Gå til innhold

CD-ROMskuff - Mac vs "PC"


Anbefalte innlegg

Vet at PC kan brukes både til å beskive Mac og Windowsbaserte maskiner, men dere forstår hva jeg mener.

 

Hvorfor er det bare Mac som har forstått at vi ikke behøver sånn stor skuff som kommer ut av CD-ROMen, og istedet bare har et hull hvor man skyver inn cdene? Virker jo mye lurere å kvitte seg med den skuffen!?

 

Hva er fordelen med skuff foresten?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet at PC kan brukes både til å beskive Mac og Windowsbaserte maskiner, men dere forstår hva jeg mener.

 

Hvorfor er det bare Mac som har forstått at vi ikke behøver sånn stor skuff som kommer ut av CD-ROMen, og istedet bare har et hull hvor man skyver inn cdene? Virker jo mye lurere å kvitte seg med den skuffen!?

 

Hva er fordelen med skuff foresten?

 

På forhånd takk =)

8921293[/snapback]

 

Ser du ikke har fått noe svar.

Asus bruker slot-in dvd-brenner i noen av sine maskiner. Hvorfor ikke flere bruker dette vet jeg ikke, men jeg har vært selv plaget med slot-in på stasjonære maskiner og bærbare (Mac og PC). Men hvorfor, svar kan du sikkert få hvis du sender mail til Asus, HP, Acer ogl.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Det første jeg kommer på er at en slot-in spiller ikke er like driftsikker som en vanlig tray cd-rom, for si at motoren som driver cd'en din ut og inn av en slot-in konker så må man åpne hele spilleren for og få ut cd'en igjen. Pluss det at slot-in spilleren muligens består av litt dyrere komponenter siden den må være snillere med platen når den kommer inn i spilleren.

 

Sier ikke dette med stor sikkerhet. Men hvertfall det som virker logiskt for meg :p

Lenke til kommentar
Vet at PC kan brukes både til å beskive Mac og Windowsbaserte maskiner, men dere forstår hva jeg mener.

 

Hvorfor er det bare Mac som har forstått at vi ikke behøver sånn stor skuff som kommer ut av CD-ROMen, og istedet bare har et hull hvor man skyver inn cdene? Virker jo mye lurere å kvitte seg med den skuffen!?

 

Hva er fordelen med skuff foresten?

 

På forhånd takk =)

8921293[/snapback]

 

Det finnes slike type CD/DVD-rom'er til PC også. Det kalles "slot-in" (i motsetning til "tray"). Du får dem på de fleste store data-butikker/nettsider.

 

Slot-in hører jeg dog har større mottagelighet for gå i stykker. Det er kanskje derfor tray designet er mer brukt og utbredt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har nok noe med prisen å gjøre ja. Er jo umulig å sette av en femtilapp ekstra på en bærbar hvis en skal rette seg mot de som kun ser på pris og tror xxxxxx antall mhz = best bærbar.

 

Apple har nok også valgt det på grunn av design og for å gjøre livet litt enklere for de som velger å kjøpe produktet. Må selv si jeg ikke går tilbake til en maskin uten slot-in. Å ha tray på laptoper er omtrent like på tryne som å ha dvdskuffen på siden av maskinen.

Lenke til kommentar
Har nok noe med prisen å gjøre ja. Er jo umulig å sette av en femtilapp ekstra på en bærbar hvis en skal rette seg mot de som kun ser på pris og tror xxxxxx antall mhz = best bærbar.

 

Apple har nok også valgt det på grunn av design og for å gjøre livet litt enklere for de som velger å kjøpe produktet. Må selv si jeg ikke går tilbake til en maskin uten slot-in. Å ha tray på laptoper er omtrent like på tryne som å ha dvdskuffen på siden av maskinen.

8937241[/snapback]

 

Har nokk ikke bare med prisen å gjøre. Dessuten koster det ikke heller en 50-lapp ekstra for en slot-in DVD. Det har mer med hvordan den er i drift, har mang en gang irritert meg over slot-in. Hadde dette på en tidligere stasjonær, og ble frustrert. Kjøper jeg meg en maskin senere med slot-in så får det gå, jeg er åpen for å gå for det, går ikke bort fra en maskin kun pågrunn at det er slot-in.

