Lodve Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Hva betyr dette? Selvskading - Skyter fra hofta - slo fra seg? verbalt? Privilegere ? Stille til disposisjon ? Endret 23. juni 2007 av Lodve Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Har du lekser midt i sommerferien? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Selvskading - Når man skader seg selv, f.eks folk som kutter seg selv. Skyter fra hofta - Ikke helt sikker, men mener dette ligner på "rett fra levra", altså at man f.eks snakker rett ut/rett fra hjertet. slo fra seg - Å f.eks slå fra seg en tanke er når man ombestemmer seg om noe (det man tenkte på). verbalt - Å snakke er en verbal kommunikasjon. Privilegere - Å gi fordeler for noe, f.eks du privilegerer enkelte mennesker fordi de er f.eks vennene dine, og får noen fordeler hos deg (f.eks låne ting av deg, osv). Stille til disposisjon - Når man er villig å bidra med noe. F.eks å stille verktøykassa di til disposisjon for noen om de trenger verktøy for oppussinga. Endret 23. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Hei! Hva betyr ordet; Overtrapp? Miste fatningen? Endret 23. juni 2007 av Lodve Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Hm, det ordet har jeg ikke vært borti før. Er det overtramp du kanskje mener? Isåfall er det når man "går over grensen" uten å vise hensyn til de man 'tramper over'. F.eks om det ble vedtatt en lov om at ingen fikk lov til å være utendørs etter kl 2300 hadde det vært et overtramp av innbyggernes frihet. Endret 23. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Skyter fra hofta - Ikke helt sikker, men mener dette ligner på "rett fra levra", altså at man f.eks snakker rett ut/rett fra hjertet. 8927991[/snapback] Å skyte fra hofta er å kaste ut et utsagn som man ikke er helt sikker på selv, eller løse gjetninger, med andre ord. Treffsikkerheten er nemlig så som så i den skytestillinga.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Å skyte fra hofta er å kaste ut et utsagn som man ikke er helt sikker på selv, eller løse gjetninger, med andre ord. Treffsikkerheten er nemlig så som så i den skytestillinga.. 8928857[/snapback] Hehe, akkurat det jeg gjorde der altså Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Kan noen her gi meg definisjon på disse ordene; Lesse Rystere Dedisere Forvalte Plaprer Digresjon Selvmedlidenhet Hysterisk Miste fatningen – sideskille Endret 23. juni 2007 av Lodve Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Storøyd – Ta stilling til - Bryte sammen - Rykke bort - Evangeliet - Føle trang - Gråtkvalt- Lengte etter - Innsette - Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Ett lite tips, prøv å slå opp ordene i ordboken som du finner her. Endret 23. juni 2007 av Cerb89 Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Hva betyr " I tråd" ? Masseslagsmål - Bredt - Gren – Jevnt over – Legge opp – Prestisjefull- I sitt slag - Operere - Endret 24. juni 2007 av Lodve Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det går ikke an å være så uvitende. Er dette en slags spøk, eller er det et eksperiment for å se hvor lenge folk gidder å svare? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg tenkte å spørre hvor gammel du (trådstarter) er, og hvorfor du lurer på dette. Mange av disse uttrykkene snapper man fort opp når man f.eks leser nyheter, bøker, osv, men også igjennom muntlig kommunikasjon, og en del av de er selvinnlysende i varierende grad. Forøvrig har du jo ordboka og Google Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 I enkelte tilfeller kan ikke ordboka gi en forklaring på disse utrykkene ovenfor. Jeg prøver bare å forstå disse utrykkene enklest mulig ved hjelp av dere som kan gi en mye enklere forklaring i motsetning til ordboka. Jeg beklager hvis dette er for mye å kreve, men dersom noen av dere har noen anbefalte sider, så hadde det vært fint Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg prøver på de jeg kan ta uten å tenke alt for mye: Kan noen her gi meg definisjon på disse ordene; Lesse Rystere Dedisere Forvalte - Ta vare på, bruke fornuftig. eks: Konsulenten forvalter pengene mine Plaprer - Snakker, brukes gjerne om noen som snakker om noe de helst ikke burde sagt Digresjon - Avsporing av samtalen, man snakker om noe som ikke er en del av temaet man diskuterer, men det har en viss relevanse Selvmedlidenhet - Å synes synd på seg selv Hysterisk - Kommer ann på sammenhengen, men man kan bruke det om noen som er helt fra seg av bekymring, eller som et adjektiv; hysterisk morsom Miste fatningen Hisse seg opp sideskille 8930239[/snapback] Storøyd – Overrasket, noe får en til å sperre opp øyneneTa stilling til - Vurdere et utsagn/tilbud/etc. og ta en tidlig avgjørelse (en slags første vurdering) Bryte sammen - Eks: bryte sammen i gråt. Noe får deg til å ikke klare mer. Rykke bort - Evangeliet - Føle trang - Ha lyst til Gråtkvalt- Like før du begynner å gråte. Klump i halsen, vanskelig å snakke Lengte etter - Noe av det samme som å savne. Forskjellen er at her trenger du ikke å ha hatt det du savner fra før Innsette - 8931001[/snapback] Hva betyr " I tråd" ? - Kan brukes i sammenhengen "I tråd med", og betyr at "det passer til". Eks: Vedtaket er i tråd med partiets grunnsyn. Masseslagsmål - Slagsmål hvor mange personer er innvolvert. Eks: Supporterbråk endte i masseslagsmål. Bredt - Motsatt av tynt Gren – Her må vi nok ha en sammenheng for å gi et godt svar. Det kan bety en gren på et tre, en idrettsgren, etc. Jevnt over Legge opp – Slutte, avslutte en karriere. Eks: Fotballspilleren bestemte seg for å legge opp. Prestisjefull - Noe det er prestisje i. I sitt slag - Brukes ved sammenligning med lignende objekter/personer. Eks: Denne telefonen er blandt de beste i sitt slag. Operere - Avhengig av sammenheng, men en lege kan operere på en pasient. Ellers kan det brukes for å beskrive utføring av et oppdrag. Eks: Norske soldater opererer i Nord-Afghanistan 8937497[/snapback] Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Så kan jeg prøve meg på noen av de andre.. Jeg prøver på de jeg kan ta uten å tenke alt for mye: Kan noen her gi meg definisjon på disse ordene; Lesse - F.eks å lesse en tilhenger. Sette masse ting på tilhengeren, eller å fylle den med jord. Rystere Dedisere Forvalte - Ta vare på, bruke fornuftig. eks: Konsulenten forvalter pengene mine Plaprer - Snakker, brukes gjerne om noen som snakker om noe de helst ikke burde sagt Digresjon - Avsporing av samtalen, man snakker om noe som ikke er en del av temaet man diskuterer, men det har en viss relevanse Selvmedlidenhet - Å synes synd på seg selv Hysterisk - Kommer ann på sammenhengen, men man kan bruke det om noen som er helt fra seg av bekymring, eller som et adjektiv; hysterisk morsom Miste fatningen Hisse seg opp sideskille 8930239[/snapback] Storøyd – Overrasket, noe får en til å sperre opp øyneneTa stilling til - Vurdere et utsagn/tilbud/etc. og ta en tidlig avgjørelse (en slags første vurdering) Bryte sammen - Eks: bryte sammen i gråt. Noe får deg til å ikke klare mer. Rykke bort - Evangeliet - Evangeliene er vel de fire første bøkene i Det nye testamentet. Føle trang - Ha lyst til Gråtkvalt- Like før du begynner å gråte. Klump i halsen, vanskelig å snakke Lengte etter - Noe av det samme som å savne. Forskjellen er at her trenger du ikke å ha hatt det du savner fra før Innsette - 8931001[/snapback] Hva betyr " I tråd" ? - Kan brukes i sammenhengen "I tråd med", og betyr at "det passer til". Eks: Vedtaket er i tråd med partiets grunnsyn. Masseslagsmål - Slagsmål hvor mange personer er innvolvert. Eks: Supporterbråk endte i masseslagsmål. Bredt - Motsatt av tynt Gren – Her må vi nok ha en sammenheng for å gi et godt svar. Det kan bety en gren på et tre, en idrettsgren, etc. Jevnt over - F.eks. en fotballkamp: Hvis laget spilte litt dårlig, men mest bra, kan man si at det jevnt over var en god kamp. Legge opp – Slutte, avslutte en karriere. Eks: Fotballspilleren bestemte seg for å legge opp. Prestisjefull - Noe det er prestisje i. I sitt slag - Brukes ved sammenligning med lignende objekter/personer. Eks: Denne telefonen er blandt de beste i sitt slag. Operere - Avhengig av sammenheng, men en lege kan operere på en pasient. Ellers kan det brukes for å beskrive utføring av et oppdrag. Eks: Norske soldater opererer i Nord-Afghanistan 8937497[/snapback] 8955091[/snapback] Tror hvertfall de jeg tok er sånn noenlunde riktig. Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Hva betyre dette utrykket; I skinnet på skolen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå