Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Forskjellige clays har forskjellig aggressivitet. Anbefaler Meguiars sin Clay, da den funket meget bra for meg. Denne er ikke sååå aggressiv heller. Mulig du trenger noe sterkere saker, og da har de det du trenger her: www.scandicshine.no.

Megsuiars clay er en mild og fin clay. Desom en må bruke en mer aggresiv clay er det store muligheter for at clayen lager merker i lakken. Da bør en maskinpolere for å få disse merkene bort.

Smøremiddel kan være rent vann f.eks. Mange bruker hageslangen med litt rennende vann samtidig som de clayer. Så lenge clayen og området du clayer på ALLTID er fuktig og vått, går det bra!

Bilt Hamber sine clayer kan brukes med rent vann. Vet ikke om så mange andre som kan det. "Optimum No Rinse" fra scandicshine er virkelig å anbefale til claylube (smøring). Ellers så funker alt av quick detailere f.eks "meguiars quick detailer" som følger med i clay settet deres. Er du virkelig gnien kan du blande litt bilshampoo med vann og bruke dette som claylube. Ikke alle typer clay liker såpevann og de kan smuldre opp etter en stund.

Betong er skumle saker som kan etse seg inn i lakken. Er ikke sikker på om du får fjernet dette med clay. Da må nok maskinpolering til.

Vil uansett anbefale deg å få fjernet dette så fort som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har nettopp vasket, clayet og brukt steg 1 som er rens. Problemet er at det nå kom en regnbøye og bilen har ikke tak over hodet. Må jeg nå ta steg 1 på ny, og er det "farlig" om det blir sittende på (er jo blitt tørket av med mikrofiberklut da) før polish og voks om regnet ikke slutter?

Lenke til kommentar

Når jeg skal legge på Pete's 53 voksen. Skal jeg tørke den av med en gang, eller skal jeg la den stå og tørke noen minutter først?

Legg på hele bilen. Vent ca 10min og ta "fingertesten". Dvs. Dra fingeren forsiktig over. Får du en helt blank overflate kan du tørke av, er den fortsatt 'fettaktig' lar du den ligge litt til.

Herdetid 4 timer. Deretter legger du på et lag til for å være sikker på full dekning. Husk å legge på tyyyynt :)

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med poleringen da? Hvilken maskin/produkter endte du opp med og hvilket resultat oppnåde du?

Brukte finrubbing fra Meguiar's og to komponents lakkforsegling blandet opp av en profesjonell. Han hadde ikke tid til å ta bilen min mens jeg var hjemme så jeg måtte gjøre det selv...

Produktnavn aner jeg ikke da jeg fikk de på to små flasker, men lakkforseglinga kom fra to sølvgrå flasker (typ 200-250ml RedBull størrelse), den ene med blått på og den andre hadde noe rødfarge på seg. De koster rundt 1500kr hver seg ble jeg fortalt.

Jeg brukte bare Biltemas to hodede DA maskin til finrubbinga og en Bosch eksentersliper med en stor, myk poleringspad til å smøre på forseglinga som jeg lot stå over natta for å herde før jeg tørket den av.

Resultatet ble i mine øyne strålende tatt i betraktning av utstyret og at jeg aldri har gjort noe slikt før. Jeg fikk selvfølgelig ikke vell alt av swirls, men jeg fikk vekk det værste av sånne småswirls. Det er i hvertfall mye mindre, nesten ingenting i forhold til det som det var, nå når jeg ser på lakken i sollys.

4783519314_351d1f4d9c_b.jpg

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen nettsider som selger større klumper med clay? Utenlandske f.eks? Bestilte to pakker fra Scandic her i går, og det kom på 400kr :p

Shinearama har bl.a Bilt Hamber clay til £9,95 (200gram). Anbefaler type soft dersom du ikke skal maskinpolere etterpå.

£7.66 i frakt og Vat blir trekt fra når du velger shipping til norge. ca 4-5 dager leveringstid :) Anbefales

Resultatet ble i mine øyne strålende tatt i betraktning av utstyret og at jeg aldri har gjort noe slikt før. Jeg fikk selvfølgelig ikke vell alt av swirls, men jeg fikk vekk det værste av sånne småswirls. Det er i hvertfall mye mindre, nesten ingenting i forhold til det som det var, nå når jeg ser på lakken i sollys.

Ser unektelig bra ut :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så i første posten at man skulle brukke et "vaffelformet" håndkle.. hva er det ? :)

Her har du et par eksempel på waffle weave tørkehåndkle:

Blankbil

Autobahn

Scandicshine

Skal være bra alle disse, men må bestilles på nett. Skal du ha det i dag, har bilextra Meguiars tørkehåndkle. Koster ca 250,- og er heller ikke like bra som de jeg linker til, men 1000 ganger bedre enn f.eks pusseskin som riper bilen :)

Lenke til kommentar

Må nesten ha denne tråden i mine inlegg :)

Skal dra å vaske bilen nå snart :) Lurte på om noen kunne fortelle meg hva jeg kan bruke for å tørke av bilen etterpå?

Så i første posten at man skulle brukke et "vaffelformet" håndkle.. hva er det ? :)

Takker :)

har du link til en side der jeg kan bestille det?

Edit: så jo nå at du faktisk hadde linket :p

Endret av Superalex1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en Ford Focus men modell er vel det samme for dere? Den er svart i lakken og trenger en voks/polering og grunndig vask.

Noen som kan gi meg linker til bra produkter eller kan jeg bare kjøpe de på Torshov eksempel?

Hvordan begynner jeg osv? Hadde vært fint med litt tips :p. Noen steder må jeg pensle ny lak på panseret pga steinsprutt har tatt litt av lakken. Små priker :(. Eventuelt gjøre det etter vask eller før? Takker for tips!

Eks: Bare vaske over, med shampoo osv og deretter polere vokse etterpå? Avfetting til felger hvor skaffer jeg det ?

Jeg er helt ny på dette! Så trenger hjelp ifra dere :D

Lenke til kommentar

En viss produsent er normalt ikke best på ALT, så her tror jeg du bør finne passende produkter fra flere produsenter.

For å si det enkelt så sier mine erfaringer følgende:

Polering (rubbing):

Produkter fra Scholl

Flex Poleringsmaskin

Voks:

ALt fra Swissvax er knallgode saker, og min anbefaling er Swissvax Shield.

Felgrens:

P21S Power Gel! Ingen over, ingen ved siden!

Bilshampo:

Chemical Guys Citrus Wash And Gloss er en god allrounder!

Øvrig random avfetting:

Surfex HD

Utstyr:

Washmitt

MASSE Mivcrofiberkluter. Får aldri nok av det!

Vaskebøtter med grittguard

Pads til voksing av bilen samt pads til poleringsmaskin. Selv liker jeg pads fre "Uber" og er fornøyd med dem.

Alt dette får du kjøpt fra disse sidene:

www.scandicshine.no

www.blankbil.no

www.swissvax.no

www.autobahn-bilpleie.no

Alternativt så selger dem meguiars hos Bilextra somogså har mye bra, men jeg tror ikke dem har proffserien, og det er proffserien du må ha hvis det er maskinpolering du har planer om.

Alternativt kan du klare deg med en rimeligere poleringsmaskin hvis det kniper litt på penger.

ELLER... du kan betale noen tusenlapper til noen som gjør jobben 100%, så kjøper du noen få produkter selv til vanlig hverdagsvask av bilen.

Lenke til kommentar

Vil heller gjøre det selv. Er så gøy å se at du har klart noe :).

Hvordan skal jeg begynne å vaske bilen da? Begynne med felgene først eller senere?

Polering er det best med maskin eller hender? Pluss noen som har erfaring med en god billig poleringsmaskin som funker bra :)? Hvordan polerer jeg, mye polering på bilen eller på padsen? Som sagt nybegynner på dette her og hadde vært gøy å hatt en fin og ren bil til snøen kommer :p

Lenke til kommentar

Vil heller gjøre det selv. Er så gøy å se at du har klart noe :).

Hvordan skal jeg begynne å vaske bilen da? Begynne med felgene først eller senere?

Polering er det best med maskin eller hender? Pluss noen som har erfaring med en god billig poleringsmaskin som funker bra :)? Hvordan polerer jeg, mye polering på bilen eller på padsen? Som sagt nybegynner på dette her og hadde vært gøy å hatt en fin og ren bil til snøen kommer :p

Utifra denne og forrige post ser jeg at du har en del spørsmål. Henger meg på Bjerknez mtp å lese dummies guiden. Deretter tar du en titt på forumdelen på siden som ble linket til. Start med å bla litt i postene i underforumet "nybegynner". Da tror jeg du vil få svar på en del av det du lurer på. :)

Ang. maskin så skal Einhell roterende til 500,- på bilextra være bra greier. Kjøpte en slik selv i tilegg til flex roterende (ca 4000,-) men har ikke fått prøvd den enda.

I og med at du spør etter en god billig maskin regner jeg ikke med at du i første omgang vil gi kr 1000,- for en voks (Swissvax sheild). Har denne selv og syns det er en virkelig god voks. Det finnes gode vokser ned i 200 kr klassen. Spørs hvor høyt en vil legge listen ;)

Lenke til kommentar

Ser at Einhell maskinen er satt opp igjen til kr 599,- Link

Anbefaler på det sterkeste å skrape sammen de ekstra kronene og gå for denne. Stor sansylighet for at dette er samme maskin som DodoJuice, som ville ha kostet 1600,- dersom importør hadde tatt den inn. Link.

Har du ikke mulighet til å gå over 500,- kan du vel likegodt ta Biltema maskinen som noe annet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...