futti Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Nå trenger jeg serisøst hjelp her! Kan noen sett opp dette oppsettet for meg? 1. Ip'en til serveren min er 80.212.134.226 2. Domenet er futti.org 3. DNS serveren som kjører domenet er ns3.mega2000.net 4. Lan ip'en til serveren min er 192.168.0.1 5. futti.futti.org skal gå til ip'en 192.168.0.200 i lan'et lokalt 6. Alt på serveren ns3.mega2000.net skal gå til min server så den tar seg av dns ting som har med futti.org å gjøre. 7. nynet.futti.org www.futti.org og futti.org skal alle gå til serveren min som skal kjøre alt som har med futti.org Noen som fekk med seg dette og kan lage ett oppsett til begge dns serverene (80.212.134.226 og ns3.mega2000.net)? Er det noe som er uklart så bare spør... :wink: Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Her har du en zone fil generator: http://elwolfie.com/dns/ Ellers så er det bare å søke på google, det finnes masse sider med generatorer og gode howto's Lenke til kommentar
futti Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Her har du en zone fil generator: http://elwolfie.com/dns/ Ellers så er det bare å søke på google, det finnes masse sider med generatorer og gode howto's Fekk ikke helt til det med den generator'en men men... Og alle sånne howto fatter jeg ikke driten av en ting til er at på serveren min kjører jeg 4 master zone og 1 root zone... master zones: 127.0.0 192.168.0 futti.org og localhost Har det kanskje noe å si? Lenke til kommentar
futti Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Ingen som kan sette opp det sånn kodene da... :wink: Får det bare ikke til å det begynner å haste litt nå Lenke til kommentar
allyse Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Enkelt... Installer AD (run--> dcpromo) etter det går du inn i dns går ned til forward lookup zone legger inn verdier for (www.)serverendin.no (ftp.)serverendin.no eller linende (legg inn 1 for hver) Mvh A: Lyse Lenke til kommentar
futti Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Enkelt... Installer AD (run--> dcpromo) etter det går du inn i dns går ned til forward lookup zone legger inn verdier for (www.)serverendin.no (ftp.)serverendin.no eller linende (legg inn 1 for hver) Mvh A: Lyse På min server? Må jeg ikke ha forwarding på ns3.mega2000.net? Kan ikke installere no der... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 På min server? Må jeg ikke ha forwarding på ns3.mega2000.net? Kan ikke installere no der... Hvorfor kan du ikke installere noe der? Du kan jo installere AD replikering elns? Om du ikke vil installere noe kan du jo legge denne forward zonen på ns3 lett da... er ikke noe vanskelig det... Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
futti Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 På min server? Må jeg ikke ha forwarding på ns3.mega2000.net? Kan ikke installere no der... Hvorfor kan du ikke installere noe der? Du kan jo installere AD replikering elns? Om du ikke vil installere noe kan du jo legge denne forward zonen på ns3 lett da... er ikke noe vanskelig det... Mvh A. Lyse Hvor finner jeg det der AD greiene? Kan ikke installere for jeg bare har tilgang til dns server tingen for futti.org btw. Ingen som greier å bare lage ett oppsett så jeg kan få se på som er nesten likt det jeg trenger eller no? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Hva skal du med AD på Linux 'a? Prøvde zone-generatoren spesifisert over, og fikk ut dette: ---------------------------------------------- Stuff for futti.org to put in /etc/named.conf: ---------------------------------------------- logging { category lame-servers{ null; }; }; options { directory "/var/named"; version "none"; allow-recursion { localhost; }; }; zone "futti.org" { type master; file "zone/futti.org"; allow-update { none; }; }; ;;;;; Legg inn zone "futti.org" greiene nederst i /etc/named.conf på primær-server'n (antar det er maskina di) På Backup-server'n tar du: zone "futti.org" { type slave; file "zone/futti.org"; masters { 80.bla.bla.bla; }; }; ------------------------------------------------ Put this in your /var/named/zone/futti.org file: ------------------------------------------------ $TTL 10800 @ IN SOA futti.org. root.futti.org. ( 2002022101 ; serial 2H ; refresh 1H ; retry 1W ; expire 1D ; minimum) @ IN NS 80.212.134.226. @ IN NS ns3.mega2000.net. @ IN MX 10 www..futti.org. @ IN MX 20 . @ IN TXT "" futti.org. IN A 80.212.134.226 *.futti.org. IN CNAME @ Legg evt. inn før *.futti.org.: futti.futti.org. IN A 192.168.0.200 Da vil ns3.mega2000.net laste ned zone-fila fra server'n din, sånn at du bare behøver å oppdatere zone-fila på server'n din...... Lenke til kommentar
futti Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 ;;;;; Legg inn zone "futti.org" greiene nederst i /etc/named.conf på primær-server'n (antar det er maskina di) På Backup-server'n tar du: zone "futti.org" { type slave; file "zone/futti.org"; masters { 80.bla.bla.bla; }; }; Var det på ns3.mega2000.net serveren? Trur jeg får det til nå Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 ;;;;; Legg inn zone "futti.org" greiene nederst i /etc/named.conf på primær-server'n (antar det er maskina di) På Backup-server'n tar du: zone "futti.org" { type slave; file "zone/futti.org"; masters { 80.bla.bla.bla; }; }; Var det på ns3.mega2000.net serveren? Trur jeg får det til nå Jepp; du vil ha ns3.mega2000.net som "slave" slik at den bare overtar "zonen" futti.org fra server'n din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå