Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Lakkforsegling (LSP) legges alltid før voks. Gjerne to lag med LSP. Etterpå legger du bare ett tyyyynt lag med voks oppå der igjen for å få litt ytterligere glans. To eller flere lag med voks er ikke vits ettersom du ikke klarer å få flere voks lag oppå hverandre (er gjort målinger på dette med svært nøyaktig utstyr).

Eneste grunnen til å legge to lag med voks er for å være sikker på å få dekket hele bilen.

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna Jetseal 109, om du skal ha en syntetisk sealer i tilegg til voksen ville jeg brukt Meguiars NXT Tech Wax 2.0. Bare husk å legg sealeren først ;)

Hvorfor skal han styre unna Jetseal 109?

Jeg har selv brukt 109 på flere biler de siste årene, å har intet negativt å si om den. Du får selvsagt sealere som holder lengre, men den er uslåelig når det kommer til herdetiden. Heller 2 lag 109 på 2 timer, enn 2 lag Duragloss på 2 dager.

Mener å huske at Tech Wax'en inneholder litt rens(?), så da har det lite for seg å smøre den over en sealer da den vil fjerne/redusere levetiden til sealeren.

Er ikke min mening at Jetseal er et dårlig produkt, men heller at det er mye delte meninger. Da spesielt mtp. holdbarhet. :)

At Tech Wax 2.0 har litt rensende produkt i seg var nytt for meg, men kan tro at det stemmer.

Lenke til kommentar

Lakkforsegling (LSP) legges alltid før voks. Gjerne to lag med LSP. Etterpå legger du bare ett tyyyynt lag med voks oppå der igjen for å få litt ytterligere glans. To eller flere lag med voks er ikke vits ettersom du ikke klarer å få flere voks lag oppå hverandre (er gjort målinger på dette med svært nøyaktig utstyr).

Eneste grunnen til å legge to lag med voks er for å være sikker på å få dekket hele bilen.

Ja, men det er nettopp dette jeg ikke skjønner . Hvorfor skriver Turtlewax at de anbefaler LSP etter voks? Det kan jo ikke bare være en skrivefeil heller?

Nå er ikke Turtle wax sine vokser voks, og forseglingen deres er sikkert ikke forsegling heller. Det meste av produktene deres er vel bare en silikonsuppe av noe slag.

Nja, står jo at det er Carnauba voks, og etter det jeg forstår inneholder alle dagens polervokser litt silikon uansett..

Lenke til kommentar

Nå er ikke Turtle wax sine vokser voks, og forseglingen deres er sikkert ikke forsegling heller. Det meste av produktene deres er vel bare en silikonsuppe av noe slag.

Nja, står jo at det er Carnauba voks, og etter det jeg forstår inneholder alle dagens polervokser litt silikon uansett..

Sikkert sånn ca. 0.01% carnauba voks blandet inn i silikonet for å kunne skrive det på. Til sammenligning inneholder den billiste Svissvax-voksen ca. 30% carnauba, og da blir den til en ganske tykk og dyr masse.

Silikon er noe man finner i Turtle Wax ca. og lite annet. Det er billig, og derfor brukes det der. Går man ett hakk oppover og finner f.eks forbrukerserien til Autoglym, så vil den være mye bedre og silikonfri såvidt jeg vet.

Èn ting er sikkert, man kan ikke legge en syntetisk forsegling oppå en voks. Grunnen er veldig enkel. En forsegling er en kjemisk masse som binder seg til lakken og danner en fast struktur. Den binder seg ikke til noe annet (prøv f.eks å legge en forsegling for lakk på glass eller metall, det forsvinner veldig raskt). En voks er en flytende masse som ikke herder eller binder seg til noe. Den ligger som et lag på lakken, men binder seg ikke kjemisk til den. Legger man en forsegling oppå voksen vil den enten løse opp voksen og binde seg halvveis til lakken under, eller den blir liggende oppå uten noe å binde seg til, og dermed forsvinner den kjapt. En voks kan legge seg oppå forseglingen siden forseglingen herder til en fast struktur, mens voksen holder seg flytende og blir liggende som et lag oppå uten å forstyrre forseglingen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Èn ting er sikkert, man kan ikke legge en syntetisk forsegling oppå en voks. Grunnen er veldig enkel. En forsegling er en kjemisk masse som binder seg til lakken og danner en fast struktur. Den binder seg ikke til noe annet (prøv f.eks å legge en forsegling for lakk på glass eller metall, det forsvinner veldig raskt). En voks er en flytende masse som ikke herder eller binder seg til noe. Den ligger som et lag på lakken, men binder seg ikke kjemisk til den. Legger man en forsegling oppå voksen vil den enten løse opp voksen og binde seg halvveis til lakken under, eller den blir liggende oppå uten noe å binde seg til, og dermed forsvinner den kjapt. En voks kan legge seg oppå forseglingen siden forseglingen herder til en fast struktur, mens voksen holder seg flytende og blir liggende som et lag oppå uten å forstyrre forseglingen.

Det høres jo fornuftig ut, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor TW anbefaler det motsatte med sine produkter? Det må være ett eller annet jeg misser her?

Lenke til kommentar

At Tech Wax 2.0 har litt rensende produkt i seg var nytt for meg, men kan tro at det stemmer.

NXT Tech Wax har veldig mye rensende stoffer - produktet består nesten bare av løsemidler: http://www.meguiars.com.au/msds/G12711.pdf

NAME CAS RN %

naphtha petroleum, isoparaffin, hydrotreated 64742-48-9. 30-45

isoparaffins petroleum hydrotreated HFP 64742-47-8. 5-20

calcined flint clay 66402-68-4 2-10

kaolin 1332-58-7 1-5

Dette er tilfelle med flere andre vokstyper jeg har brukt. Det er ikke uten grunn at påføringsmediet blir svart. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan bli kvitt aske fra lakken?

Vasker bilen te mutter´n med 1-2 ukers mellomrom, og nå er den blitt fryktelig ru og ekkel :thumbdown:

Har ikke rekt å få behandla den etter vinteren, så har heller passa på å vaske den hyppig, men skjønner nå at jeg får svi for å ha venta "en dag til", siste måneden :ph34r:

Kan jeg gå på med en god (anbefalinger mottas) avfetting før clay uten å herje lakken altfor mye å gi meg selv en hel haug med ekstra jobb med rens og poleringa etterpå?

Har brukt prickbort med god erfaring, så lurer på om jeg kan gjøre det her også, eller om jeg trenger sterkere midler?

Gleder meg til å få lagt LSP og Natty´s blue på den sorte lakken igjen nå, så går det ann å få vaske den _rein_ igjen :dribble:

Lenke til kommentar

Selve asken er vel bare å spyle av som vanlig støv, det andre er sikkert bare vanlig asfaltprikker og piggstøv vil jeg tro. Fjernes vel med IronX eller lignende. Og claye før korrigering. Det er i hvertfall det jeg ville gjort. :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Og da har jeg bestilt meg en boks med Swissvax Shield. Gleder meg til å legge et lag på bilen! :D

Edit* Og da har jeg fått den og prøvd den. Aldeles nydelig voks, kanskje ikke den emd mest glans til prisen, men jeg vil heller ha holdbarhet og det at møkka ikke fester seg så lett på grunn av teflon blandingen.

Vannvittig sheeting også!

http://s269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/?action=view&current=VIDEO0022.mp4

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på med bilen til fattern nå, fint å kunne bruke god tid og jobbe i sitt eget tempo. Har tatt den ene siden i dag og tar resten i morra. Har vel brukt rundt 2 timer i dag.

Resultatet ble helt greit, særlig med tanke på at jeg ikke har gått så grovt til verks ettersom bilen er relativt ny. Har brukt Scholl S03 Gold på oransje pad med roterende maskin, og avsluttet med 3M Ultra Fina SE på DA maskin.

IMG_6517.jpg

Litt våtsliping fikk jeg også

IMG_6514.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Er det ikke litt heftig å gå fra S03 på roterende til en ultrafine på DA? Dersom lakken er hard nok til at S03 ikke lager dype slipemerker vil det vel være bedre å avslutte med noe litt grovere som f.eks Scholl S17+? Jeg kan ikke helt tro at ultrafine på DA vil klare å fjerne noe i det hele tatt av det som er igjen etter S03 på roterende. I det minste burde du vel kjøre sistesteget med roterende, ikke med DA. Dersom lakken er myk vil S03 lage såpass grove slipemerker at det eneste som evt. ikke gjør at du umiddelbart vil se enorme mengder hologrammer etter denne kombinasjonen er at du ikke har fjernet alle oljer fra sistesteget.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...