Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PRoblemer med å få skrudd av PC

Anbefalte innlegg

Hallo.

Nå sitter jeg på en omtrent 2 år gammel PC. pg har i de siste månedene hatt problemer med å få slått av PC-en/logget av bruker. Ofte kan det ta opp til en halv time fra da jeg trykker "slå av" eller "start på nytt" til at den i det hele tatt gjør det. Har hatt et par strømbrudd der sikkringen røyk, og lurer på om dette kan være årsaken, eller er det noe annet?

Vet ikke om det er sælig mye mer å si om saken, men håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

Nå sitter jeg på en omtrent 2 år gammel PC. pg har i de siste månedene hatt problemer med å få slått av PC-en/logget av bruker. Ofte kan det ta opp til en halv time fra da jeg trykker "slå av" eller "start på nytt" til at den i det hele tatt gjør det. Har hatt et par strømbrudd der sikkringen røyk, og lurer på om dette kan være årsaken, eller er det noe annet?

Vet ikke om det er sælig mye mer å si om saken, men håper på svar.

8924384[/snapback]

Om du bruker Win XP, og det står "avslutter maskinen" veldig lenge, så er reinstallasjon ofte den enkleste utveien.

Lenke til kommentar
Letteste er vel å holde inne start-knappen i 5 sek. Ellers så har du alltids mulighet til å nappe ut strømkontakten bak på maskinen.

8924546[/snapback]

Men er det skadelig for maskinen å dra ut kontakten/kutte strømmen?

Lenke til kommentar
Letteste er vel å holde inne start-knappen i 5 sek. Ellers så har du alltids mulighet til å nappe ut strømkontakten bak på maskinen.

8924546[/snapback]

8924934[/snapback]

Ikke direkte skadelig, men det skal jo ikke være sånn. Reinstaller så er problemene dine borte + at du generelt får en raskere maskin!

Lenke til kommentar

8924546[/snapback]

8924934[/snapback]

Det er skadelig a trekke ut, for a sette innigjen med en gang.

Lenke til kommentar

CHKDSK

--------

Sett inn CD'n med operativsystemet Windows.

- Endre boot device til CD-rom i BIOS.

"Trykk en valgfri tast for å starte innstallasjonsprogrammet" Trykk f.eks. <Enter>, du må trykke en tast innen få sekunder etter at teksten kommer opp.

Innstallasjonsprogrammet starter fra CD'n. Det første spørsmålet som dukker opp er om du vil åpne reparasjonsterminalen. Trykk E eller R ettersom hva det står i din Windows versjon.

Velg operativsystem, logg inn med Administrator (passord er normalt blankt, så bare trykk <Enter>).

Skriv CHKDSK /R og trykk <Enter>

Når repperasjonen er ferdig, ta ut plata, skriv "EXIT" og trykk <Enter>.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...