik at ripene forsvant. Dette var på forskjermen. Men når det da gjelder polering og div annet. Rekkefølgen er vell da? 1 Avfetting. 2 Vaske bilen grundig. 3 Lakkrens. 4 Polering. 5 Lakk forsegling. Nå har vi god tilgang til Mekonomen. Selger Mekonomen AutoGlym? Er dette et bra produkt? Hadde en leiebil noen dager i fjor høst, som tydeligvis hadde truffet en søyle i et parkeringshus el.l. Jeg klør i fingrene når jeg ser slikt, så da fikk Quick Clay'en min kjørt seg... FØR: ETTER: Kom et par dype riper til syne, de fikk jeg ikke gjort noe med Men jeg kjørte på et par runder med ScratchX, og det ble i alle fall adskillig bedre Linken du linker til fungere ikke. Fjerner det små riper som steinsprut? Ble jo bra resultat dette. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Han du quota skreiv det i 07, og Godkjemi.com som linken viser til ble nedlagt for ei stund sia. Scratch-X er ikke et veldig bra produkt i mine øyne, fyller bare opp ripen og sjuler den til neste vask. Tung å jobbe med er den også Quick clayen som han sier han brukte er vidunerlig til å fjerne malingsflekker og annet dritt som har bitt seg fast i lakken. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Han du quota skreiv det i 07, og Godkjemi.com som linken viser til ble nedlagt for ei stund sia. Scratch-X er ikke et veldig bra produkt i mine øyne, fyller bare opp ripen og sjuler den til neste vask. Tung å jobbe med er den også Quick clayen som han sier han brukte er vidunerlig til å fjerne malingsflekker og annet dritt som har bitt seg fast i lakken. Hehe. Så det nå. Hva kan jeg bruke da? Da tenker jeg på å fjerne riper og andre forskjellige ting. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Du må nok ty til maskinpolering om du virkelig skal få has på ripene. Ellers kan du prøve Meguiars Tech Wax 2.0. Den fyller litt i riper, og fungerer litt som lakkrens samtidig som det er en lakkforsegling. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Takk! Jeg har noe sånn passe peiling på dette. Men i begynnelsen av tråden ser jeg en som smørte på noe slik at ripene forsvant. Dette var på forskjermen. Men når det da gjelder polering og div annet. Rekkefølgen er vell da? 1 Avfetting. 2 Vaske bilen grundig. 3 Lakkrens. 4 Polering. 5 Lakk forsegling. Nå har vi god tilgang til Mekonomen. Selger Mekonomen AutoGlym? Er dette et bra produkt? Riktig den rekkefølgen, men du kan droppe lakkrens hvis du skal polere og husk wipedown: 1 Avfetting. 2 Vaske bilen grundig. 3 Clay. 4 Polering. 5 Wipedown. 6 Lakkforsegling. AutoGlym vil ikke fungere om du skal fjerne ripene, men hvis du skal skjule dem så fungerer det greit. AG må ikke brukes med roterende maskin. Skal du fjerne/forminske riper så må du nok ty til maskin. Helst da roterende, men det går greit med en DA (oscillerende) også. En sikker gullkombo for de som ikke er helt inni poleringsgalskapen er Meguairs Ultimate Compound med en DA maskin. Altså en eksenter type, og må IKKE brukes med roterende! Ellers vil man få "effektlakk"... Og tørk det vekk med en mikrofiberklut. Polishen skal ikke tørke på lakken. Jobb inn et ca. 40x40cm område om gangen. Billig DA maskin fåes på Biltema for noen hundrelapper (den med to hoder) og så kan du kjøpe oransje Sonax pads på Clas Ohlson. De er litt grovere enn de medfølgende og tar litt mer skavanker, men resultatet blir like bra. Dog vil ikke dette rette opp våtsliping og litt dypere vaskeriper da, men det er godt og enkelt nok for de fleste. Husk wipedown, polish etterlater seg en del oljer som ligger og skjuler skavankene. Bare å bruke avfetting og spyle skikkelig til du ser vannet ligger helt flatt på panelet etterpå. Etterpå topper du med et lag voks eller lakkforsegling for å forsegle jobben du har gjort. Legges på tyyyyyyynt og tørkes av med en ren mikrofiberklut. Endret 9. oktober 2011 av CFM Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Riktig den rekkefølgen, men du kan droppe lakkrens hvis du skal polere og husk wipedown: 1 Avfetting. 2 Vaske bilen grundig. 3 Clay. 4 Polering. 5 Wipedown. 6 Lakkforsegling. AutoGlym vil ikke fungere om du skal fjerne ripene, men hvis du skal skjule dem så fungerer det greit. AG må ikke brukes med roterende maskin. Skal du fjerne/forminske riper så må du nok ty til maskin. Helst da roterende, men det går greit med en DA (oscillerende) også. En sikker gullkombo for de som ikke er helt inni poleringsgalskapen er Meguairs Ultimate Compound med en DA maskin. Altså en eksenter type, og må IKKE brukes med roterende! Ellers vil man få "effektlakk"... Og tørk det vekk med en mikrofiberklut. Polishen skal ikke tørke på lakken. Jobb inn et ca. 40x40cm område om gangen. Billig DA maskin fåes på Biltema for noen hundrelapper (den med to hoder) og så kan du kjøpe oransje Sonax pads på Clas Ohlson. De er litt grovere enn de medfølgende og tar litt mer skavanker, men resultatet blir like bra. Dog vil ikke dette rette opp våtsliping og litt dypere vaskeriper da, men det er godt og enkelt nok for de fleste. Husk wipedown, polish etterlater seg en del oljer som ligger og skjuler skavankene. Bare å bruke avfetting og spyle skikkelig til du ser vannet ligger helt flatt på panelet etterpå. Etterpå topper du med et lag voks eller lakkforsegling for å forsegle jobben du har gjort. Legges på tyyyyyyynt og tørkes av med en ren mikrofiberklut. Ok. Så da vil det si at når jeg da skal polere bilen skal jeg smøre det utover, deretter fjerne det igjen før det stivner eller? Ang dette med Wipedown. Hva er det? Hvor kan dette kjøpes? Som sagt skal jeg på Mekonomen i morgen, jeg har også mulighet for å dra til BilXtra. Annen ting jeg har lest, Clay, det fjerner ikke riper? Trenger jeg det? Endret 9. oktober 2011 av 6ykriss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå