Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Du burde kjøpe en maskin på biltema/bilextra/jula. Trenger ikke nødvendigvis en dyr en. Så burde du ha en god shampo. NXT Car wash er det mange som anbefaler. Clay burde du prøve (Quick Clay detailing system). Etter det ville jeg bare tatt en polish og wax (NXT Tech Wax 2.0).

Men send for all del mail til "kazzper" som eier godkjemi.com. - [email protected] Der får du rask og meget god hjelp. ;)

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskin har jeg, og clay får jeg vel prøve å få tak i.

Men tror jeg må lære meg teknikken før jeg begynner å kjøpe mange dyre produkter. Så er det noen som kan skrive en foolproof smørbrødliste til meg for lakkrens og voksing/polering? :p

Lenke til kommentar

Prøv youtube. ;)

Ellers er det vel ganske enkel oppskrift. Ikke ta på så mye av gangen, ikke ta store områder. Mens maskina spinner rundt så drar du maskina fram og tilbake. Når du da har gnidd det nok inn så skal det tørkes med microfiber- klut etterpå.

Ekspertene her får rette om jeg forklarer feil eller dårlig. :)

Lenke til kommentar

Om du ikke aner hva du driver med og hvordan de forskjellige produktene fungerer anbefaler jeg deg å holde deg unna roterende maskin.

Ikke legg på vanlig forbrukerserie "polering"/lakkrens og voks med roterende. Detailersclub.no har endel guider til forskjellige ting innen bilpleie, der får du inngående tips til de forskjellige stegene i det å ta vare på bilen din. Ville startet der :)

Lenke til kommentar

...

Takk, skal sette meg ned og lese så fort jeg får tid.

Endelig har jeg funnet en fordel med at faren min ikke bryr seg om biler. Får lov til å prøve ut all behandling på hans bil først :p

EDIT: Dæven! Så noen av de 50/50-bildene på detailersclub.no. Helt utrolig hvor stor forskjell de greide å få fram, så dette må jeg virkelig lære meg! Ihvertfall litt av det...

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Hva trenger jeg for å polere en normal frontrute på en '01 Opel?

Forrige eier har visst vært gjerrig med vindusviskere. Frontruten er så oppripet at den er helt håpløs når været er fint,

Kan man bruke samme utstyr på sideruter og klarplasten på lyktene?

Lenke til kommentar

Huff.

Og jeg som hadde håpet på å få råd til frontsett iløpet av sommeren.

Plutselig så visste det seg at sommerdekkene måtte byttes. At batteriet må byttes før det blir kaldt. At frontruten er helt full av riper.

Litt småproblemer får man med på kjøpet når man kjøper bruktbil...

Lenke til kommentar

Hehe, kjenner til problemet. Må helst få byttet bakluke, støtdempere foran og litt småtteri som luftfilter, ekspansjonstanken til kjølevæske osv.

I tillegg til at jeg har lyst å få kjøpt frontsett og CD-spiller for å kunne montere inn stereotinga jeg har liggende. Blæ!

Lenke til kommentar

Polere bort riper på rutene er vell tilnærmet umulig. Glasset er knallhardt i motsetning til billak. Bruker man maskin vil man være heldig om en ikke sprekker ruta. Er vell billigere å skifte ruta heller.

Sånn så forøvrig min bil ut etter polering for 2 helger siden.

post-105988-1274642949,432_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Send en mail til, kanskje de har oversett den. :)

-

Nå tenkte jeg å handle meg en skikkelig voks, til bruk på bilen min. Har sett på Swissvax, og de sakene ser jo skikkelig knall ut. Men hjelper det virkelig så mye som de påstår? Altså at lakken får en sinnsyk dybde i seg osv. Blir det bedre enn nylakkering?

Og så har jeg sett litt på Swissvax Shield, da denne så litt spennende ut fordi den har Teflon i seg, noe som gjør at møkk og drit nesten ikke fester seg. Påstås det da. Anbefaler dere denne, eller er det noe annet (og ikke minst billigere) som er like bra?

Lenke til kommentar

Nå har jeg også endelig fått polert bilen for våren:

DSC01682.jpg

DSC01687.jpg

Skal legge på lakkforsegling også, men tror jeg venter til høsten.

Kjøpte voksen og lakkfors. hos BilXtra - sånne blå flasker. Ok det?

Kan noen anbefale meg en voks som er god til å fjerne ripper med?

Så bra ut. Så bra gjenspeiling at jeg trodde den var møkkete nederst, men ser at det var gjenskinn av asfalten. :)

Haha, det trodde jeg også! Bra jobba. :)

Hvor ofte anbefaler dere å polere? Jeg har satt

meg som mål å gjøre det minst to ganger i året...

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg å handle meg en skikkelig voks, til bruk på bilen min. Har sett på Swissvax, og de sakene ser jo skikkelig knall ut. Men hjelper det virkelig så mye som de påstår? Altså at lakken får en sinnsyk dybde i seg osv. Blir det bedre enn nylakkering?

Og så har jeg sett litt på Swissvax Shield, da denne så litt spennende ut fordi den har Teflon i seg, noe som gjør at møkk og drit nesten ikke fester seg. Påstås det da. Anbefaler dere denne, eller er det noe annet (og ikke minst billigere) som er like bra?

Jeg har ikke testet enda med voks på egen bil enda, men Swissvax har en billig voks til 700kr. Og det er snakk om ei krukke med ikke-flytende voks, og jeg har selv prøvd å legge på denne typen voks på en bil. Èn eneste slik boks klarer man nok ikke å bruke opp på egen bil for å si det slik.. det går ufattelig lite for hver påsmøring.

Teflon®/PFTE i lakkforsegling er som asfalten på veien. Det er et bindemiddel for at forseglingen skal holde seg sammen, og har ikke noen annen funksjon i seg selv. Teflon® brukt i lakkforsegling må aldri sammenlignes med teflonbelegg smeltet på for å lage en avvisende overflate, da dette er et annet bruksområde. For en skikkelig avvisende overflate vil en vanlig voks eller forsegling fungere bedre eller like bra, men vil ikke ha like lang holdbarhet.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for en grei clay egentlig og hvor får jeg tak i det? Torshov f.eks? Samme med asfaltfjerner.

Første gang jeg prøver alt, så trenger ikke så dyre produkter. De andre tingene jeg har kjøpt hittil har vel ligget rundt 100-lappen tror jeg.

MÅ jeg ha noe poleringsmiddel eller holder det med vask, (muligens asfaltfjerner), clay, lakkrens og så voks?

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for en grei clay egentlig og hvor får jeg tak i det? Torshov f.eks? Samme med asfaltfjerner.

Første gang jeg prøver alt, så trenger ikke så dyre produkter. De andre tingene jeg har kjøpt hittil har vel ligget rundt 100-lappen tror jeg.

MÅ jeg ha noe poleringsmiddel eller holder det med vask, (muligens asfaltfjerner), clay, lakkrens og så voks?

Jeg kjøpte Sonax Claykit på Mekonomen (Mohagafeltet) til 249,- ink clay lube. Finfin pris syntes jeg, mtp at man får claybar til 200kr på Scandicshine eks frakt, leveringstid osv. Ikke det at Scandicshine er en dårlig butikk, men greit om man trenger noe med en gang!

Hvordan vasker dere microfiberkluter, vaskevottene og watermagnetene?

Dytt det i vaskemaskinen på 50-60 grader og vask i vei. Jeg bruker faktisk såpe fra Chemical Guys (Citrus Wash and Gloss) i vaskemaskinen med kjemperesultat. Tar bare en dæsj direkte i maskinen når jeg legger i det som skal vaskes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...