Dessuten så er ikke det noe værre med designet om det er slot-in eller skuff, skuff virker mer stilrent enn et hull. men men

Lenke til kommentar

Takker for svar =) Morsomt å se hva dere mener. Jeg mener nå at slot-in er mye mer stilrent enn en skuff. Det dere sier med driftsikkerhet kan godt stemme. Jeg har heller aldri opplevd at cd-en ikke vil komme ut, men skjønner at det _kan_ bli et problem. Det som vil være vanskelig er å få ut cder uten å slå på pc-en med slot-in..

Lenke til kommentar

Loathsome: Ja det har jeg opplevd. Og det er for meg null problem da dvdromen på powerbooker er av god kvalitet og en dermed ikke får denne feilen så ofte. Er selvfølgelig mange muligheter for å provosere fram sånt, men under vanlig bruk ser en de problemene skjelden. Og "haxxe" som du sier, ikke at jeg veit hva det ordet betyr, men går utifra du synes å holde utmatningstasten inne mens en rebooter er litt mye trykking.

 

k_drey: Prisen veit hverken du eller jeg. Tok en femtilapp som eksempel for jeg gikk utifra folk forstod at ingen andre en produsenten veit prisen på sånt. Men det gjorde tydligvis ikke du, eller du kun skal kverulere på ubetydelige ting. Jeg stiller veldig store spørsmål rundt din erfaring med mac og dets løsninger på slot-in og plassering i daglig bruk over lengre tid. Noe sier meg at du ikke har erfaring/liten erfaring med de produktene. Og når det kommer til design, skuff er på ingen måte mer stilrent en apple sin løsning. Går utifra du mener stilrent sett med dagens øyne hvilke betyr minimalisme osv.

 

Driftsikkerhet kommer med kvalitet. Kvalitet koster og siden så mange kjøpere kun ser på specs og driter i ting som kvaliteten på utmatningsløsningen i laptoper sier det seg selv at produsentene av maskiner hvor pris er en stor faktor velger billigste løsning som fungerer. De setter ikke av penger til å produsere en slot-in av god kvalitet hvis dette koster mer. Da må en rette seg mot et annet sett med kunder, de som er villige til å betale for det de mener er beste løsning.

Endret av magnus
Lenke til kommentar

De slot-in enhetene jeg har sett har fremstått som et ubeskyttet sår i maskinen. Til stasjonær ser jeg ikke noen stor ulempe, bortsett fra at drevene var noen hundrelapper dyrere enn tray. Men på en laptop ville jeg nok helst ungått det. Høres ut som et sted det kan komme mye møkk inn.

 

Årsaken til at de er dyre tror jeg har med at mekanikken er litt mer avansert. Det er to små robotarmer der inne som forsiktig griper tak i plata og legger den på den samme typen tray som kommer ut på en vanlig PC. Altså en ekstra motor og styringsenhet.

 

Er forøvrig helt enig i at det ser mye bedre ut med slot, men prøv å bruk en laptop på et fly før dere kritiserer sidemating...

Lenke til kommentar
k_drey: Prisen veit hverken du eller jeg. Tok en femtilapp som eksempel for jeg gikk utifra folk forstod at ingen andre en produsenten veit prisen på sånt. Men det gjorde tydligvis ikke du, eller du kun skal kverulere på ubetydelige ting. Jeg stiller veldig store spørsmål rundt din erfaring med mac og dets løsninger på slot-in og plassering i daglig bruk over lengre tid. Noe sier meg at du ikke har erfaring/liten erfaring med de produktene. Og når det kommer til design, skuff er på ingen måte mer stilrent en apple sin løsning. Går utifra du mener stilrent sett med dagens øyne hvilke betyr minimalisme osv.

 

Noen ganger finnes det folk her inne på forumet som har diverse kontakter og sitter på opplysninger som ikke hvermann har.

Kvervulere vil jeg ikke, hvis jeg ikke vet om det finnes forskjell i pris ville jeg ikke ha nevnt dette.

Jeg tok ikke kun Mac som et eksempel, jeg har vært like mye plaget med slot-in på både Mac og PC. De har ikke vært noe bedre noen av de, her favoriserer jeg ikke noen.

Jeg har hatt slot-in i mange år, jeg har en venn som har hatt en Mac med det, begge stort sett like mye plaget.

Men jeg låser meg ikke med å si at jeg aldri skal ha slot-in igjen, jeg unngår ikke en maskin kun pågrunn av hvilken måte man mater inn en cd/dvd og tar den ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...