Opticane Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Grunnen til at lyssterke objektiver er mye dyrerer en lyssvake, er at optiske avvik (aberrations) er mer fremtredende jo lenger ut mot kanten av linsen du kommer. Dermed så krever et lyssterkt objektiv en mye mer komplisert konstruksjon for å korrigere for disse avvikene, altså en lyssterkt objektiv vil gjerne bestå av flere linser enn et lyssvakt objektiv. 8926608[/snapback] Beste svaret jeg har fått i hele tråden. Da skjønner jeg hvorfor.. så egentlig vil det være like lett å lage et lyssterkt objektiv billig, men da hadde abberasjonen blitt grusom(med billig glass)? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Grunnen til at lyssterke objektiver er mye dyrerer en lyssvake, er at optiske avvik (aberrations) er mer fremtredende jo lenger ut mot kanten av linsen du kommer. Dermed så krever et lyssterkt objektiv en mye mer komplisert konstruksjon for å korrigere for disse avvikene, altså en lyssterkt objektiv vil gjerne bestå av flere linser enn et lyssvakt objektiv. 8926608[/snapback] Beste svaret jeg har fått i hele tråden. Da skjønner jeg hvorfor.. så egentlig vil det være like lett å lage et lyssterkt objektiv billig, men da hadde abberasjonen blitt grusom(med billig glass)? 8927372[/snapback] Skarpheten hadde også blitt senket. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Korrekt. Tenk deg 28mm f/1.4. f/1.4 betyr focal length (brennvidde) delt på 1.4. Dette er regnestykket for hvor stor fysisk åpning blenderen har, altså 20mm/2cm. Dette krever store mengder glass og størrelser for å få perfekt brytning av lyset som går gjennom linsene. Dette er grunnen til at å blende ned gir bedre bildekvalitet, fordi du bruker kun lyset i midten av linsene. Det ovenfor er forklart som en naturfagbok for ungdomsskolen, så her trengs det litt forklaringer fra noen som vet bedre enn meg. Endret 23. juni 2007 av EivindF Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Litt off topic, men tenkte å bare legge til at det er mulig å lage linser med f stopp under 1.0 også. Kubrick brukte en f/0.7 linse da han filmet Barry Lyndon. Originalt brukt av NASA for å ta bilder på månen. http://www.infinite-style.com/blog/2007/03...r-barry-lyndon/ 8926415[/snapback] Stilig dette, men hva er hensikten med dette? Blender 1.0 tilsier jo at blenderåpningen er 1:1 i forhold til film/sensor? Eller er jeg helt på viddene? 8926481[/snapback] Nei, blendertallet er forholdet mellom brennvidden til objektivet og blenderåpningen. I f/2.8 står f-en for "focal lenght", altså brennvidde, så blenderåpningen i millimeter er brennvidden delt på 2.8. Linsene som ble brukt i Barry Lyndon er 50mm f/0.7, altså en blenderåpning på 71,5mm. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hvordan er det mulig med f/0.7, forresten? Brukes i Barry Lyndon i en scene der stearinlys er eneste lyskilde. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg syns jeg føler meg litt alene her, men jeg liker store objektiv. Det er så pinglete ut å drasse med 50mm f/1.8. Stort objektiv, med solblender! da ser man pro ut.... :!: 8926449[/snapback] Som forsiden til Ken Rockwell? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg syns jeg føler meg litt alene her, men jeg liker store objektiv. Det er så pinglete ut å drasse med 50mm f/1.8. Stort objektiv, med solblender! da ser man pro ut.... :!: 8926449[/snapback] Som forsiden til Ken Rockwell? 8930475[/snapback] Ja det ser fett ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå