Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

tillegsspørsmål: de påførings-padsene med håndform fra Autoglym, er de ålreite? Tenkte på til polering.

 

 

Har faktisk ikke fått testet den applicatorpadden enda.Men microfibersaken er grei nok for å fjerne litt overflødige deler som MF-kluten ikke fikk tatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tillegsspørsmål: de påførings-padsene med håndform fra Autoglym, er de ålreite? Tenkte på til polering.

 

 

Har faktisk ikke fått testet den applicatorpadden enda.Men microfibersaken er grei nok for å fjerne litt overflødige deler som MF-kluten ikke fikk tatt :)

 

Ok, ok! Skrik ut her når du har fått testet den da?

Lenke til kommentar
tillegsspørsmål: de påførings-padsene med håndform fra Autoglym, er de ålreite? Tenkte på til polering.

 

 

Har faktisk ikke fått testet den applicatorpadden enda.Men microfibersaken er grei nok for å fjerne litt overflødige deler som MF-kluten ikke fikk tatt :)

 

Ok, ok! Skrik ut her når du har fått testet den da?

 

Ja, det skal jeg. Den med microfiber trekker nok ikke til seg så mye som en vanlig klut, men som jeg sier, for å fjerne overflødige rester,så er disse helt ypperlig. Den for påføring er nok bedre enn de runde putene alle leverer Men da kun til voks, og/evt bilpleie for hånd.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spør her siden det er mange her med peiling, og siden det er mindre arbeid å forhindre enn å korrigere riper:

Fins det noe produkt som kan legges på listen bak bakluken for å forhindre riper?

 

Hundene har kraftige klør, og da hadde det vært snedig med noe som kunne festes permanent som beskytter den, og som kan fjernes når bilen skal byttes ut. Noe ala en form for beskyttelsestape elns.

post-58847-1260983009_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hey, peepz.

 

Hvordan er det med vasking av bil nå som det er rimelig kaldt?

Jeg kjører en del inn og ut av Oslo, og nå de siste dagene har bilen blitt helt hvit av det jeg antar er veisalt. Ikke bra. Skulle gjerne fått unna dette drittet, som har lagt seg over både panser, ruter og tak, og helt sikkert ligger tjukt under.

 

Problemet er at det er ti kalde grader her nå, og jeg er redd for at ting som bremser og lignende skal fryse til. Dørlåsen tenkte jeg å smøre rett etter vask med låsolje.

Nå skal jeg kjøre et stykke i morgen, det er en tur som tar i overkant av en time, og da tenkte jeg at hvis jeg vasker bilen før jeg reiser, rekker den vel å tørke en del på den turen?

 

Eller er eventuelt bedre å bare spyle den med høyttrykk i selvvask?

Lenke til kommentar
Spør her siden det er mange her med peiling, og siden det er mindre arbeid å forhindre enn å korrigere riper:

Fins det noe produkt som kan legges på listen bak bakluken for å forhindre riper?

 

Hundene har kraftige klør, og da hadde det vært snedig med noe som kunne festes permanent som beskytter den, og som kan fjernes når bilen skal byttes ut. Noe ala en form for beskyttelsestape elns.

post-58847-1260983009_thumb.jpg

 

På Ford kan eg kjøpe en svart beskyttelses sak som limes på bakpå der du har markert. De har også en plast sak, metallic lookalike, som festes bakpå der. En kompis med Vectra har samme saken, men der er det mer innebygd. Men blir overrasket hvis det ikke finnes noe originalt til Astra. Sjekke med lokal opel forhandler kanskje?

Lenke til kommentar
Hey, peepz.

 

Hvordan er det med vasking av bil nå som det er rimelig kaldt?

Jeg kjører en del inn og ut av Oslo, og nå de siste dagene har bilen blitt helt hvit av det jeg antar er veisalt. Ikke bra. Skulle gjerne fått unna dette drittet, som har lagt seg over både panser, ruter og tak, og helt sikkert ligger tjukt under.

 

Problemet er at det er ti kalde grader her nå, og jeg er redd for at ting som bremser og lignende skal fryse til. Dørlåsen tenkte jeg å smøre rett etter vask med låsolje.

Nå skal jeg kjøre et stykke i morgen, det er en tur som tar i overkant av en time, og da tenkte jeg at hvis jeg vasker bilen før jeg reiser, rekker den vel å tørke en del på den turen?

 

Eller er eventuelt bedre å bare spyle den med høyttrykk i selvvask?

 

Smøring er nøkkelen til vintervask. IKKE prøv deg med WD-40, 5-56 eller andre universalprodukter.

 

Dørlås: Låsolje. Fyll godt opp.

Dørhengsler: Fett. Tyntflytende varianter på sprayboks som herder etter at du har sprayet på er best, f.eks Multilube. Til glideren mellom hengslene bruker du f.eks Lithium Grease.

Dørpakninger: Siliconespray, spray denne på en klut og tørk listene med denne.

 

Aller helst burde du smurt mekanismer innvendig i dørene også, men det er litt jobb, og som regel holder det med tingene jeg har nevnt over.

Lenke til kommentar
Smøring er nøkkelen til vintervask. IKKE prøv deg med WD-40, 5-56 eller andre universalprodukter.

 

Dørlås: Låsolje. Fyll godt opp.

Dørhengsler: Fett. Tyntflytende varianter på sprayboks som herder etter at du har sprayet på er best, f.eks Multilube. Til glideren mellom hengslene bruker du f.eks Lithium Grease.

Dørpakninger: Siliconespray, spray denne på en klut og tørk listene med denne.

 

Aller helst burde du smurt mekanismer innvendig i dørene også, men det er litt jobb, og som regel holder det med tingene jeg har nevnt over.

 

Alright. :)

 

Jeg trodde det var superkrise med bremser som frøs og alt mulig, men om jeg bare er flink og smører så bør det gå bra? Nice ^^

Lenke til kommentar
Du kan sote bortimot så mye du vil på alle ruter bortsett fra de 3 forran (front og sidevinduene på første sitterekke med andre ord), men du skal kunne se blålys gjennom bakruta så vidt jeg vet (noen unntak ved kassebiler og lignende, men usikker på hvordan reglene lyder)

Skal meget mye til for at man ikke skal klare å se blålys gjennom ruta da :p

Sånn jeg har forstått det så har du lov til å sette ruter med mørkere glass forran og på sideruter (sotet fra frabrikk) men tror de trenger godkjenning osv så med andre ord $$$$

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hey, peepz.

 

Hvordan er det med vasking av bil nå som det er rimelig kaldt?

Jeg kjører en del inn og ut av Oslo, og nå de siste dagene har bilen blitt helt hvit av det jeg antar er veisalt. Ikke bra. Skulle gjerne fått unna dette drittet, som har lagt seg over både panser, ruter og tak, og helt sikkert ligger tjukt under.

 

Problemet er at det er ti kalde grader her nå, og jeg er redd for at ting som bremser og lignende skal fryse til. Dørlåsen tenkte jeg å smøre rett etter vask med låsolje.

Nå skal jeg kjøre et stykke i morgen, det er en tur som tar i overkant av en time, og da tenkte jeg at hvis jeg vasker bilen før jeg reiser, rekker den vel å tørke en del på den turen?

 

Eller er eventuelt bedre å bare spyle den med høyttrykk i selvvask?

 

Hey, nå som det er så kaldt ute kan det lønne seg å ta en selvvask inne. Konows bilpleie tar 112 kr for en utvendig vask, og 176 kr for innvendig og utvendig vask, og det beste er at du slipper å gjøre noe selv.

http://www.konowsbilpleie.no/Sider/Priseksempler.html

 

Har ingen erfaring med dem, men leste i en tråd her inne at de gjør jobben sin bra, dessuten har de 24 timer drop in! Hvis ikke så er det flere firmaer som vasker biler, bare å sjekke litt på nett =)

Lenke til kommentar
Skal ikke innom mer enn èn slik 250-kroner eller tilsvarende-vask før lakken er "ødelagt" slik at den må korrigeres mye for å komme tilbake igjen. Selv automaten med børster lager mindre skade enn generelt slike kebabvaskere..

 

Hvordan vet du det? Har du hatt dårlig erfaring med dem? En her på forumet ble da fornøyd med dem:): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838297

Lenke til kommentar

Det som er problemet er at disse ofte slurver med hele pakka slik at hele bilen er full av små riper som ikke vises så lenge bilen er våt. Man vil få en drøss av disse over tid, og de vil gjøre lakken matt. Man ser dem sikkert ikke uten at man vet hva man skal se etter etter en vask eller to, men etter flere blir dem synlig for alle. Disse ripene kan også gjøres usynlig i en uke eller to med enkle spray-på-produkter som gjør at bilen ser helt grei ut når man kjører ut, men etter et par uker ser helt forferdelig ut. Gjenta det noen få ganger, og lakken må korrigeres i stor grad for å se skikkelig ut igjen (og da snakker man mange tusen kroner, hjelper ikke å gå tilbake til samme sjappa å be om "polering".. da får man bare bilen ut med fillere som fyller igjen de verste ripene (ref tidligere), som da holder noen uker, samt en drøss med nye riper som kommer til syne etter et par uker).

 

Disse ripene oppstår når urenheter går inn i rengjøringsutstyret, uansett hva som brukes. Dersom man ikke er nøye med at vannet man bruker er rent, man har spylt av alle store partikler på forhånd, det man vasker med er rent, det man tørker med er rent, osv. så blir det slik. Dette er selvsagt ikke noe man tenker på for 200kr..

 

Se litt nøyere på tørr lakk på de fleste biler. De ser helt forferdelig ut, full av små riper som tilsammen gjør at lakken ikke reflekterer lys korrekt. Slike små riper oppstår av feil ved vasking og lignende.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det som er problemet er at disse ofte slurver med hele pakka slik at hele bilen er full av små riper som ikke vises så lenge bilen er våt. Man vil få en drøss av disse over tid, og de vil gjøre lakken matt. Man ser dem sikkert ikke uten at man vet hva man skal se etter etter en vask eller to, men etter flere blir dem synlig for alle. Disse ripene kan også gjøres usynlig i en uke eller to med enkle spray-på-produkter som gjør at bilen ser helt grei ut når man kjører ut, men etter et par uker ser helt forferdelig ut. Gjenta det noen få ganger, og lakken må korrigeres i stor grad for å se skikkelig ut igjen (og da snakker man mange tusen kroner, hjelper ikke å gå tilbake til samme sjappa å be om "polering".. da får man bare bilen ut med fillere som fyller igjen de verste ripene (ref tidligere), som da holder noen uker, samt en drøss med nye riper som kommer til syne etter et par uker).

 

Disse ripene oppstår når urenheter går inn i rengjøringsutstyret, uansett hva som brukes. Dersom man ikke er nøye med at vannet man bruker er rent, man har spylt av alle store partikler på forhånd, det man vasker med er rent, det man tørker med er rent, osv. så blir det slik. Dette er selvsagt ikke noe man tenker på for 200kr..

 

Se litt nøyere på tørr lakk på de fleste biler. De ser helt forferdelig ut, full av små riper som tilsammen gjør at lakken ikke reflekterer lys korrekt. Slike små riper oppstår av feil ved vasking og lignende.

 

Det du nevner er vaskeriper? Vel jeg har litt erfaring rundt bilpleie, pleier å bruke meguiars lakkrens og polering på min egen og pappas bil. Lakkrensen fjerner ikke vaskeripene helt, men mange blir borte, og poleringa skjuler det meste ja. Om man ikke skal få noen som helst vaskeriper må man ikke bruke svamp, mikrofiber eller klut til å vaske bilen med, men bare spyle (mikrofiber er det beste alternativet, da småsteinene trekker inn). Og ved å bare spyle vil det også oppstå noen riper kan jeg tenke meg.

 

Jeg tror de fleste har vasket bilen hjemme med bøtte og svamp, og har sett flere utenfor nabolaget mitt miste svampen i bakken, og så ta den i bøtta og skylle den, og bruke den rett på bilens lakk. Jeg tviler sterkt på at et slikt firma som spesialiserer seg på bilpleie skal gjøre det noe dårligere enn de fleste med bøtte og svamp. Ifølge det du sier så skulle man tro man fikk bilen sandslipt tilbake etter en vask hos konows.

 

Har man en helt normal bruksbil, tror jeg det ikke er noe verre å levere den inn til konows, enn til feks statoils vaskemaskin, de riper lakken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...