Jaxx Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Er det noen her som har gjennomført siviløkonom studiet på BI(master) ? Vurderer å ta graden selv, og er interessert i tips og erfaringer fra studiet! F.eks vanskelighetsgrad, arbeidsmengde, om det kreves solide kunnskaper i f.eks matte etc På forhånd takk! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg antar du snakker om master-delen av siv.øk.-studiet, altså at du har bachelor fra en annen utdanning. Arbeidsmengden og vanskelighetsgraden er som for de fleste andre mastergrader helt vanvittig. Man jobber syv dager i uken fra første dag og til siste eksamen er fullført, noe som ofte utgjør 65 - 80 timer i uken. Det er innleveringsoppgaver, case og presentasjoner hele tiden, og foreleserne driter glatt i om man allerede har alt for mye å gjøre, for de forutsetter (jeg har hørt flere av dem si det) at vi kan jobbe 24 timer i døgnet. Dersom man ikke takler det ja så får man lese enda hardere. Det var sånn de gjorde det på fancyschmancyuniversitetet foreleser jobbet på før og da skal det jaggu være sånn her også. Tror jeg har svart på fem-seks innlegg med folk som spør om man trenger å være god i matte for å gå på BI. Svaret er selvsagt ja, og på master er du dau mann om du ikke er god i matte. Alle forutsettes å ha kunnskaper tilsvarende det en kandidat med bachelor fra BI har, og _ingen_ tar hensyn dersom man har faglige mangler på noen områder. Økonomi er anvendt matematikk, og selvsagt må man derfor ha veldig gode matematikkunskaper og være forberedt på å fordype seg enda mer i det. BI har obligatoriske fag i matematikk og multivariat statistikk på master, og man bruker selvsagt matematikk i stort sett alle fag. Lenke til kommentar
Jaxx Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Takk for godt og utfyllende svar! Jeg har min bachelorgrad fra en høyskole ja, og vurderer Masteren fra neste høst av. Er helt klart forberedt på en stor arbeidsmengde, men det at matte aldri har vært mitt favorittfag gir meg betenkeligheter. Har en B i "mattematikk for økonomifag" fra høyskolen, noe som vel tilsvarer 2 MX eller noe i den dur. Hvilken retning valgte du på masteren ? Kan tenke meg at enkelte retninger krever større mattekunnskaper enn andre ? Hvordan var arbeidsdelingen fordelt med gruppearbeid og individuell studering ? Tok du det obligatoriske forkurset før masteren, og i såfall var det givende ? Setter stor pris på svar! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg har major i finans. Det er naturlig nok en spesialisering som krever mer mattekunnskaper enn eksempelvis logistikk, men uansett må alle gjennom common courses i matematikk, statistikk osv. Fagene er stort sett lagt opp sånn at caseoppgaver, innleveringer osv. teller 20-30% av totalkarakteren. Det er som regel veldig mye å gjøre på disse casene, og for å være ærlig synes jeg bare det er et mas da jeg foretrekker å jobbe alene. Det er vanskelig å gi noen prosentvis fordeling av hvor mye som er gruppearbeid og hvor mye som er selvstendige studier, men gruppearbeid kommer stort sett bare i tillegg til tiden man bruker på selvstendige studier. Jeg tok ingen av de obligatoriske forkursene fordi de ikke var obligatoriske for meg. Jeg har bacheloren min fra siviløkonomstudiet og har dermed hatt dem før. Fagene er forsåvidt givende, men jeg stiller meg noe kritisk til at man skal klare å peise gjennom to-tre krevende fag som vanligvis går over et helt semester i løpet av to-tre uker og få like mye ut av dem som man ville fått ved å lese over flere måneder. Lenke til kommentar
Jaxx Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Tar opp igjen denne tråden! Hvordan ser dere på mulighetene til å få seg relevant jobb etter endt master-studie, dersom man går på en smell og, la oss si, oppnår karakteren D i et par fag ? Koster jo en del penger dette studiet, og kan være interessant å høre hva folk mener om å gå ut med et vitnemål som ikke er "perfekt"(Gjerne personlige erfaringer!). Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Tar opp igjen denne tråden! Hvordan ser dere på mulighetene til å få seg relevant jobb etter endt master-studie, dersom man går på en smell og, la oss si, oppnår karakteren D i et par fag ? Koster jo en del penger dette studiet, og kan være interessant å høre hva folk mener om å gå ut med et vitnemål som ikke er "perfekt"(Gjerne personlige erfaringer!). 9085236[/snapback] BI normalfordeler ganske hardt på masteren, så snittet går ut med C. Det er ikke et "perfekt" vitnemål, men alle er i relevant jobb og med høye snittlønninger uansett. Om du har en D i et mindre viktig fag betyr nok ikke så mye, men det er generelt ingen som lar D'er bli stående - det kontes. Har du B fra bacheloren og C fra masteren er det ikke noe problem å få seg jobb, men naturlig nok stiller man dårligere enn de i kullet som går ut med A/B. Likevel, to D'er er for mye. Karakterer er heller ikke alt, så godt som alle her har relevant arbeidserfaring fra deltidsjobber/internships og/eller tillitsverv, så du har ennå muligheten til å skille deg ut med en bra CV. Lenke til kommentar
Jaxx Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Takk for svar! Har sett meg ut "Forretningsjus, skatt og regnskap" som det jeg finner mest interessant for min del. Vet du noe om den retningen ? Liker tanken på kombinasjonen av rene "tall-fag" og "lese-fag", samtidig som jus-delen høres interessant ut. Er det forresten mulig å få tilgang til tidligere eksamensoppgaver fra studiet ? Hvordan vil du vurdere matte-, statistikk- og mikroøkonomi-fagene opp i mot de grunnleggende kursene du hadde i de samme fagene på bacheloren ? Setter pris på at du tar deg tid til å svare! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Takk for svar! Har sett meg ut "Forretningsjus, skatt og regnskap" som det jeg finner mest interessant for min del. Vet du noe om den retningen ? Liker tanken på kombinasjonen av rene "tall-fag" og "lese-fag", samtidig som jus-delen høres interessant ut. Er det forresten mulig å få tilgang til tidligere eksamensoppgaver fra studiet ? Hvordan vil du vurdere matte-, statistikk- og mikroøkonomi-fagene opp i mot de grunnleggende kursene du hadde i de samme fagene på bacheloren ? Setter pris på at du tar deg tid til å svare! 9092388[/snapback] Jeg har minor i skatt & regnskap, og vil si den holder faglig høy kvalitet. Det er en fin kombinasjon av skatterett/avgiftsrett og mer kvantitative fag. Du må ha en minor i tillegg. Alle tidligere eksamener er tilgjengelige på http://web.student.bi.no/info/eksoppgv.nsf Masterkurs er naturlig nok betydelig mer krevende enn grunnleggende kurs fra bacheloren, så også med fagene du nevner. Det er vanskelig å oppnå karakterer over C selv med gode besvarelser. For ikke å være en levende BI-reklame slenger jeg på litt dritt også. På master har hver enkelt foreleser total makt, og kan legge opp kurset akkurat som han/hun vil. Det gir til tider liten kontinuitet i fagene iom. at forelesere ofte roterer fagene seg imellom. Et fag kan være lagt opp totalt annerledes fra år til år, og det kan legges ulike krav til grunn for karaktersetting fra ulike forelesere. Jeg synes heller ikke karaktersettingen er helt konsekvent bestandig. Har man en foreleser som tidligere har forelest ved amerikanske universiteter er det generelt lettere å oppnå B, mens de europeiske foreleserne er strengere. Da foreleser har all makt står han/hun også fritt til å gi hvilken som helst eksamen, noe som oftere enn hva godt er medfører at eksamen er helt jævlig og heller lite relevant i forhold til pensum. Man har god grunn til å grue seg til eksamen, for alt er tillatt. Videre er de alle sammen en gjeng med stoppeklokkenazier som setter frister i hytt og pine, ofte bare for at det skal være hardt tror jeg. Selv er de ikke like nøye med frister da eksamensresultater ofte er langt over tiden, man må vente lenge på sensurbegrunnelser/klager osv. Lenke til kommentar
Jaxx Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Den linken du ga til tidligere eksamensoppgaver, forutsetter vel at jeg er student ved BI slik at jeg kan logge inn på området ?(Det er jeg ikke, ikke foreløbig hvertfall ) Virker hardt dette studiet, og jeg hadde absolutt ikke forventet noe annet, men jeg tror at hvis jeg jobber målrettet med det gjennom hele semesteret kan jeg gjøre det bra. Det er vel naturlig å tvile litt på seg selv når man kommer fra en lite rennomert høyskole, og skal gjennomføre en velrennomert mastergrad i konkurranse med "de store gutta"... Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Du må ha studentnummer og pinkode for å logge inn der ja. Å se på eksamensoppgaver i fag du ennå ikke har hatt vil uansett skremme vannet av deg Det virker som om du tviler litt på om du er faglig dyktig nok og om bacheloren din er god nok. De som går her har generelt god tro på seg selv og sine kunnskaper, og sant å si er det ikke veldig mange med bakgrunn fra de offentlige, regionale høyskolene. Du får et bedre overblikk over hvilke krav som stilles ved å kjøpe noen av pensumbøkene, og uansett vil enhver tvil feies til side når du får svar på søknaden - du slipper ikke inn med mindre de tror du er kvalifisert til å fullføre. Lenke til kommentar
InitialC Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Foregår Master undervisningen på BI på engelsk? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Alt går på engelsk bortsett fra noen skatterettsfag underlagt institutt for regnskap, revisjon og jus. Det er en del utenlandske studenter som kommer til Norge for å ta masteren sin, og da må det nesten foregå på engelsk. De utenlandske studentene kan da ikke ta skatterettsfagene som går på norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå