Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Takk for raskt svar!

 

Hvilken lakkrens anbefaler du?

 

Duger Duragloss 101 til Polish?

 

Hva anbefaler du av syntetisk og organisk voks?

Duragloss 101 er en veldig god lakkrens/polish. Over denne kan du legge Duragloss 111 som er en lakkforsegling (sealer) med meget god holdbarhet.

 

ang smøring til clay (lube) så er Optimum No Rinse veldig bra. 1 liter av denne som igjen skal blandes ut, så har du clay lube i lang tid fremover.

 

Du trenger også noen microfiberkluter til å buffe av lakkrens/forsegling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en slik for lube til clay (må ha sprutflaske i tillegg å blande på): http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=16

 

Denne er kraftig konsentrert og holder lenge. Kan brukes som quick detailer (kraftigere blanding enn clay lube) eller til rask vask uten spyling verken før eller etter.

 

Dette er et genialt produkt som kan brukes til veldig mye, og ved bruk som quick detailer etter vaks (eller til selve vasken) vil den gi et veldig bra resultat.

 

Syntetisk eller naturlig voks kommer an på hva man vil oppnå. En kombinasjon av begge kan få fordeler ut av begge deler. Syntetisk "voks" er gjerne en forsegling som holder mye lengre enn en naturlig voks, men vil ikke gi noe ekstra glans til lakken. Syntetisk voks kan brukes som basis før naturlig voks legges oppå for ekstra glans.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

OPTIMUM NO RINSE WASH & SHINE så veldig bra ut! Greit å kunne ta en omgang med den når man vil ha fin bil men ikke orker å sette seg ned med en skikkelig vask.

 

Hva bør jeg bruke for å smøre ut Duragloss 101 for å få glans i felgene? Ser at det er noen slags puter, men alle virker til å være til lakk.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom hele første post men er usikker på hvilke produkter jeg skal ha.

 

Bilen kommer splitter ny i Juni slik at jeg vil behandle den riktig fra første dag. Lakken er Solid Ice White.

 

La lakken herde en stund, ikke begynne å kjøre clay/lakkrens/polish osv når bilen er så ny. Har sett flere tilfeller der det har endt i omlakkeringer:(

Lenke til kommentar

Har lest gjennom hele første post men er usikker på hvilke produkter jeg skal ha.

 

Bilen kommer splitter ny i Juni slik at jeg vil behandle den riktig fra første dag. Lakken er Solid Ice White.

 

La lakken herde en stund, ikke begynne å kjøre clay/lakkrens/polish osv når bilen er så ny. Har sett flere tilfeller der det har endt i omlakkeringer:(

 

Har ikke tenkt å bruke slikt før bilen er noen måneder gammel, slik at det er "vaskemidler" jeg kjøper først.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en 4pk med Meguiars Applicator Pads, sånne små gule pads. Er det meninga at jeg skal påføre voks, lakkrens, polish og alt sånt med disse? Og bare gni det inn som man ville gjort med andre påføringsgreier for så tørke av med microfiberklut?

 

Har en flytende lakkrens også. Skal jeg bruke disse padsene til det også, og bare stryke forsiktig fram og tilbake. Eller må det litt kraft til og gnukke skikkelig??

 

Hvis det blir fint vær imorgen tenkte jeg å gå løs på hele prosessen. Endelig :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt en 4pk med Meguiars Applicator Pads, sånne små gule pads. Er det meninga at jeg skal påføre voks, lakkrens, polish og alt sånt med disse? Og bare gni det inn som man ville gjort med andre påføringsgreier for så tørke av med microfiberklut?

 

Har en flytende lakkrens også. Skal jeg bruke disse padsene til det også, og bare stryke forsiktig fram og tilbake. Eller må det litt kraft til og gnukke skikkelig??

 

Hvis det blir fint vær imorgen tenkte jeg å gå løs på hele prosessen. Endelig :)

App pads brukes til disse jobbene ja.

Lakkrens og polish jobbes godt inn i lakken og fjernes deretter med microfiber. Jobb med et panel om gangen og tørk av før du går videre til neste panel.

 

LSP (voks/forsegling) legges på hele bilen og fjernes når den har tørket (ca 15-30 min). Legg på tyyynt.

 

Hvilke produkter bruker du?

Lenke til kommentar

Ah, om bilen er ny kan du jo vente med poleringssakene, og heller lempe på med en knall voks fra dag 1. Voksen skal jo bare smøres på, så dette gjør jo ingen skade på ny lakk.

 

Feil, syntetiske vokser/sealere vil gjøre slik at lakken ikke puster (dette gjelder KUN når bil og/eller lakk er fersk), og dermed vil det faktisk ta skade.

Caranubavoks gjør at lakken puster, så er ingen fare med slik voks. :)

Lenke til kommentar

App pads brukes til disse jobbene ja.

Lakkrens og polish jobbes godt inn i lakken og fjernes deretter med microfiber. Jobb med et panel om gangen og tørk av før du går videre til neste panel.

 

LSP (voks/forsegling) legges på hele bilen og fjernes når den har tørket (ca 15-30 min). Legg på tyyynt.

 

Hvilke produkter bruker du?

 

Lakkrensen er AutoGlym Paint Renovator, og voksen er Brilliant Wax (fra Biltema). Voksen var første greia jeg kjøpte, før det tok helt av :p , så det var bare noe billig noe.

 

Må voksen gnis mye inn eller er det kun å "legge den på"?

Og Meguiars Quik Detailer fulgte med til clayen. Kan den brukes til noe annet også?

Lenke til kommentar

Ah, om bilen er ny kan du jo vente med poleringssakene, og heller lempe på med en knall voks fra dag 1. Voksen skal jo bare smøres på, så dette gjør jo ingen skade på ny lakk.

 

Feil, syntetiske vokser/sealere vil gjøre slik at lakken ikke puster (dette gjelder KUN når bil og/eller lakk er fersk), og dermed vil det faktisk ta skade.

Caranubavoks gjør at lakken puster, så er ingen fare med slik voks. :)

Jammen da så, da lærte jeg det:) Kjøre på med organisk voks fra dag 1 da! :)

Lenke til kommentar

App pads brukes til disse jobbene ja.

Lakkrens og polish jobbes godt inn i lakken og fjernes deretter med microfiber. Jobb med et panel om gangen og tørk av før du går videre til neste panel.

 

LSP (voks/forsegling) legges på hele bilen og fjernes når den har tørket (ca 15-30 min). Legg på tyyynt.

 

Hvilke produkter bruker du?

 

Lakkrensen er AutoGlym Paint Renovator, og voksen er Brilliant Wax (fra Biltema). Voksen var første greia jeg kjøpte, før det tok helt av :p , så det var bare noe billig noe.

 

Må voksen gnis mye inn eller er det kun å "legge den på"?

Og Meguiars Quik Detailer fulgte med til clayen. Kan den brukes til noe annet også?

 

Du kan bruke den som claylube, eller som en voks-booster etter en vask,for å gi voksen litt mer beskyttelse.

 

Ah, om bilen er ny kan du jo vente med poleringssakene, og heller lempe på med en knall voks fra dag 1. Voksen skal jo bare smøres på, så dette gjør jo ingen skade på ny lakk.

 

Feil, syntetiske vokser/sealere vil gjøre slik at lakken ikke puster (dette gjelder KUN når bil og/eller lakk er fersk), og dermed vil det faktisk ta skade.

Caranubavoks gjør at lakken puster, så er ingen fare med slik voks. :)

Jammen da så, da lærte jeg det:) Kjøre på med organisk voks fra dag 1 da! :)

 

Korrekt, så er det bare å kjøre på! :)

Lenke til kommentar

Du kan bruke den som claylube, eller som en voks-booster etter en vask,for å gi voksen litt mer beskyttelse.

Så neste gang jeg spyler/vasker bilen så er det bare spraye på litt sånn og tørke av?

 

 

Masse produkter + en haggelskur, ble endelig til en fin og shiny bil :)

Clayproduktet var det mest imponerende jeg brukte i dag. Lakkrensen derimot så jeg ikke noe resultat av... Plastfornyern var noe søl, men hjalp nå litt ihvertfall.

Så neste blir vel å skaffe en bedre voks tenker jeg.

 

Hvor ofte skal/burde man vokse bilen? Litt lyst til å bli kvitt alle swirlsene også, men da må jeg nok ha litt hjelp.

Lenke til kommentar

Du kan bruke den som claylube, eller som en voks-booster etter en vask,for å gi voksen litt mer beskyttelse.

Så neste gang jeg spyler/vasker bilen så er det bare spraye på litt sånn og tørke av?

 

 

Ja,rett og slett. Får litt mer shine, og bittelitt mer beskyttelse. Ikke mye det er snakk om på akkurat denne. Skal du feks ha sprayvoks med relativt god holdbarhet så burde du se på instafinish Spraywax, som er veldig fin å bruke.

Kan kjøpes ho Shinearama.co.uk :)

Lenke til kommentar

Kan jo legge ut mitt første forsøk på å "behandle" lakken.

 

40 000km og 10 år har satt sine spor...

Sånne små prikker var det fullt av langs begge sidene, bak bakhjula og på frontfangern.

p5290133.th.jpg

p5290134.th.jpg

 

Prøvde med litt asfaltfjerner, men så egentlig ikke noe forskjell etter jeg spylte av. Spruta på ganske mye og lot det stå i 5 min.

p5290155.th.jpg

 

Så lurer jeg på om dette er for mye voks eller ikke? Var litt mye å gni av til slutt...

p5290160.th.jpg

 

Resultatet var jo ganske greit

20100529005.th.jpg

Mesteparten av prikkene ble tatt av clayen.

20100529011.th.jpg

Mitt nye "glass"-tak :)

20100529014.th.jpg

Lenke til kommentar

Hehehe... Det der er aaaaaaaalt for mye voks/polish ja...

 

Tviler ikke på at du slet for og få bort dette nei... :)

Virker som om du har brukt flytende voks her...?

 

Vil anbefale deg carnuba basserte vokser...

Mye lettere og smøre på... mye lettere og fjerne og drøyere i bruk.

Lenke til kommentar

Hehe, det sier jo litt om hvor mye jeg kan om dette. Menmen, man lærer så lenge man prøver og feiler :)

Uansett ble resultatet ganske shiny.

 

Voksen var Brilliant Vax fra Biltema. Den var ikke flytende. Var ganske myk, men den sitter i boksen om man holder den opp ned. Uansett så var det billigvoks, så gjør vel ingenting om jeg bruker den opp :p Skal prøve de carnuba-greiene neste gang.

Lenke til kommentar

Saken er at den voksen du bruker faktisk ikke er billig i det hele tatt. Hvor mange biler til tror du du kunne vokset ved bruk av slike mengder, med boksen du har kjøpt?

 

Tror det er mange rundt om som smører tykt på som du gjør og dermed så forsvinner en flaske til en hundrings rimelig kjapt.

 

Kjøper du en god vokst til rundt 500,- i en burk på 200ml. (som er ganske vanlig) så holder denne til ca. 20 biler. Deler man 500 på 20, så blir dette en ca-kostnad på 25,- pr- påføring.

 

Den biltemavoksen du har prøvd der er rett og slett bare klineri.

Bilen blir sef. blank.. skulle da bare mangle... men det kan være at din oppfattelse av blank hadde justert seg litt ved bruk av en annen bedre voks.

 

Men en voks gjør ingen underverker i seg selv. Den legger en beskyttelseslag over lakken og får frem dybden og glansen i lakken.

Det absolutt viktigste for å få en blank bil er poleringen/rubbingen FØR man vokser.

 

Jeg tipper du også bruker polergarn til å fjerne voksen?

 

Hvis ja, så kan jeg bare anbefale deg å kaste dette garnet med en gang og heller kjøpe deg noen skikkelige mikrofiberkluter. Disse kan vaskes og brukes flere ganger og er i lengden mer økonomisk å bruke.

Lenke til kommentar

Bruker ikke polergarn nei, kjøpte en 6pk med microfiberkluter. Burde de egentlig vaskes i maskin etter hvert bruk?

 

Neste jeg har lyst til å prøve meg på er polering/rubbing før en NY voks. Fikk anbefalt lakkrens istedenfor rubbing av en på Torshov, og den så jeg ikke noe effekt av i det hele tatt. Har polering/rubbing akkurat samme framgangsmåte som voksen, eller er det noen forskjeller som er verdt å vite om?

Lenke til kommentar

Lakkrens er bare en slags grundig rens av lakken, men denne fjerner lite eller ingenting med swirls... Den skal evt. påføres før en voks.

 

Rubbing er ett slipemiddel som fåes med ulike virkningsgrader og bør påføres med maskin og da helst en god DA maskin eller en roterende. En god DA maskin ala Flex er nok det tryggeste valget hvis man er nybegynner. Har selv en slik DA Maskin fra Flex og denne holder mer en nok til mitt bruk.

 

Biltema kan nok ha noe som duger i hennhold til bilpleie for den vanlige mannen i gata, men sikter du litt høyere så er nok ikke Biltemaproduktene veien og gå...

 

Nå vet ikke jeg hvor mye swirls du har på bilen din og eller tilstanden på lakken, men her er noen produkter du trenger for en full korrigeringsjobb. Det finnes mange forskjellige produkter og merker, men drar her frem de merkene jeg har prøvd selv og som mange entusiaster bruker:

 

Vask:

Avfetting ala Prickbort/Surfex HD/Grime Reaper etc.

CG Citrus Wash and Gloss

Mothers Wash Mitt

Bøtte med grittguard

Høytrykkspyler

 

Rubbing:

Scholl S03

Scholl S17

Scholl S30

Diverse pads

Poleringsmaskin (DA)

Microfiberkluter

 

Voksing:

Swissvax Concorso

CG 5050

 

Den dyreste innvisteringen i dette selskapet er nok poleringsmaskinen.

En Flex DA koster rundt 4.000,- men er noe av det beste på markedet. Det finnes dog en del billigere maskiner, men disse har jeg ikke testet og våger derfor ikke uttale meg om disse.

 

Du kan også rubbe bilen for hånd, men det er liksom ikke bare og smøre på og buffe av som man gjør nåe man vokser bilen. Poleringsmiddelet skal jobbes inn med fast trykk og dette er en ekstremt tidkrevende og slitsom jobb når man ikke har en maskin.

 

Alt dette fåes kjøpt feks. her:

www.scandicshine.no

 

Vil også anbefale deg og besøke www.detailersclub.no

Her finner du mange entusiaster samt tester av produkter etc.

 

Her finner du noen av norges beste detailere og jobbene disse har gjort er godt dokumenterte og de fleste vil ta pusten fra deg.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...