Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinkræsj på sjølvbygd maskin

Anbefalte innlegg

Sitter her på et LAN med brukaren Dot. Akkurat no har vi fått et lite hyggelig problem. Under installasjon av spelet FlatOut 2. Satte skjermen seg sjølv i ventemodus.

Alle skjermkontakter var testa, før vi måtte ta den enkle vegen ut: Skru av maskina på svenskemåten. Etter å ha kjølt seg ned ei stund slo vi den på og kryssa fingrane. Til vanlig pleier maskina å gi fra seg eit forsiktig pip, men denne gangen vart vi bombardert med pip i 5-10 sekund.

Eg ser ikkje korleis dei forskjellige spesifikasjonane skal hjelpe her, så eg legger dei ikkje ut no. Maskina er 1 år gammal, då eg og Mascot bygde identiske maskiner. Mascot har nylig fått seg nytt skjermkort (Nvidia 7950GT)

Vedlagt ligg eit lydklipp av dei pipa som kjem når vi startar opp. Slik eg høyrer det, er det to små pip først, etterfulgt av 9 korte pip.

----------------------

Her er "pipe-kodane" til hovedkortet (AsRock):

Beep Code Descriptions

1 short: Memory refresh timer error.

2 short: Parity error.

3 short: Main memory read / write test error.

4 short: System timer failure.

5 short: Process error.

6 short: Keyboard controller BAT test error.

7 short: General exception error.

8 short: Display memory error.

9 short: ROM BIOS checksum error.

10 short: CMOS shutdown Read/Write error.

11 short: Cache Memory bad.

------------------

Eg anar ikkje korleis eg skal tolke dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har et spørsmål: Skal vi starte maskina, mens jumperen er flytta?

8925515[/snapback]

Nei, og du må ikke bruke jumperen mens strømmen står på. Det skader HK(sier det bare sånn for sikkerhetskyld :) )! Du skrur av strømmen(VIKTIG!), flytter jumperen slik det står beskrevet i manual, og så tilbake slik den først stod. Da er Bios resetta.

Manual:

http://www.asrock.com/support/K7Jumper.pdf

Om det er ni pip du hører, så kan det være noe tull med BIOS. Løsning(ifølge den boka jeg har): "Trykk BIOS-brikkene på plass, og prøv igjen".

Om det er 11 pip, så kan det være feil med L2-bufferet(sekundærbufferet, "cachen") på HK - enten med HK, eller med minnebrikkene som utgjør L2-bufferet.

Sjekk om ramen sitter skikkelig i!

Er det mulig å få vite eksakt hvor mange pip du hører?

Du skriver at du ble bombadert med piping. Det hørtes ikke ut som "knurring"? I såfall, sjekk RAM!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
test minnet, ta ut begge minnes modulene, så tester du en minnes modul i alle slotter, så gjør du samme med andre.

feiler ene modulen i alle slotter = defekt minne

feiler begge minne moduler i samme slott = defekt hovedkort.

8926612[/snapback]

Er det 100 % sikkert at det er defekt hovedkort då? Har testa å boote med 1 og 1 RAM brikke.

Er det andre ting eg kan gjere for å utelukke diverse ting, eller være sikker på at no er det f.eks. HKet som har tatt kvelden? (Har lite lyst å bestille nytt HK for så å finne ut at det var f.eks. skjermkortet som var defekt...

(Er forresten min PC det er snakk om her.)

Lenke til kommentar

Nei, og du må ikke bruke jumperen mens strømmen står på. Det skader HK(sier det bare sånn for sikkerhetskyld :) )! Du skrur av strømmen(VIKTIG!), flytter jumperen slik det står beskrevet i manual, og så tilbake slik den først stod. Da er Bios resetta.

Manual:

Om det er ni pip du hører, så kan det være noe tull med BIOS. Løsning(ifølge den boka jeg har): "Trykk BIOS-brikkene på plass, og prøv igjen".

Om det er 11 pip, så kan det være feil med L2-bufferet(sekundærbufferet, "cachen") på HK - enten med HK, eller med minnebrikkene som utgjør L2-bufferet.

Du skriver at du ble bombadert med piping. Det hørtes ikke ut som "knurring"? I såfall, sjekk RAM!

8925940[/snapback]

Korleis trykke eg BIOS brikkene på plass?

RAMen sitte skikkelig, og vi har testa å boote med ein og ein, uten hell. Vi har og testa å boote uten skjermkort og og vi fekk fortsatt samme beskjed.

EDIT: Fiksa quote

Endret av Dot
Lenke til kommentar

Manual:

8925940[/snapback]

RAMen sitte skikkelig, og vi har testa å boote med ein og ein, uten hell. Vi har og testa å boote uten skjermkort og og vi fekk fortsatt samme beskjed.

8926841[/snapback]

Har du fått fiksa det?

Lenke til kommentar

Manual:

8925940[/snapback]

8926841[/snapback]

Har du fått fiksa det?

8926934[/snapback]

Nei, har ikkje fiksa det. Skal teste nye RAM brikker seinare då eg kan, i tilfelle begge RAM brikkene har blitt defekte. Hvis ikkje skal eg ringe og høyre med dei eg kjøpte HKet fra og høyre kva eg bør gjere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...