_crs_ Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 ingen ting tyder på at skrekk og vold skader unger på lang sikt. Denne påstanden tror jeg du må backe opp med å vise til f.eks. seriøse undersøkelser, for jeg tviler sterkt på at det er tilfelle for alle unger. Og det er en stor forskjell på å vise en unge en film som du VET er laget for voksne og som et barn ikke har godt av å se, enn å la være å sende en unge ut i lek fordi det er en SJANSE for det skal skje et uhell eller ulykke. Det siste faller på sin egen urimelighet. En annen side av saken er, at som ved alt annet i en oppdragelse, er det ikke bare viktig å lære et barn hva som er bra eller ikke bra, men også en grunnleggende forståelse av hvorfor. Lære det moralske verdier. Å vise filmer med f.eks. grove volds-handlinger eller stygg språkbruk som ikke har særlig konsekvenser for gjerningsmannen, for en unge som ikke klarer å fordøye dette på et voksent plan, er helt klart destruktivt. Det er synd at du ikke deler dette synet, men jeg håper virkelig ikke jeg er alene om mitt standpunkt, ellers ser det stygt ut for Norges framtidige generasjoner tror jeg. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 jeg har kommet i så mange krangler denne siste uka på forumet, så jeg orker ikke krangle mer. så vi får bare være enige om å være uenige. Lenke til kommentar
technofranki Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 ingen voksene blir redde av en skrekk film, så sånn sett er skrekkfilmer bortkasta på voksene. Nå er det vel ikke meningen at vi skal bli redde når vi ser skrekkfilm, men skremt. Barn kan bli redde når det ser filmer som ikke er lagd for deres aldersgruppe. Så ja, jeg er for aldersgrense. Vi liker å bli skremt, og jeg blir svært lett skremt. Jeg vet at personer vil bli halshugd, kuttet i to, dø av skrekk eller miste ufattelig mye blod når de går inn den døra som er merket DANGER. Jeg vet det skjer, musikken, lydeffekter og stemningen i filmer forteller meg det. Og det ligger i sjangerens natur. Skumle filmer skal skremme deg. Men det betyr ikke at 10-åringer på død og liv må se disse filmene. Husker selv jeg så flere halve James Bond filmer hos en kamerat som 10-åring. Vi stoppet filmene når vi hørte foreldrene parkerte bilen på utsiden. Men det hendte vi fikk se noen biljakter sammen med foreldrene til min kamerat. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg synes aldersgrensen kun skulle stått som veiledning, og at det burde være opp til foreldrene. Men samtidig, kanskje det hadde funket om barna bare kunne fått med en lapp fra foreldrene med underskrift eller noe slikt på at de kunne se filmen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hvis foreldrene på død og liv vil utsette ungene sine for ultravold, er det faktisk bare å kjøpe filmen til dem / leie den til dem når den kommer til dvd. Dette er mye lettere for foreldrene å styre enn underskrifter og tillatelser, som lett kan forfalskes. Det vil dessuten mest sannsynlig være langt færre som får se filmene når det faktisk krever at foreldrene organiserer det for dem ved å kjøpe eller leie, enn at de går på kino uten at foreldrene vet det og det ikke er noe som stopper dem der i form av en aldersgrense som gjelder for alle, med eller uten lapp hjemmefra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå