Panny60 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Har du en splitter ny bil, så skjønner jeg at man leverer den inn til dyrere firmaer, men en 10 år gammel bil ville jeg ikke ha nølt med å sende til konows. Var innom konows for 1 mnd siden (skulle til et verksted som holder till inne ved vaskehallen), og der så jeg splitter nye BMW 5 serier og Volvo XC90 bli vasket, så de må ta jobben noen lunde seriøst, ellers så hadde alle bilerierne krevd erstatning. Og hadde valget stått mellom en statoil vaskemaskin, eller konows, hadde jeg glatt valgt konows. Billigere og mindre riper antar jeg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det du nevner er vaskeriper? Vel jeg har litt erfaring rundt bilpleie, pleier å bruke meguiars lakkrens og polering på min egen og pappas bil. Lakkrensen fjerner ikke vaskeripene helt, men mange blir borte, og poleringa skjuler det meste ja. Problemet er bare at Meguiars sin forbrukerproduktserie fjerner _ingen_ riper. Absolutt ingen. Den gjør akkurat det samme som pray-på-produkter, bare noe bedre, ved at den skjuler ripene. Ripefjernerpastaen er vel slik at den runder av ripene med noe abrasivt, men fortsatt ikke fjerner. Den eneste måten å faktisk fjerne ripene på er å kjøre over med roterende maskin. Om man ikke skal få noen som helst vaskeriper må man ikke bruke svamp, mikrofiber eller klut til å vaske bilen med, men bare spyle (mikrofiber er det beste alternativet, da småsteinene trekker inn). Og ved å bare spyle vil det også oppstå noen riper kan jeg tenke meg. Poenger er at man kombinerer det. Ved å gjøre skikkelig forarbeid med forvask og avspyling på forhånd kan man fjerne alle småsteinene som ligger på lakken. Det som da er igjen er alt det som er så smått at det bare trekker rett inn når man vasker med mikrofiberhanske eller lignende. Desverre er det korrekt at man ikke klarer å holde bilen helt ripefri, da spesielt fordi man gjør "feil". Det betyr at man er nødt til å korrigere lakken om den skal holde seg, men dersom man skulle korrigere vekk alle ripene som ble laget av dårlig vask istedet for å hindre at ripene kommer til ville ikke det vært noe lakk igjen etter ganske kort tid. Det er begrenset hvor mye lakk man kan fjerne, og når man først har fjernet et lag for å få vekk de gamle vaskeripene er det ikke noen fordel å ripe seg videre nedover. Jeg tror de fleste har vasket bilen hjemme med bøtte og svamp, og har sett flere utenfor nabolaget mitt miste svampen i bakken, og så ta den i bøtta og skylle den, og bruke den rett på bilens lakk. Jeg tviler sterkt på at et slikt firma som spesialiserer seg på bilpleie skal gjøre det noe dårligere enn de fleste med bøtte og svamp. Ifølge det du sier så skulle man tro man fikk bilen sandslipt tilbake etter en vask hos konows. Det er akkurat slik mange slike "vask for 200kr"-verkstedene jobber. Mange biler, 5-6 svamper med folk, _ei_ bøtte, og bare dra over så mange biler som mulig iløpet av kort tid. Dritt fra andre biler ligger selvsagt da igjen i bøtta, og blir dratt over 5-10 biler før vannet blir byttet. Har man en helt normal bruksbil, tror jeg det ikke er noe verre å levere den inn til konows, enn til feks statoils vaskemaskin, de riper lakken! Vaskemaskiner riper ikke så ufattelig mye. Det største problemet er at de bruker sterkere produkter enn hva man ville brukt, så den fjerner absolutt all beskyttelse på lakken, og påfører man ikke ny beskyttelse mellom hver vask da blir lakken ødelagt av det. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Har man en helt normal bruksbil, tror jeg det ikke er noe verre å levere den inn til konows, enn til feks statoils vaskemaskin, de riper lakken! Vaskemaskiner riper ikke så ufattelig mye. Det største problemet er at de bruker sterkere produkter enn hva man ville brukt, så den fjerner absolutt all beskyttelse på lakken, og påfører man ikke ny beskyttelse mellom hver vask da blir lakken ødelagt av det. Hva er da greia med "poleringsvask" hos f.eks. Statoil? Vil den påføre noe som vil beskytte litt etterpå e.l. hva innbiller de seg? Har brukt denne vasken ett par ganger i sommer/høst, men tror ikke jeg skal gjøre det igjen... Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg skjønner problemstillingen din GXI, men vi kan ikke spekulere i hvordan jobb de gjør uten å ha vaska bilen sin der, og sett hvordan de arbeider. Om de bruker samme bøtte og svamp på 5-6 biler, kan det være som du sier. Men ingen av oss her inne har prøvd dem. Synes uansett 140 kr for en utvendig vask er meget rimelig i forhold til en maskinvask hos Statoil. Og det med at de slurver blir bare synsing, sier ikke at de gjør alt perfekt, men så lenge vi ikke vet noe sikkert er det ikke vits i å slenge dritt om dem heller. Statoil sine vaskemaskiner holder jeg meg personlig langt unna, ødela lakken på bilen til pappa, mange riper som ikke går vekk. Aldri mer. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Skal ikke bruke Statoil's maskiner jeg heller, bare SELVVASK Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Har man en helt normal bruksbil, tror jeg det ikke er noe verre å levere den inn til konows, enn til feks statoils vaskemaskin, de riper lakken! Vaskemaskiner riper ikke så ufattelig mye. Det største problemet er at de bruker sterkere produkter enn hva man ville brukt, så den fjerner absolutt all beskyttelse på lakken, og påfører man ikke ny beskyttelse mellom hver vask da blir lakken ødelagt av det. Hva er da greia med "poleringsvask" hos f.eks. Statoil? Vil den påføre noe som vil beskytte litt etterpå e.l. hva innbiller de seg? Har brukt denne vasken ett par ganger i sommer/høst, men tror ikke jeg skal gjøre det igjen... Det er bare flytende "voks" som sprutes eller børstes inn i lakken. Det er kun for at bilen skal se "nypolert" ut. Det gjør samme jobben som andre sprutpåvokser, bare mye dårligere. Det holder et par dager, så er den borte, og når den er borte er det verre enn det var i utgangspunktet. Noen nevnte selvvask.. husk å holde deg langt unna den "skumbørsten" som står der. Bare ta den opp og vri vekk noen av trådene, så ser man tydelig at det ligger drøssevis med småstein innimellom der. Bruker man den børsten, så skal man være hundre prosent sikker på at hele bilen er oppskrapet i etterkant, og da virkelig oppskrapet, mye verre enn om man kjørte den igjennom automaten eller vasket den i den lokale kebabvaskesjappa til 150-200kr.. Endret 13. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 hei, skal bestille inn nytt til vårpussen som bilen min sårt trenger, men er veldig usikker på hva eg skal bestille, har en 2 hodet da maskin fra cotech som kommer til å bli brukt. bilen er ein 1994 bmw m3, tror den har orginal lakk, men er ikke sikker. har laget meg en liste på elite car care, noen som har invendinger på den før eg bestiller? 1 x Meguiars Deep Pile MicroFibre Wash Mitt 1 x Meguiars NXT Generation All Metal Polysh 1 x Meguiars NXT Generation Glass Cleaner 1 x Meguiars Deep Crystal Step 1 - Paint Cleaner 1 x Meguiars Gold Class Trim Detailer 1 x Meguiars Quik Clay Detailing System 1 x Meguiars Carpet and Interior Cleaner 1 x Meguiars Deep Crystal Step 2 - Polish 2 x Menzerna 80mm Compounding Spot Pad 2 x Menzerna 80mm Polishing Spot Pad 2 x Menzerna 80mm Finishing Spot Pad 1 x Meguiars Mirror Glaze - Dual Action Cleaner/Polish #83 - 946ml 1 x Meguiars Super Degreaser - 1 Gallon / 3.78 Litres 1 x Poorboy's Nattys Red Paste Wax (Limited Edition) 1 x Poorboy's Nattys Paste Wax (Blue) 1 x Scotch 3434 Automotive Masking Tape 25mm x 50m 1 x Scotch 3434 Automotive Masking Tape 50mm x 50m 1 x Sonus Foam Applicator Pad 1 x Zaino Luxury Finishing Towels (pack of 3) 1 x Yellow Microfibre Cloths - Multi Purpose Lenke til kommentar
Teac Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Var ute å handlet utstyr til årets første polering. Kjøpte med feiltakelse med meg bilshampoo med voks i. Har det noe å si om jeg vasker bilen med shampo m/voks før jeg vokser den etterpå? En ting til jeg lurer på er om det er særlig kvalitetsforskjeller på bilshampo. Duger bilextra og biltema sin? Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Tenkte jeg skulle prøve meg på litt mer avansert bilpleie enn den regelmessige avfetting og steaming. Hvordan ser dette ut? Merk dere at jeg må ha alt inn med teskje siden jeg ikke har peiling på slikt Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Var ute å handlet utstyr til årets første polering. Kjøpte med feiltakelse med meg bilshampoo med voks i. Har det noe å si om jeg vasker bilen med shampo m/voks før jeg vokser den etterpå? En ting til jeg lurer på er om det er særlig kvalitetsforskjeller på bilshampo. Duger bilextra og biltema sin? Store forskjeller på bilshampo; både kvalitet og virkemåte. Skal du vaske ofte, og polerer bilen regelmessig, bruker du en mild shampoo. Før polering/voks bruker man gjerne en sterk. Forskjellen på kvalitet er oftest hvor mye glid/viskositet de gir (for å unngå riper,) hvor effektive de er, samt hvor drøye de er i bruk. Dra til BilXtra og få råd, de har f.eks flere typer Meguiar's shampoo, og alle disse er bra. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Mulig dette er spurt om før men jeg har ikke funnet noe om det. Lakkert plast, bør det også gå gjennom hele løpet med rens, polish etc eller finnes det egne ting til dette? Alt jeg har funnet så langt er for ulakkerte plastikkdeler og det er kanskje ikke like lurt på bruke? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Problemet er bare at Meguiars sin forbrukerproduktserie fjerner _ingen_ riper. Absolutt ingen. Den gjør akkurat det samme som pray-på-produkter, bare noe bedre, ved at den skjuler ripene. Bare en liten korrigering; du har rett når det gjelder lakkrens/polish osv. Men: Produkter i forbrukerserien som f.eks Scratch-X, Swirl-X og Utlimate Compound er korrigerende, dvs de fjerner riper permanent. Hvor effektivt, kommer an på metode, lakkhardhet og dybde på riper. Men ettersom de inneholder slipemidler, kan de i teorien gjøre akkurat like mye som en grov compound, man må bare jobbe myyyye lengre med de, og jobbe i mange omganger. Endret 24. mars 2010 av kazzper Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Mulig dette er spurt om før men jeg har ikke funnet noe om det. Lakkert plast, bør det også gå gjennom hele løpet med rens, polish etc eller finnes det egne ting til dette? Alt jeg har funnet så langt er for ulakkerte plastikkdeler og det er kanskje ikke like lurt på bruke? Akkurat samme fremgangsmåte på lakkert plast som lakkert metall. Men man må være vesentlig mer oppmerksom hvis man jobber med maskin, da plast fort blir varm, og lakken oftest er tilsatt mer mykner enn vanlig; for å gjøre den mer fleksibel. Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Tenkte jeg skulle prøve meg på litt mer avansert bilpleie enn den regelmessige avfetting og steaming. Hvordan ser dette ut? Merk dere at jeg må ha alt inn med teskje siden jeg ikke har peiling på slikt Ser ok ut det der. Har ikke prøvd Cleaner Waxen til Meguiars. Har brukt 3step serien med bra resultat. Får en del skryt denne her så den er sikker bra den også. Vaskehansken til Megs er ok, men ikke noe mer. Da vil jeg heller anbefale: Mothers Genuine Lambswool Wash Mitt Watermagneten til Megs er rett og slett dårlig. Her vil jeg anbefale: Mothers Ultra Soft Drying Towel. Har selv ikke prøvd denne men denne også får mye skryt. I tilegg til dette ville jeg fått med en mild såpe til å bruke etter du har pleiet bilen f.eks Meguiar's Gold Class Car Wash and conditioner I tillegg til dette ville jeg tatt med Meguiar's Foam Applicator Pad 4-pk (brukes til å påføre Cleaner Waxen) og Prickbort. Prickbort er en meget god avfetting som fjerner asfalt og annen dritt. Anbefales på det sterkeste. Syns også det var litt lite med bare en microfiberklut. Gå heller for en 3-pack til kr 229,- For å få handlet dette på en og samme plass kan du ta en titt på God Kjemi: God kjemi Der er det ca samme priser og veldig god service. Ps. vil også anbefale deg å lese denne: Bilpleie for dummies.v2 Lykke til. Endret 27. mars 2010 av jkarte Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Takk for tipsene! Har oppdatert handlekurven og skiftet til godkjemi.com Skiftet til NXT-voksen siden den ble foretrukket i denne testen. Det får vel holde i førsteomgang, polering får jeg prøve meg på senere. Edit: La til prickbort i tilegg Endret 28. mars 2010 av Adversary Lenke til kommentar
Teac Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Noen som vet hvilken av disse mikrofibersakene som egner seg best til å tørke av bilen etter vask? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Noen som vet hvilken av disse mikrofibersakene som egner seg best til å tørke av bilen etter vask? CG Miracle Dryer Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 jeg anbefaler disse: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=117 Miracle Dryer fungerer greit, men de jeg linker til her synes jeg er mye mer effektiv til å få vekk alt av vann. Miracle Dryer kan evt. brukes først for å fjerne det meste ettersom den er mulig å vri en god del vann ut av. Er vanlig å bruke minst to stykk, èn til å fjerne mest mulig av vannet, og èn for å fjerne alt av smådråper som ligger igjen etter første omgang. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Takk for innspill. Går til innkjøp av 18l bøtte, den store flasken med Chemical guys såpe og mikrofiberklut til tørking. Har en liten bil så skal nok klare meg med 1 håndkle. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det holder på å bli varmt nok til at det frister å legge om til sommerdekk, og la bilen få en skikkelig omgang med polering: Men det er ikke billig å få bilen blank. Fort gjort å havne over tusenlappen når man er tom for diverse forbruksvarer og plutselig har behov for ny vaskevott. (et familiemedlem presterte å bruke den på virkelig skitne felger. ) Så fort jeg får påfyll av prickbort, nxt voks og blå maskeringstape så blir det polering igjen. Kazzper: hvordan er det med leveringstid på 10l prickbort nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå