Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har prøvd meguairs sin trim detailer, men den funket dårlig.

 

Dersom det er lenge siden listene ble behandlet må man "mette" med TD før det funker. (Gjelder alle lignende produkter.)

 

Legg et lag etter hver vask de første 2-3 gangene så har du kjempebeskyttelse :)

Lenke til kommentar

Just, regner med jeg får gå for max på rullene og evt noen veldig fine pensler og for småplasser. Resten finner jeg sikkert på biltema eller europris. Om jeg klarer å holde meg bra skal jeg bytte ut endel andre ting og. Støtfangerne og lyktene (delvis herpa etter uvillig møte med en mondeo :innocent: ).

Lenke til kommentar

Huff. Klarte å få til min første lakkskade med roterende maskin. Klarte å slipe bort litt lakk med kanten av bakplaten :cry::wallbash:

 

Heldigvis ble det bare litt merker på kanten under bagasjerommet. Ikke spesielt værre enn de som var der fra før. Må vel få gjort noe med det - er det lakkstifft som er greia da? Og hvor skaffer jeg det?

 

Selv med den skaden så blir resultatet bedre enn det var; swirls og dype riper overalt. Fikk også fjærnet et område på 4x10cm med mange små hvite riper som var meget synlig. Er enda ikke helt ferdig, men tror det er på tide med en pause nå.

 

Det startet også dårlig når jeg begynte idag; meguairs finishingputen løsnet fra borrelåsfestet når jeg lirket den av. Går det greit å lime dette?

Lenke til kommentar

Heisan.

 

Litt om bilen min først:

Den har blitt kjørt som taxi, og er dermed full av små og litt større riper. I tillegg har jeg noen små malingsflekker av størrelsesorden 0,5mm på panser og ene siden. Lakken har egentlig ganske bra glans generelt sett.

 

Jeg har kjøpt meguiars påføringspads for voks og poleringsmiddel osv. Jeg har 5 mikrofiberkluter som jeg skal bruke. I tillegg har jeg kjøpt en sånn 3-step pakke fra meguiars med lakkrens, polish og voks. Jeg har ikke mulighet for å bruke maskin, og kan bare stå ute.

 

Noen som har tips til hvordan jeg burde gå frem? Har ikke lest så grundig bak på flaskene men jeg ser for meg denne fremgangsmåten:

Vaske bilen grundig med sånn mikrofiberhanske og bilsåpe/shampoo.

Tørk bilen med mikrofiberhåndkle.

Maskere vinduslister og andre ulakkerte plastdeler.

Arbeide inn lakkrens og fjerne lakkrens på mindre flater av gangen.

Arbeide inn polish og fjerne polish på mindre flater av gangen.

Legge på voks og la den herde i en halv time(?) og så fjerne den.

 

Høres dette greit ut?

Hva skjer hvis jeg ikke rekker alt på en dag, og jeg må for eksempel avbryte etter polish og så fortsette neste dag? Bør jeg vaske på nytt da?

 

I tillegg har jeg et problemområde på panseret som jeg egentlig ikke ser for meg at jeg får gjort noe med. Det er små skader i lakken som er ganske dype og noen er vel kanskje opp til 1mm i diameter. Er det noe jeg kan bruke på disse?

Lenke til kommentar
Heisan.

 

Litt om bilen min først:

Den har blitt kjørt som taxi, og er dermed full av små og litt større riper. I tillegg har jeg noen små malingsflekker av størrelsesorden 0,5mm på panser og ene siden. Lakken har egentlig ganske bra glans generelt sett.

 

Jeg har kjøpt meguiars påføringspads for voks og poleringsmiddel osv. Jeg har 5 mikrofiberkluter som jeg skal bruke. I tillegg har jeg kjøpt en sånn 3-step pakke fra meguiars med lakkrens, polish og voks. Jeg har ikke mulighet for å bruke maskin, og kan bare stå ute.

 

Noen som har tips til hvordan jeg burde gå frem? Har ikke lest så grundig bak på flaskene men jeg ser for meg denne fremgangsmåten:

Vaske bilen grundig med sånn mikrofiberhanske og bilsåpe/shampoo.

Tørk bilen med mikrofiberhåndkle.

Maskere vinduslister og andre ulakkerte plastdeler.

Arbeide inn lakkrens og fjerne lakkrens på mindre flater av gangen.

Arbeide inn polish og fjerne polish på mindre flater av gangen.

Legge på voks og la den herde i en halv time(?) og så fjerne den.

 

Høres dette greit ut?

Hva skjer hvis jeg ikke rekker alt på en dag, og jeg må for eksempel avbryte etter polish og så fortsette neste dag? Bør jeg vaske på nytt da?

 

I tillegg har jeg et problemområde på panseret som jeg egentlig ikke ser for meg at jeg får gjort noe med. Det er små skader i lakken som er ganske dype og noen er vel kanskje opp til 1mm i diameter. Er det noe jeg kan bruke på disse?

Malingsflekker tar du etter at du har vasket bilen med Meguiar's Quick Clay System

Maskering er ikke nødvendig når du håndpolerer, så lenge du har satt inn listene med noe (f.eks Meguiar's Trim Detailer)

Ikke noe problem å avbryte, men prosessen du skal gjennom tar ikke spesielt lang tid ;)

Ripene på panseret kan du dempe vesentlig for hånd med Meguiar's Scratch-X, dette gjør du etter lakkrensen.

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet et stykke på vei i dag. Fikk vaska bilen, brukte lakkrens og er nå nettopp ferdig med polishen. Jeg må si at jeg ikke ser verdens største forskjell, men så har jeg jo stått og sett ned i lakken i hele dag.

Fikk lånt garansjen til husverten så skal jeg få voksa den i morgen.

 

Er voks tyngre å arbeide med enn de andre produktene jeg har brukt?

Lenke til kommentar

Neh. Var jo bare en liten skvett igjen. Er på en måte vant med at hun ødelegger ting når hun ikke får det som hun vil.

 

Dette er noen av tingene hun har ødelagt: 1 par dyre progressive briller. 2 mobiltelefoner. Noen dusin sokker.

 

Mikrofiberkluter går greit, de bærer hun bare rundt på, uten å tygge de i biter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...