Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løsne skruer på bremseskiver


Anbefalte innlegg

Hei! Har en KIA Credos (understell likt Mazda 626), og har problemer med å løsne skruene (stjerne) på bremseskiva foran. Har klart å løsne begge på den ene siden med et slagskrujern, men de to andre sitter helt fast. Har 4 nye skruer, så de kan ødelegges. Jeg får det ikke til med WD40 og slagskrutrekker. Lurer på om det er mulig å bore de rett ut? Hva skjer om jeg tar et tynt bor og borer meg gjennom hele skruen? Skruehodet vil mest sannsynlig da løsne fra gjengene, og da står jeg igjen med gjenger som sitter fast i festet til skiven. Hva skal jeg gjøre?

 

Tror egentlig å bore er den eneste virkelige utvei. Noen tips der?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan bruke ett stort bor og frese bort skruehodet. Ta av skiva og bruk tang for å fjerne det som er igjen av skruen. Eller du kan bruke ett tynt bor og skrueuttrekkere(også kalt "grisepikk")

8924662[/snapback]

Er litt nervøs for å sitte igjen med to halve skruer som sitter fast i hullene sine... Vil helst ikke ødelegge gjengene på bilen.

Lenke til kommentar

Bruke et stort borr og borr bort hele hodet så skiva løsner... bare la resten sitte igjen. Sett fast skiva med en hjulmutter så lenge du jobber med klossene og evt fett så slipper du alt klinet og en skive som henger og dingler... irriterende.

 

Hvis du ikke har noe verktøy ville jeg bare gjort det sånn... ofte jeg ser slike knekte skruer... hvis du har en wisegrip tang er det en enkel sak og få ut, hvis du har nok og ta tak i..

 

skiva vil uansett sitte der den skal når du strammer til hjulet...

Lenke til kommentar
Du kan bruke ett stort bor og frese bort skruehodet. Ta av skiva og bruk tang for å fjerne det som er igjen av skruen. Eller du kan bruke ett tynt bor og skrueuttrekkere(også kalt "grisepikk")

8924662[/snapback]

Er litt nervøs for å sitte igjen med to halve skruer som sitter fast i hullene sine... Vil helst ikke ødelegge gjengene på bilen.

8924690[/snapback]

 

Skrueuttrekkere/grisepikker er "djevelens verk" -i alle fall de billige som de fleste hobbymekanikere bruker. Bare tenk; det er altså snakk om skruer som sitter så hardt at man har vridd hodet rundt/ødelagt stjernesporet/vridd av skruen -og så skal det liksom gå bra å bore hull i skruen og banke/skru inn et verktøy som er tynnere og sprøere enn selve skruen?! Verktøyet som er konisk vil jo også presse det som er igjen av skruen hardere ut mot veggene i hullet... Har fått inntrykket at i 9 av 10 tilfeller man bruker slike, så vrir man dem av i hullet, og da sitter du der med et hull fylt av et sprøtt, herdet verktøy som ikke lar seg bore ut. Er du heldig kan du kanskje banke restene ut fra baksida og prøve på nytt, men slike tilfeller hører til unntakene...

 

Litt mekaniker-relaterte ordtak og vitser... :!:

 

Det jeg har best erfaring med selv er å bore hull i skruen (og jeg mener nøyaktig midt i senter, det er viktig!) med en tynn bor først (men ikke så tynn at den brekker, da sitter man der med skjegget fullt av postkasser igjen..) og jobbe meg oppover til korrekt gjengebor for skruedimensjonen. Restene vil da enkelt la seg fjerne med et passende verktøy (syl e.l.). Eventuelt kan det være nødvendig å bruke en gjengetapp i korrekt dimensjon. Er det en skrue med stjernespor som i ditt tilfelle, så vil det jo også være enklere å treffe midt i senter av skruen, siden det er der stjernesporet naturlig er dypest..

Lenke til kommentar

Skjærebrenner går mye fortere enn alt det der tilsammen :D litt lunk ordner alt!

 

Må bare understreke at de skruene er der bare for og holde skiva fast når hjulet er av!

Hvis du skal borre for og få ut hele skruen så gjør det mens du fortsatt har stjerne sporet der... mye lettere og treffe senter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skjærebrenner går mye fortere enn alt det der tilsammen :D litt lunk ordner alt!

 

Må bare understreke at de skruene er der bare for og holde skiva fast når hjulet er av!

Hvis du skal borre for og få ut hele skruen så gjør det mens du fortsatt har stjerne sporet der... mye lettere og treffe senter.

8925272[/snapback]

Vurderer å ødelegge hodene, for så å dra ut resten med tang. Det skal ikke være så vanskelig, ettersom jeg fikk ut begge på den andre skiven med en slagskrutrekker. Er da litt redd for at jeg ikke får borret ut den siste biten, om det ikke går med tang.

 

Men det er jo litt plagsomt om skiva faller av hver gang jeg skal skifte hjul :p

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Er du sikker på at du må løsne de skruene, selv har jeg aldri sett en slik patent... For å løsne bremseskivene på omtrent alle biler holder det å skru av kaliberen.

8926265[/snapback]

Har aldri hørt om en bil der man ikke må løsne skruene på bremseskivene. Det er jo akkurat de skruene som holder de fast.

Lenke til kommentar
Husk at det er STOR forskjell på forskjellige slagtrekkere, Clas Ohlsons sine er DRITT. Finn tak i en god, gammel en.

Hvis du varmer opp skruen til den er rødglødende så burde det hjelpe veldig på.

8926266[/snapback]

Min er fra Biltema. Men den løsnet jo tross alt begge skruene på èn skive. Bare ikke den andre:p

Lenke til kommentar
Er du sikker på at du må løsne de skruene, selv har jeg aldri sett en slik patent... For å løsne bremseskivene på omtrent alle biler holder det å skru av kaliberen.

8926265[/snapback]

Har aldri hørt om en bil der man ikke må løsne skruene på bremseskivene. Det er jo akkurat de skruene som holder de fast.

8926271[/snapback]

Vel har skifta klosser og skiver på følgende biler: Audi 100, x-trail, Opel vectra, Mitsubishi galant og Audi a6, har aldri løsna en skrue slik du beskriver. Holder å skru av kalibern men kan hende det er en spesiell patent på Kia.

 

edit har du bilde?

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Vel har skifta klosser og skiver på følgende biler: Audi 100, x-trail, Opel vectra, Mitsubishi galant og Audi a6, har aldri løsna en skrue slik du beskriver. Holder å skru av kalibern men kan hende det er en spesiell patent på Kia.

 

edit har du bilde?

8926378[/snapback]

 

La meg gjette: Alle bilene du har skrudd på har løse hjulmuttere, og pinneskruer i navet?

Har du en bil som istedet har løse bolter og gjengede hull i navet, så kan skiva dreies i forhold til navet, slik at hjulboltene ikke treffer.. De små skruene som holder skiva fast i navet skal egentlig bare hindre denne bevegelsen -når hjulet er montert blir jo skiva klemt godt fast med hjulboltene på samme måte som bilene du nevner.

 

Enkelte biler har også skivene skrudd fast på baksida av navet, slik at du må demontere hjullageret og ta av navet for å bytte skiver (Mercedes 123-serien, eldre Toyota Hilux m.fl.)

Lenke til kommentar

Vel har skifta klosser og skiver på følgende biler: Audi 100, x-trail, Opel vectra, Mitsubishi galant og Audi a6, har aldri løsna en skrue slik du beskriver. Holder å skru av kalibern men kan hende det er en spesiell patent på Kia.

 

edit har du bilde?

8926378[/snapback]

 

La meg gjette: Alle bilene du har skrudd på har løse hjulmuttere, og pinneskruer i navet?

Har du en bil som istedet har løse bolter og gjengede hull i navet, så kan skiva dreies i forhold til navet, slik at hjulboltene ikke treffer.. De små skruene som holder skiva fast i navet skal egentlig bare hindre denne bevegelsen -når hjulet er montert blir jo skiva klemt godt fast med hjulboltene på samme måte som bilene du nevner.

 

Enkelte biler har også skivene skrudd fast på baksida av navet, slik at du må demontere hjullageret og ta av navet for å bytte skiver (Mercedes 123-serien, eldre Toyota Hilux m.fl.)

8926631[/snapback]

 

Ja dem var nok skrudd på baksiden også når jeg tenker meg om (2-4 pipe-skruer på skiva og 2 på kaliber alle bak), men kan bare ikke tenke meg at den er skrudd på fremsiden med stjernetrekker skrue slik som beskrevet her, men det stemmer vel da.

Mest pga slike skruer er meget ynkelig dimesjonert og pga det kun er 2 på hver skive..

 

Alle de bilene som jeg nevnte hadde skruer med gjengende hull utenom galanten som hadde hjul mutter og pinner som du beskriver.

 

Det jeg tror de er pga på min forrige vectra var de til å justere håndbrekket med slik at du kom til med skrutrekker inni der bak som du kunne dytte inn noen hakk.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

bmw,volvo,mazda,opel,citroen,renault,vw(foran på polo,golf f.eks) osv har skruer som holder skivene. stjerne,torx eller umbrako. Volvo har 10 mm.

 

Er veldig irriterende med nyerer audier og passater osv osv.. hvor ingenting sitter fast. hvis du i tillegg står med noen tunge 18" som mangler senterkopper kan det være litt av en arbeidsøkt og få på hjulene :D

Lenke til kommentar

Skifta skiver og klosser bak på galant 4wden min idag og der var det ingen ting som holdt skivene fast utenom kalibern som er delt i 2 deler alltså 4 skruer ingen skruer foran på skiven..

 

Den røde ringen er der jeg mener man kan justere håndberekk som jeg også trur er på kia.

Ventilerte foran og bak er digg (større foran da) :p .

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Skifta skiver og klosser bak på galant 4wden min idag og der var det ingen ting som holdt skivene fast utenom kalibern som er delt i 2 deler alltså 4 skruer ingen skruer foran på skiven..

 

Den røde ringen er der jeg mener man kan justere håndberekk som jeg også trur er på kia.

Ventilerte foran og bak er digg (større foran da) :p .

8935433[/snapback]

KIAs håndbrekk går direkte på kaliperen bak, egen waier. Merkelige greier. Endte med at jeg borret ut skruene, og nå må jeg gjenge opp på nytt for å få inn ny skrue.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skifta skiver og klosser bak på galant 4wden min idag og der var det ingen ting som holdt skivene fast utenom kalibern som er delt i 2 deler alltså 4 skruer ingen skruer foran på skiven..

 

Den røde ringen er der jeg mener man kan justere håndberekk som jeg også trur er på kia.

Ventilerte foran og bak er digg (større foran da) :p .

8935433[/snapback]

 

 

Hei freddy85: Har du skiftet bremseskiver fram på galant 4wd din? Jeg jobber med saken men får ikke løsnet skivene. Har du peiling på om de er festet på noe vis? Kalibern er av, men skivene sitter like fordømt. Er det bare å dælje løs til de løsner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...