Takkformeg Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg har en frontrute med noe som ser ut som riper.. Er det noe vidundermiddel jeg kan ha på for å få bort disse? Glassbehandling av noe slag ? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Riper i glassruter er vell mer eller mindre umulig å fikse. Vet det finnes poleringsmaskiner spesielt egent for glass, men det er visst en stor sjangs for at ruta sprekker pga varme. Billigere å skifte ruta da. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Finnes ikke noe vidundervaskemiddel eller noe? Får prøve med no nanodritt eller noe før jeg bytter iaff Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Nei, det finnes faktisk ikke noe du selv kan fikse en oppripet frontrute med. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Noen som har prøvd den black edition saken hos Torshov eller? Den med shampoo osv som lover finnere bil, men at bilen må være svart. Tror den het noe med black edition ^^. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Fordommene i meg sier: Fargepigmenter som går av etter et par vask. Såpen er vel mest sannsynlig laget slik at den skal forhindre at du mister sortfarge over tid, men hvis du bruker noe annet, mister det effekten. Slike pakker som brunkrem for bilen din. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Malt hus i sommer (rettere sagt beiset). I den forbindelse har en eller annen selvsagt klart å komme borti bilen med en flekk fra buksa eller noe slikt. Brukte oljedekkbeis. Er en god stund siden nå, så den har fått satt seg skikkelig. Hva bør jeg bruke? Det holder vel ikke med polish på slikt? Lakkrens? White spirit vil vel ødelegge billakken? Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Malt hus i sommer (rettere sagt beiset). I den forbindelse har en eller annen selvsagt klart å komme borti bilen med en flekk fra buksa eller noe slikt. Brukte oljedekkbeis. Er en god stund siden nå, så den har fått satt seg skikkelig. Hva bør jeg bruke? Det holder vel ikke med polish på slikt? Lakkrens? White spirit vil vel ødelegge billakken? Ville først prøvd clay... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Malt hus i sommer (rettere sagt beiset). I den forbindelse har en eller annen selvsagt klart å komme borti bilen med en flekk fra buksa eller noe slikt. Brukte oljedekkbeis. Er en god stund siden nå, så den har fått satt seg skikkelig. Hva bør jeg bruke? Det holder vel ikke med polish på slikt? Lakkrens? White spirit vil vel ødelegge billakken? Ville først prøvd clay... Kan være et bra tips ja. Men det vil koste meg 200 ekstra, har det ikke allerede. White spirit har jeg, men vil ikke teste det på metallic-lakken min før jeg får høre noen erfaringer. Evt om lakkrensen kan ta maling. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Malt hus i sommer (rettere sagt beiset). I den forbindelse har en eller annen selvsagt klart å komme borti bilen med en flekk fra buksa eller noe slikt. Brukte oljedekkbeis. Er en god stund siden nå, så den har fått satt seg skikkelig. Hva bør jeg bruke? Det holder vel ikke med polish på slikt? Lakkrens? White spirit vil vel ødelegge billakken? Ville først prøvd clay... Kan være et bra tips ja. Men det vil koste meg 200 ekstra, har det ikke allerede. White spirit har jeg, men vil ikke teste det på metallic-lakken min før jeg får høre noen erfaringer. Evt om lakkrensen kan ta maling. Du bør være villig til å spandere lusne 200 kroner på å få lakken ren igjen. Det er vel ingenting å tenke på? Pant flasker eller noe. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Du bør være villig til å spandere lusne 200 kroner på å få lakken ren igjen. Det er vel ingenting å tenke på? Pant flasker eller noe. Selvsagt, men hva om jeg allerede har det som skal til... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Du bør være villig til å spandere lusne 200 kroner på å få lakken ren igjen. Det er vel ingenting å tenke på? Pant flasker eller noe. Selvsagt, men hva om jeg allerede har det som skal til... Ja, sterke løsemidler er garantert lurt å bruke på lakk når du har noe skånsomt til 200 kroner som gjør jobben mye bedre. Bra! Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Så så. Rolig nå jenter Har ingen erfaring med white sprit på lakken. Er veldig skeptisk til slike sterke midler. Tviler også på om lakkrens tar det. Det vil isåfall føre til at du riper opp lakken myyyyye i prosessen. Kjøp clay du, den bør du uansett bruke før du går over bilen med lakkrens PS. sørg for å ha et oppvarmet sted å stå. claying bør ikke utføres ved lavere temperatur en ca 15 grader Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Du bør være villig til å spandere lusne 200 kroner på å få lakken ren igjen. Det er vel ingenting å tenke på? Pant flasker eller noe. Selvsagt, men hva om jeg allerede har det som skal til... Ja, sterke løsemidler er garantert lurt å bruke på lakk når du har noe skånsomt til 200 kroner som gjør jobben mye bedre. Bra! Den tørker garantert ut lakken iallefall og reduserer levetiden, og vil fucke opp all plast. Men det er jo 200 kr spart da! selvom man muligens må bruke 5000 for å få bilen bra igjen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Var litt interresant denne tråden... men ser at den har stoppet opp litt... Ingen som har vasket bilen sin, eller evt. har spørsmål angående bilpleie etc? EDIT: Holder for tiden på med en Rød (matt) Volvo 850 sammens med en annen og testet litt her om dagen. Denne bilen skal gjøres ferdig førstkommende helg (er vertfall planen) og her er vertfall en liten halvdårlig 50/50 shot av testen: Endret 10. november 2010 av BjerkneZ Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg har planer om å få gitt bilen min en skikkelig behandling, har mest lyst til å gjøre det selv og lære av det, men jeg har ingen lokaler å gjøre det i :/ Skulle gjerne gjort sånn at bilen ikke blir en så stor møkkmagnet som den er nå. Jeg vasket den i går med avfetting, skum og avspyling på Statoil men i dag er den nesten like stygg...:/ Har også fått et 20% på HandzOn på Lambertseter, men jeg vet nå ikke helt.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Er du glad i bilen din og vil lære litt om bilpleie selv, så ville jeg brukt de tusenlappene det koster hos ett bilpleiefirma til å kjøpe litt utstyr selv. For at resultatet skal bli bra så må man gå grundig til verks fra børjan av. Avfetting (bland sterkt hvis du alikevel skal korrigere bilen i etterkant) og avspyling. Skumlegg så bilen med såpe og spyl av igjen. Så går du på med bøtte og skikkelig washmitt. Vask ovenfra og ned. Spyl så grundig av igjen. Finn frem Clay'en og fjern asfaltflekker og nupper i lakken. Husk Claylube. Etter dette skal bilen være klar for selve korrigeringen. Her trenger du enten en roterende maskin eller en DA maskin. (Dual Action) Sistnevne kan være greit hvis du ikke er så erfaren og de gode DA maskinene er faktisk veldig bra. Har en slik selv og denne duger for meg. Prøv deg frem med mildest mulig kombo først for å se. Man fjerner jo LITT av lakken når man korrigerer og man vil jo fjerne minst mulig lakk. Dette tar lang tid hvis du skal gjøre det skikkelig, så smør deg med tolmodighet. Når du er fornøyd med korrigeringen er det på tide å legge på en voks. Her er det MYE å velge mellom og de fleste duger. I den rimelige skalaen, så mener jeg Meguiars/Dodo Juice/Collinite har mye bra. Ikke kjøp slikt på bensinstasjonen. Lykke til... Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Takk for tips! Hadde nok ikke tenkt å kjøpe på bensinstasjonen, nei. Men etter hva jeg har hørt så funker selvvasken til Statoil greit om du ikke bruker børsten til skumdysen og slikt, det sier vel seg selv at man ikke burde bruke en sånn grov børste på lakken... Og det så bra ut etter vasken i går, men det skulle ikke mer enn en liten mil eller to før bilen var ganske skitten igjen, derfor vil jeg ha noe som har litt mer avstøtende egenskaper. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Takk for tips! Hadde nok ikke tenkt å kjøpe på bensinstasjonen, nei. Men etter hva jeg har hørt så funker selvvasken til Statoil greit om du ikke bruker børsten til skumdysen og slikt, det sier vel seg selv at man ikke burde bruke en sånn grov børste på lakken... Og det så bra ut etter vasken i går, men det skulle ikke mer enn en liten mil eller to før bilen var ganske skitten igjen, derfor vil jeg ha noe som har litt mer avstøtende egenskaper. Vinterstid ville jeg nok heller gått for en Sealer kontra en voks. MG #21 er vist en god sealer som holder lenge. Men ikke se deg blind på hva produsenter lover av varighet. Her loves det opp til ett år og mer av mange og dette er stort sett rene overdrivelser. I praksis så bør du ikke regne med mer enn 2-4mnd. varighet av en god sealer/voks. Noe som vel skulle redde deg delvis gjennom vinteren. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Igjen takker jetg for svar:) Regner med å få bestilt meg noen produkter mot slutten av måneden, da det kniper litt i lommeboka akkurat nå. Jeg har dog fortsatt et problem med at jeg ikke har et lokale å gjøre det i, bilen min får dessverre ikke stå i garasje om nettene (), men om dagen mens jeg er på jobb står den i parkeringshus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå