Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til komponentvalget.

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger et kjøp av en ny PC, og trenger litt hjelp til å velge riktige komponenter. Er det noen av komponentene under som jeg evt. ikke bør kjøpe? NegativePositive erfaringer? For høy pris? O.S.V

Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort NOK 893.00

Skjermkort: Creative geforce4 ti4600 NOK 1995.00

Prosessor: Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 NOK 1931.00

Kjølepasta: Artic Silver 3

Dvd-spiller: Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in NOK 495.00

Hardisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM 8Mb SE NOK 1073.00

Hovedkort: Asus P4S533E Hovedkort for S478/P-4, LAN NOK 942.00

Ram: TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 NOK 904.84 NOK 1122.00 NOK 1122.00

Diskettstasjon: NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H NOK 135.00

Tastatur: Logitech Internet Navigation Keyboard Special Edition (Black) NOK ca500

Skjerm: Sony E430 NOK 4100

Mus: Logitech Mx300 NOK 330

Totalt: NOK 13533

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg anbefaler også å gå for HK med 845pe chipsett og spander gjerne det lille ekstra for å få cas2-minne. (Skulle ønske du hadde rett Caturbo, men XMS 3500 - minnet til Corsair på 512 Mb er ganske dyrt, ca 2300, og altså dobbelt så dyrt som TwinMos-minnet han hadde sett seg ut).

Dersom du har tenkt å overklokke så anbefaler jeg xms3500 - minnet, men om du ikke er så opptatt av det eller vil spare penger så kommer du langt med TwinMos - minnet (men jeg anbefaler å spandere ca. 200 ekstra og gå for cas2 - typen).

Kabinettet er helt greit (du får forresten maxi-tower i samme typen dersom du legger på 150 - 200 kr i tilfelle det er interessant, alltid fint med god plass vettu ;-) ).

Har selv samme pioneer slot-in spiller + WD harddisk og er storfornøyd med begge. De er sikre valg.

Regner med at du, som meg, ikke har allverdens av kronasje å ta av men dersom jeg skulle kjøpt ny pc akkurat nå hadde jeg strukket meg ganske langt for å få med et Ati radeon 9700 Pro. Når man tross alt skal bruke minst 13 000 i pc'en, så hvorfor ikke legge 1300 - 1400 mer og få det råeste kortet akkurat nå (som også er fremtidsrettet med bl.a. dx9.0 - støtte i hardware). Eventuelt kan man jo selvf. spare litt på andre komponenter. Det ville jeg gjort ihvertfall.

Et lite tips til: Ser at du har valgt et sort kabinett. Anbefaler også da å gå for en sort diskettstasjon. Mener at de fleste web-shopper har slike.

Lykke til med ny pc.

Lenke til kommentar

Har ikke mye å legge til annet enn at I845PE er å anbefale.

Regner med at du ikke får problemer med sette CL til 2 på valgt RAM. Har selv en PC3200 fra TwinMos og denne går fint på 2.2.2.5 400MHz.

Søk på forumet vedrørende PE chipsettet, det er mange med gode erfaringer på dette. MSI har et kort i samme prisklasse som du har satt opp. Selv har jeg et ASUS P4PE.

Yoda

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Ja, det var akkurat det med skjermen jeg skulle komme med et forslag om. Dersom du f.eks. trenger å spare litt penger på komponenter så kan jeg anbefale å gå for en Samsung 957DF istedet. Ser at komplett har den til 2821,- og det er billig for en såpass god skjerm. Har en slik selv og er godt fornøyd. Den klarer 1280x1024 i 89Hz og 1600x1200 i 75Hz.

Jeg sier ikke at den er like god som Sony-skjermen du hadde valgt ut (har ikke erfaringer med den), men det er en mer enn god nok skjerm til vanlig bruk som surfing, spilling osv.

Nec og LG har også gode skjermer til rundt 3000. Har ikke erfaringer med dem heller, men det er det helt sikkert andre her på forumet som har.

Om du ikke har spesielle behov vil det duge i massevis med en skjerm i denne prisklassen (og dessuten får du plutselig råd til et 9700 pro kort med samme totale sum som i ditt første utkast 8) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...