Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har drevet litt på med en bil i dag, og prøvde for første gang clay. Link

Bilen jeg drev med var av typen sølv, altså 50% av den norske bilparken kjører med :p. Men har problemer med disse oransje prikkene som ligger igjen i lakken, ser nesten ut som rust. Clayen fjerna det tildels men ikke alt. Bedre ble det, men ikke 100%

Noen tips her?

De prikkene du ser er nok piggdekkstøv. Altså partikler fra selve piggene (metall) som ruster på lakken. Dersom en mild/medium clay ikke tar dem må du nok bruke noe mer agressivt.

Lenke til kommentar

Har drevet litt på med en bil i dag, og prøvde for første gang clay. Link

Bilen jeg drev med var av typen sølv, altså 50% av den norske bilparken kjører med :p. Men har problemer med disse oransje prikkene som ligger igjen i lakken, ser nesten ut som rust. Clayen fjerna det tildels men ikke alt. Bedre ble det, men ikke 100%

Noen tips her?

Jeg pleier å bruke en sterk avfetting, også enda mer clay. Hvis dette ikke fungerer, så bruker jeg faktisk det avanserte bilpleieverktøyet negl.

Men alt med måte, husk det!

Lenke til kommentar

Det var jaggu fort gjort å fjerne parkeringshus-flekkene på støtfangeren min.

Rant jo nesten vekk når jeg hadde isopropanol på.

Under flekkene var det minimalt med riper av typen som lett kan korrigeres bort.new_yes.gif

Ren isopropanol er *litt* heftig å bruke rett på lakken, du risikerer at den tørker ut og i verste fall tar pigmenter på SS-lakk.

Men isopropanol er ikke dumt hvis man blander en 50/50 IPA wipedown-mix; dvs halvt om halvt med destillert vann (batterivann) og isopropanol :)

Lenke til kommentar

Step 3 er jo en voks. Som regel så er det første beskyttende lag på lakken som avgjør mye av utseendet. Det finnes jo unntak, f.eks ved at man bruker en tynn forsegling først, for så å legge på en tykkere carnaubavoks som fyller mye til slutt.

Så, det kommer ann på hvilke produkter det er snakk om. Uansett vil du jo få bedre beskyttelse med et ekstraa lag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Under diverse byggearbeider hjemme har jeg hentet ferdigblandet mørtel/betong i tilhenger. Under pålasting har det sprutet en del på bilen. Har vasket vekk en del, men det sitter fortsatt mye små dråper/rester igjen i lakken. Dette er jo ikke asfaltflekker som kan løses opp kjemisk, men må mekanisk fjernes fra lakken. Tenker at clay, som jeg leser om her, kan hjelpe.

Er det stor forskjell på de forksjellige merkene? Er det noen typer som tar mer enn andre? må man kjøpe eget smøremiddel, eller kan man blande noe selv, eks. glysering fra apoteket e.l. (er jo et binde-/smøremiddel det også...)

Lenke til kommentar

Forskjellige clays har forskjellig aggressivitet. Anbefaler Meguiars sin Clay, da den funket meget bra for meg. Denne er ikke sååå aggressiv heller. Mulig du trenger noe sterkere saker, og da har de det du trenger her: www.scandicshine.no.

Smøremiddel kan være rent vann f.eks. Mange bruker hageslangen med litt rennende vann samtidig som de clayer. Så lenge clayen og området du clayer på ALLTID er fuktig og vått, går det bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...