Gå til innhold

aldersgrense på filmer

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Det var en diskusjon om volds medier på gamer delen av forumet, men som vanlig det kom ikke noe ut av det.

men det jeg lurer på er om dere syns det i det hele tatt bør hvere aldersgrenser på film. skal det bare være anbafalt og la foreldre beste, eller absutte gresner der foreldre kan bli straffet viss de viser filmene til barna sine?

selv er jeg mot aldersgrenser, de kan godt sette en alder de mener er passende, men unger skal ikke kunne stoppes fra å se filmene(noe som skjer nå på kino)

noe av det beste med barndomen min var å se "voksen" filmer, noen filmer MÅ jo sees som barn for å få mest ut av dem, spesielt skrekk filmer.

en skrekk film er ALDRI skummel når man er 25, ja man kan skvette men man blir aldri redd, klassiske filmer som Alien, Nightmare on elmstreet bør ALLE se før de 12 ellers blir man aldri redd, jeg husker tilbake hvor redd jeg var for at en alien skulle komme å ta meg etter jeg hadde sett alien da jeg var 9. det er jo kjempe gøy og bra minne nå.

stesøsteren min lar ikke barna sine se "skumle" filmer eller spill(LOTOR og Star wars er vist ok) men klassikere får de ikke se, ikke en gang james bond(perfekt barne film)

noen barne filmer er jo elendige når det kommer til moralen.

ta feks. lion king, der Siimba lar scar leve men så dreper de slemme han, dette lærer barna at gode mennesker(eller løver) aldri aldri trenger å ta vansklige om moralsk tvilsome avgjørelser for å beskytte andre uskyldige, det viser at alle som forjent å bli straffet blir det uansett. dette er jo tullete. så vis man fanget hitler så så skulle det være greit å la han gå, fordi han ville få som fortjent uansett.

lette action komedier som three musketers viser masse drap men ikke noe blod, viser ikke følger av vold og drap, slemme folk bare faller om og stønner og det er det. men viss de ser Die hard og ser at når noen får en byge med 9mm i kneskålene gjør det faktsik vondt og det er grotesk.

en venn av stefaren min har en sønn på 12-13 år og en av mine store gleder å dele mine filmer med han så han kan se gode voksene filmer, filmer som kill bill, sin city ect. som er briljante og alle egentlig bør se. faren hans har ikke noe problemer med dette da han er old school og lot sønnen sin se bond som 7 åring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri i verden om jeg hadde vist filmer som Alien, Nightmare On Elm Street, Kill Bill, Sin City etc til en 12-åring (eller yngre). Det er forskjell på unger, men de aller aller færreste, om i det hele tatt noen, er voksen nok til å kunne fordøye slike filmer. Tviler på det sterkeste at det skulle ha noen som helst positivt effekt, kortsiktig eller langsiktig.

Lenke til kommentar

Jeg mener at aldersgrenser bare er en "anbefaling" hvor man kan vurdere innhold i filmer før man ser dem. Det er veldig dumt at barn blir stoppet på kinoen fordi de er for unge, siden alder har ingenting å si om hvor moden man er og hvordan man oppfatter filmer. Kan man ikke bare la barnet lære av feilen hvis det var et dumt valg av barnet å se voksenfilmen?

Det er det jo foreldres jobb å kontrollere hva barn ser og ikke ser, ikke billettselgeren eller billettøren.

Jeg så litt av voksenfilmer da jeg var mindre og synes det var ubehagelig ekkelt og skummelt, men det har ikke hatt noen negativ virkning på meg til nå.

Lenke til kommentar
Aldri i verden om jeg hadde vist filmer som Alien, Nightmare On Elm Street, Kill Bill, Sin City etc til en 12-åring (eller yngre). Det er forskjell på unger, men de aller aller færreste, om i det hele tatt noen, er voksen nok til å kunne fordøye slike filmer. Tviler på det sterkeste at det skulle ha noen som helst positivt effekt, kortsiktig eller langsiktig.

8924304[/snapback]

Så klart er det få unger som har godt av å se slike filmer, det er jo ikke nødvendig for unge å se Tarantino-filmer. Det er forskjell på mennesker og jeg synes at man ikke trenger å følge aldersgrenser. Alt kommer helt an på hvordan barnet fordøyer filmen og om det er modent nok til å ikke misforstå.

Så foreldre må vite kontrollert hva barnet ser på, ikke bare se på aldersgrenser men se filmen/få tak i erfaringer og vurdere selv.

Lenke til kommentar

Jeg er for å opprettholde aldersgrensene, og heller håndheve dem strengere, slik at man kan unngå klipping og sensur i filmer. Ideelt sett skulle ikke min 14 år gamle lillesøster sett skrekkfilmer, men hun gjør nå en gang det, så jeg har latt henne låne et par filmer av meg. Men Evil Dead turte hun ikke se ferdig ;)

Jeg ville ideelt sett ikke latt barn under 15-16 se filmer som Alien, Nightmare on Elm Street eller Fredag den 13. (selv om jeg er Jason-fan, så må jeg innrømme at de filmene til tider nesten gled over i ufrivillig komedie), selv om jeg begynte å fråtse i skrekkfilmer da jeg var 11-12 år eller rundtom der.

Lenke til kommentar

Jeg synes at de aller fleste aldersgrenser er tull.

De fleste aldersgrensene som er satt er bare for å lokke folk. Jeg synes aldeles ikke at Kill Bill burde få 18-årsgrense. De har sikkert satt det for at folk skal tenke: "Å 18-årsgrense, den er sikkert forferdelig", men så viser det seg at filmen like gjerne kunne hatt 11-årsgrense etter min mening.

Det værste jeg har sett i ung alder er kanskje Die Hard i New York når jeg var 10 år. 5 år under aldresgrensen gjorde ingen forksjell. Jeg synes den er akkurat like god når jeg ser den idag :D

edit: 90 % av filmene jeg har sett har aldrensgrense over min alder. Jeg synes at 18-årsfilmer ikke er noe særlig forskjell fra 15-årsfilmer.

Jeg så Saw her om dagen og forventa meg noe skikkelig groteske greier siden det var 18-årsgrense, men jeg ble litt skuffa over hvor lite blod og gørr det var. :roll:

Den var bra uansett da.

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
De fleste aldersgrensene som er satt er bare for å lokke folk.

Ganske idiotisk påstand da. I Norge er det Medietilsynet (før Filmtilsynet) som vurderer og anbefaler aldersgrensene, og de har ikke kommersielle interesser i filmbransjen.

Lenke til kommentar

ingen voksene blir redde av en skrekk film, så sånn sett er skrekkfilmer bortkasta på voksene. noen filmer som alien er sterke filmer i seg selv med mye spening og gode efffekter og kan nytes når man er voksen, men man blir jo aldri redd for en alien.

de fleste standar skrekk filmer blir jo faktisk ganske teite og komiske når man ser dem som voksen

Lenke til kommentar

Ganske idiotisk påstand da. I Norge er det Medietilsynet (før Filmtilsynet) som vurderer og anbefaler aldersgrensene, og de har ikke kommersielle interesser i filmbransjen.

8925604[/snapback]

Og dette veit du alt om :roll:

Lenke til kommentar

Jeg så Blade da jeg var 10 år gammel.

Glemmer det aldri, kom hjem ekstra tidlig og så på Blade med en kamerat som var like gammel.

Fantastisk action :dribble:

Jeg tok ingen skade av det, tror jeg :p

Uansett så kan aldersgrenser være noe tull, ettersom alle er forskjellige.

Men Sin City og QT filmer er noe jeg ikke ville vist til en under 14-15 år.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er greit med aldersgrenser. Det fungerer greit som en veiledning. Men mener også at en aldersgrense, burde ses i sammenheng med hva filmen faktisk handler om. Det nytter ikke å bare se på hva aldersgrensen.

Personlig så skvetter ikke jeg av filmer jeg vet er skrekk filmer. Da er jeg allerede forberedt. Eneste gangen jeg skvetter når jeg ser på film er når det kommer en scene jeg var uforberedt på, i en film jeg ikke regnet med at en slik scee villle komme.

8925604[/snapback]

8926791[/snapback]

Metalheart, til det første du sa. Utsagnet ditt viser vel egentlig bare din umodenhet. Med det sier du indirekte at når en film har 18 års grense så bli du fristet til å se den. Er bra du ser filmer på riktig grunnlag.

Og jeg tror virkelig du burde sjekke ut denne siden her

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Jeg mener at det er greit med aldersgrenser. Det fungerer greit som en veiledning. Men mener også at en aldersgrense, burde ses i sammenheng med hva filmen faktisk handler om. Det nytter ikke å bare se på hva aldersgrensen.

Personlig så skvetter ikke jeg av filmer jeg vet er skrekk filmer. Da er jeg allerede forberedt. Eneste gangen jeg skvetter når jeg ser på film er når det kommer en scene jeg var uforberedt på, i en film jeg ikke regnet med at en slik scee villle komme.

8925604[/snapback]

8926791[/snapback]

Metalheart, til det første du sa. Utsagnet ditt viser vel egentlig bare din umodenhet. Med det sier du indirekte at når en film har 18 års grense så bli du fristet til å se den. Er bra du ser filmer på riktig grunnlag.

Og jeg tror virkelig du burde sjekke ut denne siden her

8926949[/snapback]

Å hør som man bryr seg :ohmy:

Lenke til kommentar
For da bryr jeg meg jo enda mer :roll:

8929220[/snapback]

Hihi. Så søt du er.

8929533[/snapback]

Second.

Jeg ville gjerne vist Kill Bill Vol. 1 til en 12-åring hadde det ikke vært for at jeg visste at han tenkte noe annet enn "OMFG, blod". jeg liker aldersgrensene som de er. Noen bør kanskje rettes på (Gudfaren - 18 år f.eks), men ellers er de ganske greie.

Det som er med aldergrenser er at de kan brytes. Du kan se The Grudge når du er 8 år, men du vet du ikke får lov til det. Om du har psykiske sår etterpå er det din egen skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...