Takkformeg Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg gikk over med mere clay Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Har drevet litt på med en bil i dag, og prøvde for første gang clay. Link Bilen jeg drev med var av typen sølv, altså 50% av den norske bilparken kjører med . Men har problemer med disse oransje prikkene som ligger igjen i lakken, ser nesten ut som rust. Clayen fjerna det tildels men ikke alt. Bedre ble det, men ikke 100% Noen tips her? De prikkene du ser er nok piggdekkstøv. Altså partikler fra selve piggene (metall) som ruster på lakken. Dersom en mild/medium clay ikke tar dem må du nok bruke noe mer agressivt. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Da får jeg vel gå til innkjøp av den som er mer aggresiv Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Har drevet litt på med en bil i dag, og prøvde for første gang clay. Link Bilen jeg drev med var av typen sølv, altså 50% av den norske bilparken kjører med . Men har problemer med disse oransje prikkene som ligger igjen i lakken, ser nesten ut som rust. Clayen fjerna det tildels men ikke alt. Bedre ble det, men ikke 100% Noen tips her? Jeg pleier å bruke en sterk avfetting, også enda mer clay. Hvis dette ikke fungerer, så bruker jeg faktisk det avanserte bilpleieverktøyet negl. Men alt med måte, husk det! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Det var jaggu fort gjort å fjerne parkeringshus-flekkene på støtfangeren min. Rant jo nesten vekk når jeg hadde isopropanol på. Under flekkene var det minimalt med riper av typen som lett kan korrigeres bort. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det var jaggu fort gjort å fjerne parkeringshus-flekkene på støtfangeren min. Rant jo nesten vekk når jeg hadde isopropanol på. Under flekkene var det minimalt med riper av typen som lett kan korrigeres bort. Ren isopropanol er *litt* heftig å bruke rett på lakken, du risikerer at den tørker ut og i verste fall tar pigmenter på SS-lakk. Men isopropanol er ikke dumt hvis man blander en 50/50 IPA wipedown-mix; dvs halvt om halvt med destillert vann (batterivann) og isopropanol Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Har akkurat polert den nye bilen min med tre-trinns produktene fra meguiars. Er det noe poeng å legge til ett lag til med "Meguiars DP carnauba wax", når waxen har herdet? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 2 lag med voks kan forbedre mye det! Lengre holdbarhet blant annet. Så kjør på! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Ikke minst, så er det fort gjort å "glemme" noen steder når man påfører det første laget. Da er det kjekt å ha på et lag til for å få det helt 100 Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Er det slik at man kan legge på en wax over "step 3" for å virkelig få glans? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Step 3 er jo en voks. Som regel så er det første beskyttende lag på lakken som avgjør mye av utseendet. Det finnes jo unntak, f.eks ved at man bruker en tynn forsegling først, for så å legge på en tykkere carnaubavoks som fyller mye til slutt. Så, det kommer ann på hvilke produkter det er snakk om. Uansett vil du jo få bedre beskyttelse med et ekstraa lag. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Da blir det ett lag til Er klar over at "step 3" er en wax, men ble litt forvirra av å lese Bilpleieguden på detailersclub. Forstod teksten slik at om man var entusiast, la man på et lag voks over sealeren og begynte derfor å lure, men har skjønt tegninga nå. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Sealer før wax, er regelen. Eksempelvis: NXT Tech Wax(sealer) før Step 3 Carnauba(wax) Lenke til kommentar
CFM Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvilken voks er anbefalt på svart bil etter lakkforsegling? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Hvilken voks er anbefalt på svart bil etter lakkforsegling? Prisklasse? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det meste under 500kr. Det er vel egentlig ganske mye når jeg tenker meg om, men la gå... Lenke til kommentar
Teac Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det meste under 500kr. Det er vel egentlig ganske mye når jeg tenker meg om, men la gå... Chemical Guy's Pete's 53 er en sikker vinner. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Eller Collinite 915. Bang for the bucks! Lenke til kommentar
swea Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei. Under diverse byggearbeider hjemme har jeg hentet ferdigblandet mørtel/betong i tilhenger. Under pålasting har det sprutet en del på bilen. Har vasket vekk en del, men det sitter fortsatt mye små dråper/rester igjen i lakken. Dette er jo ikke asfaltflekker som kan løses opp kjemisk, men må mekanisk fjernes fra lakken. Tenker at clay, som jeg leser om her, kan hjelpe. Er det stor forskjell på de forksjellige merkene? Er det noen typer som tar mer enn andre? må man kjøpe eget smøremiddel, eller kan man blande noe selv, eks. glysering fra apoteket e.l. (er jo et binde-/smøremiddel det også...) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Forskjellige clays har forskjellig aggressivitet. Anbefaler Meguiars sin Clay, da den funket meget bra for meg. Denne er ikke sååå aggressiv heller. Mulig du trenger noe sterkere saker, og da har de det du trenger her: www.scandicshine.no. Smøremiddel kan være rent vann f.eks. Mange bruker hageslangen med litt rennende vann samtidig som de clayer. Så lenge clayen og området du clayer på ALLTID er fuktig og vått, går det bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå