Gå til innhold

Får feilmelding ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg formatterte her om dagen, og når jeg skulle starte opp uten Vista cd`en i så fikk jeg denne meldingen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER

Noen som har hatt lignende problem? Den starter greit når jeg har i cd`en..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, jeg har DVD-ROMen øverst..

8924408[/snapback]

Ser jeg har lest feil her, trodde du prøvde å boote fra DVDen. Du skriver at du formaterte her om dagen - jeg går ut ifra at du reinstallerte Vista etterpå. Og nå får du ikke til å boote fra harddisken?

Jeg ville prøvd å først sette harddisken øverst under boot devices - har neppe noe å si, men det tar kort tid å prøve. Om det ikke funker (noe det neppe gjør), enten prøve å boote fra DVDen og kjøre repair, eller slå til med en ny formatering og full installasjon.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
Jepp, jeg har DVD-ROMen øverst..

8924408[/snapback]

Ser jeg har lest feil her, trodde du prøvde å boote fra DVDen. Du skriver at du formaterte her om dagen - jeg går ut ifra at du reinstallerte Vista etterpå. Og nå får du ikke til å boote fra harddisken?

Jeg ville prøvd å først sette harddisken øverst under boot devices - har neppe noe å si, men det tar kort tid å prøve. Om det ikke funker (noe det neppe gjør), enten prøve å boote fra DVDen og kjøre repair, eller slå til med en ny formatering og full installasjon.

8924451[/snapback]

Jeg har prøvd både repair, og ny formatering og full installasjon.

Men skal prøve å se om det andre går..

Lenke til kommentar

Den meldingen betyr at BIOS ikke finner noen aktiv partisjon å boote fra på første harddisken.

Hadde noe lignende etter å ha installert XP på en av de andre diskene etter installasjon av Vista. XP satte da partisjonen den installerte på som aktiv, men satte samtidig Vista partisjonen på første harddisk inaktiv.

Tok endel plunder å finne ut av. Vista repair klarte ikke å se at Vista partisjonen ikke var aktiv. Bootet til slutt opp i repair consol fra vista cd'en og kjørte diskpart for å få satt boot partisjonen aktiv igjen. Diskpart er vista sin variant av gamle fdisk.

Lenke til kommentar
Den meldingen betyr at BIOS ikke finner noen aktiv partisjon å boote fra på første harddisken.

Hadde noe lignende etter å ha installert XP på en av de andre diskene etter installasjon av Vista. XP satte da partisjonen den installerte på som aktiv, men satte samtidig Vista partisjonen på første harddisk inaktiv.

Tok endel plunder å finne ut av. Vista repair klarte ikke å se at Vista partisjonen ikke var aktiv. Bootet til slutt opp i repair consol fra vista cd'en og kjørte diskpart for å få satt boot partisjonen aktiv igjen. Diskpart er vista sin variant av gamle fdisk.

8924525[/snapback]

OK. Da skal jeg prøve dette etterpå! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...