Gå til innhold

"Virituell" forsterker, heve volumet på sang

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har nå satt sammen en beat i Reason, som jeg er godt fornøyd med. Problemet er at volumet er veldig lavt når man hører på den i forhold til andre låter fra proffesjonelle aktører.

Så spørsmålet mitt er da om hvordan jeg kan heve volumet på låta. Slik at jeg slipper å måtte skru så veldig mye på volumknappen på høytalerne hver gang jeg skal høre på den.

Det første som slo meg var om det fantes en virituell forsterker av ett slag. Noen som vet om dette finnes, eller andre metoder for å få økt volumet?

Og ja, Master volumet på mixeren står så høyt den kan før den peaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet du leter etter er dynamikk-komprimering :)

Propellerheads har en veldig morsom, men god, artikkel om dette her.

Dette er en egen vitenskap som det tar tid å mestre. Selv har jeg holdt på med dette i litt over 4 år, og det er enda ting å lære.

Har du Reason 3.0? I så fall kan du bruke MClass-suiten mellom mixeren og hardware-output-interface-tingen. Men vær forsiktig med vanlig kompressor, limiter er å foretrekke dersom du kun vil ha bort de værste, men korte, bølgetoppene. Den vanlige kompressoren er for makro-komprimering, nesten som en langsom og dynamisk auto-volume-kontroll. Men du kan ikke øke det opplevde lydnivået uten å kvitte deg med de korte men store bølgetoppene, som er hva limitern tar seg av.

Om du ikke har Reason 3.0 jeg vil anbefale å bruke T-Racks 24 for slutt-master fordi dette programmet er så fantastisk enkelt å bruke, men samtidig gir glimrende resultater etter litt eksperimentering og læring! Bare unngå å bruke tube-compen og bruk kun multiband-limitern istedet.

Er du viderekommen på dette feltet kan du prøve deg på L3 i Waves.

Om du har flere spørsmål og slikt, eller bare trenger litt rådføring, kan du legge meg til MSN, som du finner i profilen min.

Lykke til :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en mp3, og problemet bare er at lyden er for lav i forhold til andre låter, kan du bruke MP3Gain.

http://mp3gain.sourceforge.net/

MP3Gain kan justere volumet på mp3'er uten å forringe kvaliteten. Den kan også regne ut snittet for en hel CD (mappe) og justere volumet på alle låtene slik at snittet blir det du har stilt den til. Dette gjør at rolige, stille sanger på CD'en fortsatt er like rolige og stille i forhold til resten av sangene på CD'en.

Jeg har brukt dette programmet på hele min digitale musikksamling, fordi CD'ene jeg har rippet rett og slett ikke var spilt inn med samme lydnivå. Nå kan jeg lage playlists som inkluderer låter fra mange CD'er uten å plutselig måtte kaste meg bort til dataen for å justere ned volumet :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vet ikke helt hva du legger i spørsmålet ditt, men utifra slik jeg forstår det, nei, jeg har ikke hørt om det.

8985159[/snapback]

Jo, om du leste den artikkelen jeg lenket til tidligere har du alt vært borti noen av teamene innen mastering. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du legger i spørsmålet ditt, men utifra slik jeg forstår det, nei, jeg har ikke hørt om det.

8985159[/snapback]

Jo, om du leste den artikkelen jeg lenket til tidligere har du alt vært borti noen av teamene innen mastering. :)

8985712[/snapback]

Ja, ok. Ble litt forvirret når han nevnte Mastering av Miksen. Tenkte ikke helt på at det var det samme :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å mastre er enkelt sagt å få mest mulig dynamikk ut av opptaket/miksen. Dette gjør man enklest med software som feks wavelab.. Å bare gaine opp sangen i volum vil resultere i skurr/forvrenging lenge før du får nivået så høyt som du ønsker. Du bør først legge på en kompressor, og leke litt med den. Dette kan du gjøre med for eksempel Steinberg Wavelab. :)

Lenke til kommentar
Å mastre er enkelt sagt å få mest mulig dynamikk ut av opptaket/miksen.

9161850[/snapback]

Man vil ha minst mulig dynamikk, ellers vil jo lyden enten clippe eller det opplevde lydnivået er fryktelig lavt. Men det er mer enn bare dynamikkomprimering i mastering, og dynamikkomprimering må gjøres med 'god smak' - ellers risikerer man å ødelegge låta ved å overkomprimere dynamikken. :)

Lenke til kommentar

Man vil ha volum ut av sangen.. eller "trykk". Men er ikke kult å ha høy lyd om all dynamikk er borte.. Derfor vil man helst ha mest mulig dynamikk, mens man samtidig får nivået opp. Er mange ting som inngår i mastring, som komprimering, equing, dithering osv..Men føler ikke det er relevant å plappre i vei om dette til en som er fersk i faget. For hans del er det vel heller lurt å sitte å knote litt i ett program som egner seg til mastring, og lese guider på nettet for å lære seg:)

Lenke til kommentar
Å mastre er enkelt sagt å få mest mulig dynamikk ut av opptaket/miksen. Dette gjør man enklest med software som feks wavelab.. Å bare gaine opp sangen i volum vil resultere i skurr/forvrenging lenge før du får nivået så høyt som du ønsker. Du bør først legge på en kompressor, og leke litt med den. Dette kan du gjøre med for eksempel Steinberg Wavelab.  :)

9161850[/snapback]

På moderne pop, så går vel mastring i hovedak ut på å ødelegge mest mulig av dynamikken, desverre.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å mastre er enkelt sagt å få mest mulig dynamikk ut av opptaket/miksen.

9161850[/snapback]

Man vil ha minst mulig dynamikk, ellers vil jo lyden enten clippe eller det opplevde lydnivået er fryktelig lavt. Men det er mer enn bare dynamikkomprimering i mastering, og dynamikkomprimering må gjøres med 'god smak' - ellers risikerer man å ødelegge låta ved å overkomprimere dynamikken. :)

9164814[/snapback]

Enig! Jeg hater Loudness-krigen som blir bare værre og værre=( Når meteret ligger på 0 hele tia, da er det noe galt...

Bruker egentlig ikke noe særlig kompressor når jeg mastrer... Kun litt limiting til jeg merker at lyden blir annerledes. Låtene mine ligger på ca -10/12 dbFS ca., og det er greit.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...