Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stipend for å ha skilte foreldre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne regelen er egentlig helt patetisk. Stipend burde blitt gitt til de som faktisk trenger det, ikke til elever som har skilte foreldre som hver har en standardinntekt og lever bra.

 

Om du får stipend eller ikke avhenger av hvor mye forsørgerne du bor i hus med tjener. Bor du bare hos faren din, er det hans inntekt som gjelder. Sjekk lånekassen.no og bruk kalkulatoren deres.

Lenke til kommentar

Du får ikke stipend selvom foreldrene dine er skilte. Men, du har muligheten til å søke.

 

Tjener foreldrene dine, eller den som har foreldre retten for deg 700.000 i året kan du glemme det.

 

Jeg har selv fult stipend, og må ærlig innrømme jeg ikke har noe bruk for det. Min mor tjener mye, og min far tjener mye. Men såklart, bare å søke.

 

 

Nordemoniac: Om myndighetene mener du utnytter stipendet, vil ikke dette bli omgjort til lån. Hva er da tilfelle utnyttelse ?

 

Men, har veldig høyt fravær på VG-skole så kan dette bli omgjort til lån. Snakker ikke om 5 dagers fravær her da altså.

Lenke til kommentar
Nordemoniac: Om myndighetene mener du utnytter stipendet, vil ikke dette bli omgjort til lån. Hva er da tilfelle utnyttelse ?

 

Men, har veldig høyt fravær på VG-skole så kan dette bli omgjort til lån. Snakker ikke om 5 dagers fravær her da altså.

8928620[/snapback]

Om du har oppgitt uriktige opplysninger til lånekassa, kan det du har fått ubetalt bli gjort om til lån :)

 

Og som flere sier; det er ikke gitt at du får stipend selv om du har skilte foreldre. Stipend går mye ut på foreldres inntekt, så om den du bor sammen med har lav nok inntekt, vil du få stipend.

Men merk at de også regner med en evt. samboer av forelderen du bor hos sin inntekt :)

Lenke til kommentar
Nordemoniac: Om myndighetene mener du utnytter stipendet, vil ikke dette bli omgjort til lån. Hva er da tilfelle utnyttelse ?

 

Men, har veldig høyt fravær på VG-skole så kan dette bli omgjort til lån. Snakker ikke om 5 dagers fravær her da altså.

8928620[/snapback]

Hvis myndighetene finner ut at foreldrene dine tjener mere enn du har sagt de gjør f.eks, eller du har gitt feil opplysninger som har gjort at du får stipend som du egentlig ikke skulle få. Da kan det bli gjort om til lån.

 

Dagens stipendordning er bare tull.

Stipendet skulle ha vert øremerket til skolemidler.

 

Pengene burde gis til skolen, som videre bruker pengene på det du måtte trenge av bøker og lignende.

Lenke til kommentar

En kompis av meg har fått stipend i tre år nå, ettersom foreldrene er skilt og mora (som han bor hos) ikke har så veldig høy inntekt. Han har strøket i fem (!) fag og har i tillegg mye fravær. Finnes det noen regler som sier at stipendet blir omgjort til lån? Hvor står eventuelt dette?

 

Han gikk ut av VGS i år.

Lenke til kommentar

Mine foreldre er skilt og de har begge hatt en inntekt på rundt 300 000 i året, jeg har også alltid fått fullt stipend, nå dette siste året tjener moren min 500 000 + og jeg får fortsatt stipend, men kun 200 tror jeg det er i tillegg til borteboer stipendet som ikke har noe med hennes inntekt å gjøre. Vet ikke hvorfor jeg får 200kr i det hele tatt kan kanskje ha noe med at de er skilt å gjøre. Angående omgjøring til lån tror jeg de er ganske snille, samboeren min sluttet midt i skole året og da sa de stipendet så langt var en jule gave Oo. Jeg kjenenr også flere som har slutett i løp av skole året og kun en av disse måtte betale tilbake stipendet, vist nok fordi han signerte seg selv ut av skolen noe de andre ikke gjorde.

Lenke til kommentar
En kompis av meg har fått stipend i tre år nå, ettersom foreldrene er skilt og mora (som han bor hos) ikke har så veldig høy inntekt. Han har strøket i fem (!) fag og har i tillegg mye fravær. Finnes det noen regler som sier at stipendet blir omgjort til lån? Hvor står eventuelt dette?

 

Han gikk ut av VGS i år.

8933441[/snapback]

Før jeg slutta fikk jeg beskjed at om jeg mottok stipend, var det på tide å si ifra til Lånekassa om fraværet mitt.

Tror det blir gjort om til lån ved rundt 20-25% fravær?

 

 

Edit: Og ang tilbakebetaling av stipend etter å ha droppa ut: Stort sett må man bare betale det man evt. det en fikk etter å ha slutta på skola.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Poenget er at elever som lever under "dårlige forhold" skal få utbetalt penger slik at alle de kan leve lykkelige. Hva de bruker pengene på er en annen sak. Sånn er det uansett i et velferdssamfunn med utallige pengeordninger for innbyggerne.

8942376[/snapback]

Så de som har foreldre som ikke tjener så bra, får "gratis" penger, mens jeg må skaffe meg jobb for å få de samme pengene?

Noen har sikkert bruk for pengene på en fornuftig måte, men regner med at flesteparten ikke hadde tatt noen ekstra skade ved å skaffe seg selv en ekstra jobb etter skoletid.

 

Jeg kjenner flere som har fått stipend, men egentlig ikke har trengt det. de får penger gratis til å kjøpe seg ny gamer pc, moped osv... mens jeg må jobbe for å få penger.

Lenke til kommentar
En ting til, hvis min stefar (der jeg bor) tjener mer enn 700.000 har dette innvirkning? eller er det kun min mor som har foreldrerett som teller?

8930570[/snapback]

 

Da jeg søkte etter stipend så førte jeg opp mamma og stefaren min, og jeg fikk stipend. Foreldrene mine er ikke skillt, de giftet seg jo aldri ;)

Lenke til kommentar
En ting til, hvis min stefar (der jeg bor) tjener mer enn 700.000 har dette innvirkning? eller er det kun min mor som har foreldrerett som teller?

8930570[/snapback]

 

Da jeg søkte etter stipend så førte jeg opp mamma og stefaren min, og jeg fikk stipend.

8947757[/snapback]

Jeg derimot, mista stipendet etter GK fordi stefar begynte i ny jobb (:

Lenke til kommentar
Tror det gjelder kun om den av foreldrene dine du bor hos tjener under en viss grense. Husk at om myndighetene mener du utnytter systemet, kan stipendet bli omgjort til lån!!

8924639[/snapback]

 

Du har faen ikke peiling. Jeg har skilte foreldre. Jeg er fra Bergen, begge foreldrene mine er gift på nytt og tjener helt greit. Relativt bra til at de ikke er utdannet, utenom min far. Jeg fikk ikke stipend. På grunn av at mine foreldre akkuratt bikker grensen kan ikke jeg reise til min far så ofte, siden han bor et stykke utenfor Bergen. Skilte-foreldre-stipendet er uansett skitlavt. Det er faktisk nok til å dekke eventuelle utgifter til transport v/besøk, men ikke særlig mer.

 

Personlig mener jeg at de pengene hadde kommet godt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...