Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

webserver og ftpserver med nextgentel

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kan forklare hvordan jeg får en web og ftp server til å funke med netopia router fra nextgentel. Det er vel noe med åpning av porter og nat. Har jo heller ikke fast ip, så må vel ha abonement på no-ip eller noe liknende , TRENGER noen tips her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du treneger å åpne port 80 for webserver og 21 for FTP, muligens også port 20 for FTP data.

Dersom du lager deg en Linux server; ClarkConnect (www.clarkconnect.org) så vil du alltid finne serveren din på nettet selv om IP-adressen stadig endrer seg. Du trenger faktisk ikke kunskaper om Linux for å få dette til!

Lenke til kommentar

heisann.

I tillegg til å åpne portene må du forward eller "vidresende" port 21 (FTP) og port 80 (HTTP) til den pc'n (IP adressen seff) som skal ha ftp/web server. Mulig du må åpne port 20 men det kommer litt ann på om det er brannmur i routern og hvordan den er satt opp. Hvis du får webservern til å virke, men ftp fungerer det kun å logge seg inn så må du nok åpne port 20.

Sorry for dårlig rettskriving. hadde litt dårlig tid når jeg skreiv dette.

Lenke til kommentar
Dersom du lager deg en Linux server;  ClarkConnect (www.clarkconnect.org) så vil du alltid finne serveren din på nettet selv om IP-adressen stadig endrer seg. Du trenger faktisk ikke kunskaper om Linux for å få dette til!

Kan du forklare nærmere om det med at serveren finnes på nettet selv med ulik ip?

Vurderer å sette opp en oldis-maskin som web/ftp..

Lenke til kommentar

maskinen kan brukes som web og ftp server selv med ip som forandrer seg hele tiden, men da må du hele tiden sjekke og gi beskjed til de som skal logge inn på ftp serveren at de må bytte ip de skal logge inn på. Når det gjelder ftp så må du etter hva jeg kan skjønne ha fast ip for å knytte et sikkelig domene opp mot det.

Bruker en ftp server selv med ip som forander seg, nå forander ngt sjelden ipen, så for min del som bruker ftp til å overføre filer istedenfor msn, funker som bare det, har overført store filer.

ellers koster det fra 100kr pr. mnd.

ellers er det vel verdt å nevne at det ikke vil bli noe særlig fart på sakene, med de hastighetene ngt har hvis du skal kjøre webserver og ftp server, men med lite trafikk fungerer det helt fint.

mvh Christian

Lenke til kommentar

ellers koster det fra 100kr pr. mnd.  

DNS2GO koster jo bare $20 i året for 1 domain.

Du kan teste DNS2GO i 30 dager gratis eller så har man jo NOIP som er gratis men de har jeg ikke fått til å fungere.

Lenke til kommentar
no-ip funker heeelt fint for meg.. og til han som sa at så lenge man ikke sender filer med msn så går det bra.. jeg sender filer med msn og har ngt.. så det går ann ;)

jeg vet det går, men har ikke fått tak i passord til router fra NGT, så en ftp server en lett utvei og man den har en del fler funksjoner.

Men nå får dere som kom med dns2go etc. ha meg unnskyldt, hadde helt glemt dem :oops: , det er enok de enkleeste og billigste alternativene, men det var det med den skralle hukommelsen min da..

Lenke til kommentar

jeg vet det går, men har ikke fått tak i passord til router fra NGT, så en ftp server en lett utvei og man den har en del fler funksjoner.

Er ikke dette login/pass for å komme in på NGT routeren da??

Login: Admin

Pass: Norway

Lenke til kommentar

Vil gjerne slenge meg på og foreslå DynDNS ( som er en gratis DNS tjeneste, bare å registrere seg og velge et hostname og skrive inn ip'en din så er du på nett.

Du finner også mange programmer som oppdaterer ip'en automatisk på dine vegne. Til Linux og Windows, meget bra saker.

anbefales på det varmeste

http://www.dyndns.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...