Gå til innhold

Hva er best MER eller KJAPP RAM

bananskogen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! jeg har akkurat kjøpt meg 1 gb minne ddr pc3200, har to fra før på 512mb så 2 gb tilsammen. Men den ene kjører på 233 mhz og de andre på 400.. Så er spørsmålet burde jeg fjerne det treige korte?

takk for svar

klapp og klem meg ;)

8922728[/snapback]

mhm, nei tror det er best med mer ram, men er ikke helt sikker, men det er vel ikke så dyrt å kjøpe et par ram brikker til så det ligger på 400?

Lenke til kommentar

mhm, nei tror det er best med mer ram, men er ikke helt sikker, men det er vel ikke så dyrt å kjøpe et par ram brikker til så det ligger på 400?

8922748[/snapback]

Nei hakke mer plass, har kv8 max3 kort med 3 plasser og max 2 gb

8922781[/snapback]

Jeg mente jo at du skulle ta ut de gamle brikkene som bremser de nye da

Lenke til kommentar
Er dette et jævla vansklig spørsmål`?

8923074[/snapback]

JA.

Dvs, spørsmålet er ikke vanskelig, men det finnes desverre ikke ET riktig svar, det er litt sammenliknbart med å spørre hva som er best av bil eller traktor, og svaret styres med andre ord helt og holdent av hva det skal brukes til.

Men hvis du vil ha det svaret jeg tror oftes vil være riktig, blir det best med mye og "tregt" minne. Grunnen til det er at de merkbare konsekvensene av å ha mindre fysisk minne enn det programvaren krever er dramatisk. Den merkbare forskjellen mellom forskjellige minnehastigheter er ikke så stor.

Men kjører du feks Windows XP og ikke spiller spill, eller andre applikasjoner som får minnebruken til å gå over 1GB, har du absolutt ikke noe igjen for mer enn 1GB, og dermed vil det være en liten gevinst med kun 1GB raske brikker.

Bruker du feks Windows Vista, og/eller spill/applikasjoner som bruker mye minne vil du ha store fordeler av mye minne.

Men er altså de brikkene du har fra før av PC2100 -133Mhz?

Det er jo i så fall ganske mye tregere enn PC3200 -200Mhz, og gjør kanskje valget litt vanskeligere...

Men som sagt, etter mitt syn; tommelfinger- regel er at konsekvensene av for lite minne, overskygger konsekvensene av saktegående minne.

Lenke til kommentar

Sjekk minneforbruket ditt.

Dersom du har såpass lite RAM at du må begynne å cache til disk så vil treg RAM være sykt mye raskere enn disken.

Dersom du har nok RAM til at du ikke cacher mot disk, så bør du ta ut de trege brikkene siden alle brikkene må kjøre på samme hastighet og du får ikke høyere hastighet enn den tregeste brikken.

Lenke til kommentar

Bare låner denne tråden litt da jeg har noe av det samme problemet ;)

Jeg har 2gb Crucial Ballistix, cl4 pc2-6400 (2*1gb) og 2gb Corsair XMS2 cl4 pc2-5400 (2*1gb)

Burde jeg da ha 2gb på 800mhz, eller 4gb (3,2 i 32bits os, kan den regla) på 667mhz? Nå var den Corsair ramen noe billig jeg så på Komplett sitt helgetilbud forn noen uker siden, så kan jo egentlig ta dem i serveren hvis jeg tjener noe på 800mhz.

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Bare låner denne tråden litt da jeg har noe av det samme problemet ;)

Jeg har 2gb Crucial Ballistix, cl4 pc2-6400 (2*1gb) og 2gb Corsair XMS2 cl4 pc2-5400 (2*1gb)

Burde jeg da ha 2gb på 800mhz, eller 4gb (3,2 i 32bits os, kan den regla) på 667mhz? Nå var den Corsair ramen noe billig jeg så på Komplett sitt helgetilbud forn noen uker siden, så kan jo egentlig ta dem i serveren hvis jeg tjener noe på 800mhz.

Hva burde jeg gjøre?

8932553[/snapback]

Tror det er like greit og bare ha de crucial brikkene, hvis du tar de andre bremser de ned de andre, og i og med at rt 32bits system bare kan bruke 3 gb ram, er det like greit og bare ha 2 b hvis jeg tolket spørsmålet rett :hmm:

Lenke til kommentar

Hei.

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Klikk på lenken for for mer innformasjon om regelen. Vennligst endre emnetittel, så unngår du at moderator stenger tråden.

Ta gjerne kontakt med moderator på pm om det er noe du lurer på i denne sammenhengen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Tror det er like greit og bare ha de crucial brikkene, hvis du tar de andre bremser de ned de andre, og i og med at rt 32bits system bare kan bruke 3 gb ram, er det like greit og bare ha 2 b hvis jeg tolket spørsmålet rett :hmm:

8932576[/snapback]

Nuvel, kort sagt blir det enten 4gb à 667mhz, eller 2gb à 800mhz. Er de "133mhz" verdt like mye som 2gb? Nå er jo crucial brikkene glade i klokking også, så kan nesten kalle dem for 900mhz~

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...