Gå til innhold

Opprette StarCraft underforum?

Ville du benyttet deg av en slik kategori?  

90 stemmer

1. 1. Ville du benyttet deg av en slik kategori?

• Ja.
      54
    • Ja, men ser ikke behov for en egen kategori.
      6
    • Nei, men en slik kategori kan gjerne opprettes.
      17
    • Nei og jeg vil ikke at en slik kategori skal opprettes.
      11
    • Vet ikke/ingen formening.
      2

Anbefalte innlegg

Nei, og en teori til det kan være at det aldri blir lagt opp til at noe slikt skal skje her på forumet. SC2 kommer, SC2 blir stort og det vil være en stor brukermasse som vil diskutere, både på nybegynnernivå og på høyere. Spørsmålet er bare om den siste gruppen vil feste seg fast i forumet her eller ikke.

9079075[/snapback]

Og den teorien har jeg allerede slått hull på.

Og ideen om å opprette kategorier for å unngå flooding av de generelle kategoriene har blitt prøvd før med f. eks både Guild Wars (?) og Gothic. Det ender bare i tomme kategorier når det slår feil. Lærepengen vi bør lære av WoW-lanseringen er å ta hintet tidligere når den store mengden posts dukker opp.

Og forresten, jeg er ikke mot ideen om å opprette en kategori for SC2 hvis behovet er der. Jeg tror bare at Gamer.no-crewet (les:TST) kan spare mye tid på å ikke opprette kategorier og flytte poster for hvert eneste spill som "kan" bli stort. Det er også linjen de har lagt seg på tidligere.

Når det er sagt, så hadde jeg forresten faktisk vært interresert i å gjøre et forsøk en gang med et storspill: å opprette en "ordentlig" storkategori for å se om det hadde passet dette forumet. Da tenker jeg ikke bare på en underkategori, men en hel serie av underkategorier.

Hvis det var WoW det var snakk om kunne vi f. eks hatt kategoriene "Crafting", "Classes", "Raiding" og den slags. For SC2 er jeg litt mer usikker tho. Jeg kommer ikke på noe særlig annet enn "Generelt" og "Strategi", og da holder det egentlig bare med en enkel kategori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilken tråd har du slått hull på den teorien? Link?

Jeg mener også at Guild Wars og Gothic III er putlespill i forhold til SC2 og i forhold til både måten det blir spilt og persongruppen som spiller det, så sammenligningen blir ikke god.

Det jeg håper er bare at diskusjon.no vil få plukke med seg litt av det seriøse miljøet, og at ikke bare blir de enkle trådene igjen. Og selvsagt det egoistiske målet at jeg ikke trenger å finne enda et forum å lese på.

Lenke til kommentar

Angående teorien: Grunnen til at et storspill ikke nødvendigvis fører til storaktivtet er ikke pga "at det aldri blir lagt opp til at noe slikt skal skje", for det skjedde med WoW.

Men altså, slik jeg ser diskusjonen så handler det om at du tror at å opprette en SC2-kategori nå vil føre til økt aktivtet rundt spillet når det kommer. Jeg føler at aktivitetsnivået ikke vil bli påvirket at dette, mht WoW-release.

Jeg tror heller ikke at det å opprette en enkel underkategori i "Spillforum" som heter "Starcraft" vil tiltrekke seg det seriøse miljøet, eller hindre at de drar til andre fora. For at det skal skje tror jeg vi trenger å opprette en slik hovedkategori jeg nevnte, med underkategorier som "terran-strategier", "protoss-strategier", "mod- og kart-laging", "turneringer", "den offisielle kampanjen" og den type. Og det er en ganske omfattende prosess som Gamer.no nok enda ikke engang har tenkt på. Jeg tror ærlig talt at det hadde vært en god ide å forsøkt dette, for å se hvordan det virker.

Så, egentlig har vi jo bare argumentert mot hverandre her, uten at det vil føre til noe uansett hvem som står igjen sterkest. Så jeg anbefaler at du sender en PM til TST og ber han ta en titt på tråden. ;)

Lenke til kommentar

Konklusjonen din på de to siste linjene er så god at jeg ikke ser poenget med å sparke en ball videre. :D

Det eneste jeg vil endre på i tolkningen din av det jeg skriver er at jeg tror ikke at en slik kategori vil føre til mer diskusjon, jeg håper at den vil, og at den vil gjøre at et lite SC-miljø vil blomstre opp og at litt mer seriøs diskusjon vil holdes her, for det er noe jeg syntes dette forumet mangler. Verden går ikke under om diskusjon.no bare ligger på latsiden og tar ting som det kommer og som et allerede digert forum er det klart at det blir diskusjoner om ting og tang, men det går også glipp av veldig mye seriøs diskusjon av samme grunn.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beklager om noen ikke liker at jeg drar opp en gammel tråd, men nå er dato satt for sc2 og release nærmer seg. Betaen er åpen i disse dager og det norske miljøet vokser og utvikler seg stadig. Om diskusjon.no vil plukke opp de som har ferdigheter og deres kunnskap så må man på banen så kjapt som mulig! SC2 forum under mest omdiskuterte er nok noe man ikke kommer til å angre på. Vi snakker oppfølgeren til et av verdens største spill gjennom tidene og at det kommer til å bli aktivitet rundt det tror jeg ikke vi trenger å lure på en gang.

Det var mine femti cent.

Lenke til kommentar

Støtter også en Starcraft kategori. Blir enklere å diskutere forskjellige temaer som "Zerg 10 pool, fordeler/ulemper", "Hvordan takle MMM ball som zerg?", "Nybegynner tips og builds", "Trenger hjelp mot void rush" osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

La det bare være klart at opprettelsen av kategorier ikke er min avgjørelse og hva jeg skriver bare er min personlige oppfatning.

Basert på aktivitetsnivået er det vanskelig å forsvare opprettelsen av en egen kategori. Aktiviteten rundt SC2 er ikke høyere enn en gjennomsnittlig lansering av et storspill, all diskusjon rundt spillet holder seg vel i grunnen til kun en eneste tråd, og da er det litt i overkant å si at man tregner en hel kategori basert på denne.

I den anledning vil jeg nevne at det er ingen grunn for å ikke opprette flere tråder rundt spillet i pc-kategorien, er interessen stort nok vil slike tråder overleve, og først da mener jeg det er aktuelt med en ny kategori. Poenget er at det er fult mulig å opprette interessante tråder/diskusjoner rundt SC2 selv om man må holde seg i PC-kategorien.

Ellers hadde det jo bare vært topp å få et skikkelig SC-communtiy på forumet, men jeg mener altså man må være noe forsiktig med opprettelsene av kategorier. Det er ingen automatikk i at en ny kategori for SC blir aktivt brukt. Oppretter vi en kategori og det viser seg at den ligger stort sett tom og ubrukt kan utfallet gjerne være at spillet blir enda mindre diskutert, da en tom kategori kan virke avskrekkende på mange, samt at disksusjoner rundt spillet bli mere gjemt i en kategori langt nede i hierarkiet som vil si at færre finner frem.

:)

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slik jeg ser det, er det absolutt et behov for en Starcarft II underkategori. Av fler grunner.

Nå som spillet har blitt lansert, ser vi en enormt stor aktivitet kun i generell-aktivitet tråden. Dessuten har det blitt oprettet mange tråder der folk spør om gjestepass. Jeg lagde nylig en tråd for å dele replays med hverandre. Og det er vel kun snakk om tid før det blir laget egne tråder for Terran, Protoss og Zerg. Samt egne taktikktråder, der folk lager nye tråder for å stille spørsmål. Fordi det er vanskelig å få ordentlig svar i den generelle diskusjonstråden, grunnet aktiviteten i den.

Jeg tror og mener at dersom det ikke blir en egen underkategori for SC2, så vil det generelle spillforumet bli oversvømmet med SC2 tråder i fremtiden. Dessuten regner jeg også med at dersom spillet har en egen underkategori, skal det mindre til for å lage en tråd hvor man spør om forskjellige ting. Noe jeg ser på som positivt.

Dødt ville det iallefall ikke vært.

My 2 cent.

Edit: Gjorde en litt morsom research. Sammenlignet SC2 tråden, med Den nye Forumkaféen.

Siden 27. Juli kl 21.00 (som var da SC2 tråden ble opprettet), har det vært 1084 poster i Forumkaféen, og 733 poster i SC2 tråden.

Det vil si:

10,4 poster pr time i Forumkafeen (5,7 min interval mellom hver post)

7,04 poster pr time i SC2 tråden (8,5 min interval mellom hver post)

Med andre ord, SC2 tråden har vært nesten like aktiv som forumets mest populære tråd, etter den ble opprettet. Det bygger bare under argumentet mitt for at det er vanskelig å få til en saklig diskusjon innadd i denne tråden - da det garantert kommer andre og snakker om andre ting, eller stiller nye spørsmål.

Jeg mener derfor at det er behov for en egen underkategori for spillet, slik at det er rom for spørsmål og nye tråder - uten at vi nødvendigvis trenger å spamme ned en forumdel som generelt skal omhandle spill.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg er fortsatt meget usikker på om det er behov for en egen kategori. At det er mye aktivtet i den generelle tråden er jo helt sikkert, men dette er helt vanlig rett etter release. Men mengden tråder om Starcraft er fortsatt forholdsvis liten, at det blir opprettet noen tråder rundt et spill er helt vanlig rundt release. Hva som skjer i fremtiden kan vi vanskelig si noe om, du tror pc-kategorien blir oversvømt med starcraft-tråder, jeg har ikke samme store tro på det, men det er bare min vurdering. Uansett mener jeg det er det dagens aktivitetsnivå som bør være hovedvekten i vurderingen av opprettelsen av nye kategorier, ikke spådommer om fremtiden da vi alle kan ta feil.

Jeg har tatt opp saken internt, så får vi se hva som kommer ut av det. Nå som spillet er ute er det forholdsvis lett å vurdere det økende aktivitetsnivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...