miniPOK Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Akkurat! U bet it is!! Funker den berre til å lade, eller kan du bruke pc med den (som i vaanlig stikkontakt? Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Uten at jeg husker noen detaljer har vi noen PC-ladere på jobb som går direkte fra 12/24V til Panasonic Toughbooks. Som nevnt litt opp i tråden er en vanlig PC-lader en omformer fra vekselstrøm (det du har i veggen) til likestrøm (det som PC'en bruker). Det er derfor ingen hensikt å omforme likestrøm (fra bilen din) til vekselstrøm (med en inverter) for så å omforme det tilbake til likestrøm (med PC-laderen din). Skal hoste opp en produsent når jeg har vært på jobb over helga. Lenke til kommentar
miniPOK Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Kanskje ikke, men du kan jo ikkje berre putte lader-kontakten rett i sigarettenneren. Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 kjøp 12 til 220v inverter fra biltema. det har jeg gjort. den kan brukes til så mangt. 300w hadde jeg 2 laptop og 2 kamera til lading på samtidig. fungerte fett det Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Men med en sånn: Notebook DC Adapter for bil slipper man omforming fra 12v likestrøm til 220v vekselstrøm og så tilbake til likestrøm. Har ikke så mye greie på elektro, men regner med at du da ungår en del tap under omforming-> mindre belastning på ledningsnett, batteri og dynamo i bilen. Linket til den første adapteren jeg fant, så du kan sikkert finne noe som er billigere. Endret 24. juni 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Kanskje ikke, men du kan jo ikkje berre putte lader-kontakten rett i sigarettenneren. 8932159[/snapback] Jo visst, det kan du godt. Lenke til kommentar
miniPOK Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Strøm kontakt rett i sigarettnner? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ja, behovet er kommet for meg også, skal kjøre langt i morgen, greit å kunne se på film, vet noen om de selges i "nærbutikker" som clas ohlson, biltema, elkjøp, spaceworld, expert ellr no..? Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Strøm kontakt rett i sigarettnner? 8937257[/snapback] Her må noen ta tak i meg hvis jeg tar feil, men en sigarett-tenner er bare en strømkontakt som noen har vært så geniale og laget en plugg til, der strømmen ledes gjennom en kveil med metall som begynner å gløde nesten som en glødelampe. Det var en ganske lang setning. Ja ja. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ja, behovet er kommet for meg også, skal kjøre langt i morgen, greit å kunne se på film, vet noen om de selges i "nærbutikker" som clas ohlson, biltema, elkjøp, spaceworld, expert ellr no..? 8939074[/snapback] Jeg foretrekker alltid å se på veien og eventuelt trafikken når jeg kjører langt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Strøm kontakt rett i sigarettnner? 8937257[/snapback] Her må noen ta tak i meg hvis jeg tar feil, men en sigarett-tenner er bare en strømkontakt som noen har vært så geniale og laget en plugg til, der strømmen ledes gjennom en kveil med metall som begynner å gløde nesten som en glødelampe. Det var en ganske lang setning. Ja ja. 8939282[/snapback] Du har helt rett, men jeg tror den godeste miniPOK tenkte på den originale 230V-laderen med vanlig støpsel, kombinert med sigarettenner, noe som selvsagt går dårlig -du må naturligvis ha en lader som er beregnet på 12/24V input... Lenke til kommentar
weebl Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 vet ikke om dette stemmer hell. men disse små og billige dc-ac adapterne lager vist ikke ekte sinus-spenning så de kan ødelegge div komponenter som en switchmode PSU som pcer bruker. om du skal konvertere 12dc-230ac og få ekte sinus så må du nok ut med en del penger og så er disse ofte store da! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 vet ikke om dette stemmer hell. men disse små og billige dc-ac adapterne lager vist ikke ekte sinus-spenning så de kan ødelegge div komponenter som en switchmode PSU som pcer bruker. om du skal konvertere 12dc-230ac og få ekte sinus så må du nok ut med en del penger og så er disse ofte store da! 8939580[/snapback] kommer ann på kvaliteten på omformeren det. clas olson har/hadde forskjellige typer, den billigste leverte ca firkantspenning mens de dyreste leverte modelert(hvis det blir riktig ord) sinus spenning som var tilnærma vanlig, vi kjørte den på et ociloskop for å sjekke dette. clas har også en slik "universal 12 Volts strømomformer som kan brukes til å lade maskinen. det er en slik pakke som kommer med forskjellige plugger og en bryter der du stiller ut spenning og en bryter til inn spenning. ville ikke anbefale biltema på dette, bare dårlig erfaring. clas var veldig flinke når jeg snakket med dem da. Lenke til kommentar
miniPOK Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 http://www.pixmania.com/no/no/99744/art/mo...ter-12-230.html Lurer fortsatt på om denne har vanlig stikkontakt utgang! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 http://www.pixmania.com/no/no/99744/art/mo...ter-12-230.html Lurer fortsatt på om denne har vanlig stikkontakt utgang! 8958706[/snapback] Ut fra bildet, vil jeg gjette på at den har en slik flat, ujordet, euro-kontakt.. Bilde Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 http://www.pixmania.com/no/no/99744/art/mo...ter-12-230.html Lurer fortsatt på om denne har vanlig stikkontakt utgang! 8958706[/snapback] Ut fra bildet, vil jeg gjette på at den har en slik flat, ujordet, euro-kontakt.. Bilde 8958781[/snapback] enig i den konklusjonen, men det går jo alltids ann å sende en mail til butikken å spør. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Men med en sånn: Notebook DC Adapter for bilslipper man omforming fra 12v likestrøm til 220v vekselstrøm og så tilbake til likestrøm. 8932217[/snapback] Denne gir 120W. Strømforsyningen til min laptop gir 90W. Gjør det noe, eller bør jeg finne en som gir 90W? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Men med en sånn: Notebook DC Adapter for bilslipper man omforming fra 12v likestrøm til 220v vekselstrøm og så tilbake til likestrøm. 8932217[/snapback] Denne gir 120W. Strømforsyningen til min laptop gir 90W. Gjør det noe, eller bør jeg finne en som gir 90W? 8961045[/snapback] gjør ikke noe det, du nevner W somer Watt, en effekt regning. mens de som skriver V mener volt som er spenning(12 volt i bil og 220 i hus) Watt i elektro er et produkt av strøm gange spenning. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Jada, har allerede sjekket at den gir samme spenning som på min. Var bare litt usikker. Måtte forresten selv finne effekten ved å gange sammen spenning og strøm. Effekten står ikke eksplisitt på min strømforsyning. Endret 28. juni 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå