Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

First of all, fantastisk tråd! Regner med at det blir mer liv her nå som sommeren nærmer seg.

 

Men hadde håpet at noen hadde giddet å satt opp en liten "smørbrødliste" over must have produkter.

Sitter å roter rundt på scandicshine nå og har så langt funnet frem:

- 2 * Grit Guard

- Vaskehanske

- Sprayflasker

- Tørkehåndkle

- Diverse børster

 

 

Men så var det alle de forskjellige "væske" tingene. Trenger altså en avfetting (en mild og en sterk?), en såpe, felgrens og lakkforsegling? Det er vel det jeg trenger for en basic behandling. Er det verdt å investere i en foam cannon? Kanskje gå for en Clay og?

 

Sorry for veldig basic spørsmål, men er helt ny i gamet så sitter å leser meg opp nå :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av afetting er prickbort flotte greier, spesielt siden den er mild nok til å ikke ta voks/sealer, men fremdeles kraftig nok til å ta det som er av faenskap som sitter godt. (Fungerer også som felgrens, selv om det krever litt gnikking.)

 

Vurder også en skikkelig trykkflaske, gjør avfettingsjobben så mye lettere.

 

Meguairs NXT vask & syntetisk voks/sealer er flotte greier, meget lett å jobbe med.

 

---

 

Jeg ble overrasket når jeg for noen dager siden tok en skikkelig vårvask. Voksen sitter enda godt, etter en lang vinter. Fremdeles fin beading og sheating. :love:

 

Hva har skjedd med godkjemi.com? Hvilke andre butikker fører prickbort nå? (Har bare en 5literskanne igjen :p)

Lenke til kommentar

Kan føles dyrt til tider, men mange av produktene du kjøper varer jo en evighet ;)

 

Medium clay burde være nok i de fleste tilfeller, om du ikke har claya bilen før tror jeg ikke mild er aggresiv nok.

Husk at clay kun skal brukes før polering/ripefjerning da denne vil lage små riper. Scholl polering

 

Prickbort for avfetting, relativt mild mot voks og tar alt av asfalt etc.

Har bare prøvd Bilberry til felgrens. Dette skal nok være en av de bedre pluss at den kan/skal blandes ut. Varer lenge. :) Styr forresten unna syrebasert felgrens.

Til beskyttelse har jeg hørt mye bra om Pete's 53

 

Av de såpene SS har på lager har jeg ikke peiling..

Har ikke foamcannon selv, men kan absolutt anbefales!

 

 

Edit: Godkjemi.com er forresten konk. Synd, for det var ei svært bra sjappe. :(

Edit2: http://www.detailersclub.no/forum/ må jo nevnes, herlig side for å sanke info om bilpleie!

Endret av Adversary
Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

Har sittet og lest opp og ned på Detailersclub og må egentlig innrømme at jeg ble mer forvirret enn klokere, menmen, dette er da det jeg har kommet frem til så langt. Er jeg helt på bærtur?

post-100614-0-56602700-1303568458_thumb.png

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Styr unna Jetseal 109, om du skal ha en syntetisk sealer i tilegg til voksen ville jeg brukt Meguiars NXT Tech Wax 2.0. Bare husk å legg sealeren først ;)

 

Men ALLER viktigst er at du ikke må claye uten å gå over lakken med maskinpolering, eller for hånd.

 

Optimum No Rinse kan brukes istede for CG Speed Wipe Quick Detailer.

 

Du har vel diverse mikrofiber og pads for påføring av voks?

Lenke til kommentar

Styr unna Jetseal 109, om du skal ha en syntetisk sealer i tilegg til voksen ville jeg brukt Meguiars NXT Tech Wax 2.0. Bare husk å legg sealeren først ;)

 

Så er det egentlig ikke nødvendig med en syntetisk sealer?

 

 

Men ALLER viktigst er at du ikke må claye uten å gå over lakken med maskinpolering, eller for hånd.

 

 

 

Du har vel diverse mikrofiber og pads for påføring av voks?

Holder det ikke å vaske bilen først da?

 

Har absolutt ingenting nå så hvis det er noe jeg har glemt så skrik ut :p

Lenke til kommentar

Riktig at clay skal brukes etter en -grundig- vask, ja.

Deretter polering, om du ikke har maskin tilgenglig kan det brukes for hånd, men da trenger du noen ekstra påføringsputer http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=index&cPath=56_62

Det er litt slit for hånd, men det går. Gnikk til produktet er nedbrutt :)

 

Sealer er ikke nødvendig nei, men brukes helst om vinteren ettersom det gir en bedre beskyttelse mot salt ol.

 

Husk påføringsputer, mikrofiberkluter for fjerning av voks(små), og for tørking etter vask(schvær)

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=358 for å fjerne oljer etter polering. (kan også bruke 50/50 isopropanol/vann har jeg hørt)

 

Bør også nevnes at du aldri får nok mikrofiber ;)

Endret av Adversary
Lenke til kommentar

Å hjelpe meg, nettopp kommet inn etter å ha dallet med familiebilen til gamlingen, en 2004 Alfa 156 sportwagon.

I et halvt år har den gått gjennom nord norge i salt, søle, sand, støv, og skitt, så dette var virkelig en "Einan rydder opp - Bilpleie edition".

Piggdekkstøvet lå tykt over lakken, og clayen fikk virkelig jobbe. Fortsatte med et lag med Chemical Guys EZ creme glaze for å få opp glans, og avsluttet med Chemical Guys 50/50 voks. Ble blankt og flott, selv om swirlsene uteble, også har den litt beskyttelse gjennom sommeren. Herlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter å vurderer en poleringsmaskin, da jeg blir ødelagt i armen etter 1 dag med polering.

Jeg har "sett" litt på scandicshine sin Flex 3403, men den koster jo 4 laken, jeg hadde håp om å finne noe billigere? Forslag til hva dere andre bruker?

Jeg er på langt nær noen detailing-ekspert, men jeg har (tilsynelatende) hatt suksess med Clas Ohlson sin tohodete "dual action"-poleringsmaskin til 400 kr (tror Biltema sin maskin er lik bortsett fra fargen, men er 100 kr billigere). Jeg har dog ikke brukt de medfølgende poleringsputene, men erstattet dem med Sonus 4" spot pads. Hvite til polering og svarte til vokspåføring (det er ulik hardhet på disse putene).

 

Jeg har polert min gamle svarte pickup med denne maskinen og Menzerna-polish, samt Meguiar's Scratch-X, og resultatet ble i alle fall bra nok for meg. Lakken gikk fra å være nesten grå av riper og oksidering, til å bli blank og dyp svart. Det fine med "dual action"-maskiner er at du ikke trenger noe trening for å bruke dem, og faren for å skade lakken er vesentlig mindre. Dog er det kanskje ikke det mest effektive du kan bruke, men det er tusen ganger bedre enn å gjøre jobben for hånd.

Lenke til kommentar

Jeg sitter å vurderer en poleringsmaskin, da jeg blir ødelagt i armen etter 1 dag med polering.

Jeg har "sett" litt på scandicshine sin Flex 3403, men den koster jo 4 laken, jeg hadde håp om å finne noe billigere? Forslag til hva dere andre bruker?

Om du ønsker roterende er Einhell maskinen som selges på bilextra et bra alternativ. Tror den er på tilbud nå til 499,- :)

Lenke til kommentar

Jeg har den Einhell-maskinen selv, hvis det er samme vi snakker om er den blå med digital justering av hastighet. Helt super maskin syntes da jeg :)

Stemmer det, samme maskin.

Hadde en runde i går der jeg brukte både Einhell og flex 3403. Einhell er nesten like god til 1/8 av prisen. Det som faktisk er bedre med Einhell maskinen er at den ikke blir så fort varm som flex. Kjempemaskin :)

Lenke til kommentar

Styr unna Jetseal 109, om du skal ha en syntetisk sealer i tilegg til voksen ville jeg brukt Meguiars NXT Tech Wax 2.0. Bare husk å legg sealeren først ;)

Hvorfor skal han styre unna Jetseal 109?

Jeg har selv brukt 109 på flere biler de siste årene, å har intet negativt å si om den. Du får selvsagt sealere som holder lengre, men den er uslåelig når det kommer til herdetiden. Heller 2 lag 109 på 2 timer, enn 2 lag Duragloss på 2 dager.

 

Mener å huske at Tech Wax'en inneholder litt rens(?), så da har det lite for seg å smøre den over en sealer da den vil fjerne/redusere levetiden til sealeren.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående lakkforsegler. Jeg har aldri brukt dette før, kun voks, men tenkte jeg nå skulle prøve et lag med både forsegler og voks. Problemet er: I hvilken rekkefølge skal man legge de på? Det virker som de fleste(alle) kjører lakkforsegler først og så voks til slutt. Noe som forsåvidt høres logisk ut.

Problemet er at jeg på Turtlewax sin lakkforsegler leser følgende:

Som en forsterket langtidsbeskyttelse etter voksing - vent minst to timer før Extreme Lakkforsegling legges på.

Her skriver de jo at lakkforsegleren legges på ETTER voksing? Hvordan har dette seg??

http://www.autocare.no/autocare/produkter/turtle-wax/voks/extreme-la/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...