Gå til innhold

Kan noen med erfaring med vista fortelle litt?

Anbefalte innlegg

I og med at jeg skal bytte ut hele systemet mitt snart så er jo vista et alternativ. Men jeg føler meg veldig usikker. Hører jo her og der om alle typer problemer som mediafiler som ikke lar seg spille av, spill som ikke virker, manglende drivere til diverse hardware osv..

Kan man si om det er noen problemer som generelt dukker opp når man bytter til Vista? Er det noen spesielle forhåndsregler man må ta?

Vil dx10 funke i xp?

må man ha vista for å bruke quad cpu?

Er det noen enkel måte å overstyre all eye candy (grafisk dilldall) i vista for å få litt raskere responser?

På forhånd,,tusen takk for alle inspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hvis du kjøper et helt nytt system med Vista forhåndsinnstalert så burde det ikke være problem. Men bygger du maskinen selv, og innstalerer selv er det ikke sikkert alt går knirkefritt.

Du kan slå av "eye candy" grafikken, men jeg synes ikke det jobbet så mye fortere.

Tregt system og dårlig driverstøtte ble for meg en utløsende årsak til å bytte til XP igjen.

Edit: Kanskje en idè å prøve Vista før du kjøper. Lån en Vista CD av noen. Du kan kjøre det uten cdkey i 30 dager (og litt lengre viss du utsetter tiden med en enkel kommando).

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Vil dx10 funke i xp?

8920205[/snapback]

Nei. Det vil muligens komme en mindre oppdatering til DX9 som gir den noen av mulighetene til DX10 (om jeg husker riktig).

må man ha vista for å bruke quad cpu?

Nei, men Vista utnytter den langt bedre.

Er det noen enkel måte å overstyre all eye candy (grafisk dilldall) i vista for å få litt raskere responser?

Jepp, omtrent like lett som å gjøre det i XP. I og for seg ganske identisk måte.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Vista Business Edition siden ca januar, og jeg synes egentlig det begynner å komme seg bra nå. Hadde noen småproblemer i starten, men disse var egentlig bare relatert til eldre programmer som ikke hadde blitt oppdatert til å støtte Vista, eller drivere ( ATis beta-drivere :thumbdown: ). Dette var før Vista ble sluppet på markedet (for hjemmebrukere).

Jeg har imidlertid ikke støtt på noen programmer som jeg enten A) fikk til å fungere ved hjelp av et eller annet lurt jeg fant vha. et kjapt søk på Google, eller B) kunne bytte ut med et tilsvarende program som fungerte utmerket. Dette vil selvsagt variere avhengig av hvilke programmer du vanligvis bruker.

Mediafiler som ikke kan spilles av - Har ikke hatt noen problemer med dette. VLC og Media Player Classic ( eller en annen directshow-spiller ) med en god codecpakke tar seg av det meste.

Ja, du kan skru av AERO og alt annet. Personlig liker jeg AERO, enda jeg var en av de som kjørte Windows 2000 så lenge jeg kunne ( måtte oppgradere til XP siden WPA2 ikke var støttet i Windows 2000 ). Og når jeg tilslutt oppgraderte brukte jeg enda den grå Windows 2000-looken. :p Men har du >= 2GB RAM ( noe jeg vil anbefale ), og et ok skjermkort vil det ikke gå noe særlig treigere ( det er iallefall min erfaring ).

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...