leifeinar Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Hei hadde bilen min (2004 Audi A4 1.9 TDI) til tuning hos TSracing i forrige uke. Må si meg meget fornøyd med dem. Jeg gikk fra 100 hk og 250 nm til 140 hk og 360 nm. Sinnsykt rå og kjøre forbi med i 5 gir nå. Drar noe sinnsykt i forhold til før. Pris kr 6500 8944489[/snapback] blir litt som den golfen jeg har nå det, bare litt mere moment. er helt sprøtt hvor det drar i 5 i forbikjøring må jo gå noe helt utrolig ved 180hk/410nm men sliter stort med samboern, hun mener at det er en unødvendig utgift og at bilen går bra nok. har heller ikke noen bra argumenter Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Du sparer drivstoff på *NORMAL* kjøring, kunne jo være verdt å nevne? Har fått påpek om det fra biltilsynet om og ta avgasskotroll og det er eierens feil om motoren raser. må man så må man selvom jeg ikke liker det... Der tar du feil så det jomer, ødelegger du motoren så blir du pent nødt til å punge ut for reperasjonen. Jeg har et konkret eksempel med en Toyota Hiace 2.4d som ble rusa på fullt turtall i flere min på rundt 5000rpm før en avgasskontroll (som er godt over rødstreken) det gikk som det måtte, forsikringselskapet ble koblet inn og verkstedet måtte reparere bilen på egen regning. Har du beviselig gjørt noe uaktsomt under kontrollen så er du også skyldig, punktum. Endret 1. juli 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Der tar du feil så det jomer, ødelegger du motoren så blir du pent nødt til å punge ut for reperasjonen. Jeg har et konkret eksempel med en Toyota Hiace 2.4d som ble rusa på fullt turtall i flere min på rundt 5000rpm før en avgasskontroll (som er godt over rødstreken) det gikk som det måtte, forsikringselskapet ble koblet inn og verkstedet måtte reparere bilen på egen regning. Har du beviselig gjørt noe uaktsomt under kontrollen så er du også skyldig, punktum. der en jeg jobber med jobba før, måtte også en gammel diesel avgå med døden pga avgass kontroll. ble visst en stor sak ut av det, men enda på visa ble att verkstedet måtte betale. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 noen som vet noe om ekotuning.com ? virker som de også driver med samme type optimalisering som ultimo.no gjør http://www.ekotuning.com/etusivu.php?kieli=2 sliter med samboeren maser som en liten unge, manipulerer allt jeg er god for, men synest det går sakte fremover..... Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 jepp jepp da har masingen, krypingen og forhandlingene kommet til en ende og gjett hvem som kom ut på topp skal møte en fra ultimo.no på torsdag morgen klokka 09.00, blir modifisering av programvare, er det det som også kalles bios flash? uansett...... 180hk og 410nm det kommer til og bli bra, har ca 300 planlagte mil i ferien.. skjønner jeg bør ha et sportsluft filter.... hvor mye ytelse får man av det? Lenke til kommentar
hin92 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Et sportluftfilter sørger for bedre pusting for motoren. Det gir kun minimalt bedre ytelse (maks 3kW), men et tett filter reduserer ytelsen og får motoren til å sote mer. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Du sparer drivstoff på *NORMAL* kjøring, kunne jo være verdt å nevne? Har fått påpek om det fra biltilsynet om og ta avgasskotroll og det er eierens feil om motoren raser. må man så må man selvom jeg ikke liker det... Der tar du feil så det jomer, ødelegger du motoren så blir du pent nødt til å punge ut for reperasjonen. Jeg har et konkret eksempel med en Toyota Hiace 2.4d som ble rusa på fullt turtall i flere min på rundt 5000rpm før en avgasskontroll (som er godt over rødstreken) det gikk som det måtte, forsikringselskapet ble koblet inn og verkstedet måtte reparere bilen på egen regning. Har du beviselig gjørt noe uaktsomt under kontrollen så er du også skyldig, punktum. 8980859[/snapback] Det er lett og fremprovosere et motorras på dieselmotor. har hørt historier om folk som har misbrukt det før. justere max turtall, fylle bensin, snitte i reima, ulyd fra register, lite olje etc. Rusing gjør underverker med avgassen på en dieselbil. Hiace har også mye problemer med avgassen så han har vært heldig. gikk sikkert på tabbeforsikringen til verkstedet, ålreigt gjort. Det kan jo selvsagt ha vært kontrolløren sin feil også.. Det er ikke uaktsomt og måle avgass på en diesel motor. det er et eu krav. max turtall skal sjekkes og motoren skal tåle det! blir det samme som at man tråkker hull i et rustent bremse rør eller slange på kontrollen. bremse pedalen skal tåle 100 kg. Heldigvis er det skjeldent det skjer og vi kan ikke stå til ansvar for dårlig vedlikehold av bilen. Et evt tilfelle skulle da gå utover produsenten av avgassmåleren da det er den som avgjør hvor lenge du må holde gassen i bånn. Biltilsynet er uansett noen surrehuer som endrer regler over natta. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 fikk tuna i dag, går ganske bra nå. 1 og 2 gir føles som det samme siden den spinner litt under gasspådrag, så med andre ord sliter den med og plante krafta i bakken. selv med 225 dekk. 3 og 4 gir derimot, er der jeg virkelig merker forandring. drar som bare F i 3, og meget bra i 4gir. noe som kan sies som litt negativt er at kraften som før kom rundt 1500 rpm, kommer ikke før 18-1900. og den kommer mye mere inenst. men handler vel mere om at jeg er vant til og kjøre motoren på en måte og nå må den kjøres på en annen måte men av de 5-6 milene jeg har fått kjørt er jeg veldi fornøyd. brukte ultimo.no fin fyr han jeg møtte og god service Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ehh? Kraften kommer ikke før 18-1900rpm? Virker ikke som et bra program. Jeg bestilte Bluefin fra Superchips i England. De er en meget stor og seriøs aktør. Om du melder deg inn på www.uk-mkivs.net og ringer Superchips direkte får du en Bluefin enhet for ca 5800,- NOK grunnet medlemsrabatten gjennom uk-mkivs.net (selv om du er norsk:) ). Den blir levert på døren av DHL. I England overtar Superchips garantien på bilen om du fortsatt er innenfor garantitiden! Så de vet hva de gjør. Så over til det som var poenget mitt: Om du har fått en chip hvor kraften kommer ved nærmere 2000rpm, så mener jeg du har valgt en helt feil chip. Min erfaring er helt anderledes. Etter flashing av ecu kommer momentet ved lavere turtall, efekten kommer jevnere og er mye sterkere enn før. Superchips dokumenterer ca 180hk og 400nm. Momentet er som oftest brukbart fra 12-1300rpm og tar av rundt 1500rpm. Jeg kjører bilen akkurat som før, men det er mere power over hele linja. 0-100 går på mellom 7 og 8 sekunder. Grunnen til at jeg valgte Superchips er fordi de vet hva de gjør, og programmene de har laget er meget gode. De kombinerer daglig kjørbarhet, med smidighet og styrke. Med Bluefin enheten kan du også selv koble til og laste inn originalprogrammet akkurat når du ønsker. Om han kom hjem til deg kan det vel kalles dørsalg, og derfor har du vel angrerett? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) nå skal det sies at jeg jobba natt så dro jeg rett og trimma uten søvn prøvekjørte noen mil i byen så ser at mine førsteintrykk ikke helt stemmer med det jeg opplever i dag. han sa at bilen kom til og bli sterkere etter hvært hva nå enn det mentes måtte vel kanskje kjøres inn litt , men jeg synes at den går bedre nå enn samme dag som trimming. men er storfornøyd jeg......det drar godt fra 1500, men kommer skikkelig ved 1750-1800 etter at jeg har sjekka nermere. jeg har så absolutt ingen ting og utsette bilen er bare helt fabelaktig og går utrolig bra... har ikke sjekka 0-100 er for så vidt uintresagt, men 70-120 går på ca 4 sek sånn grovt sjekka i 4 gir den kunne selvfølgelig kommet med fullt moment rundt 1500 men det passer bra med bruk av 5 gir fra 60 og opp, bruker 4 i 60 sone og 3 i 50 siden det da er lettere og holde grensa. og for og si det som det er den mannen, han visste hva han drev med..... Endret 17. juli 2007 av leifeinar Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ok. Bra den var litt anderledes da Grunnen til at turbomotorer er så mye mer utbredt i dag enn for noen år siden er jo fordi de begynner å få bukt med turbolag`et. Og når du da beskrev karakteristikken som at den kom voldsomt ved 2000rpm hørtes det ut som et dårlig program. Kraften bør være jevn, starte på lave turtall og holde seg lenge. Samtidig bør forbruket (ved normal kjøring) gå noe ned. Jeg kjører til jobben på alt fra 0,33-0,45 (17km inn til Oslo sentrum og parkerer ved Nationaltheatret). På langkjøringen tok jeg alle forbikjøringene jeg ville, og bilen var lastet med 2 pers, bikkje og masse bagasje. Snittforbruket på tur fra Oslo-Høvringen-Dombås-Trollstigen-Atlanterhavsveien-Trondheim-Oslo. Snittforbruket var på ca 0,51 og jeg fylte diesel èn eneste gang fra jeg dro til jeg var tilbake. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 vil jo enda kanskje påstå at den kommer kraftig ved ca 1800, er tydelig at moment topp ligger der og ikke på 1500, selv om det er mye moment på 1500 også. uansett storfornøyd. angående forbruk målte jeg det til 0.6 ved siste fylling. etter noe jeg vil kalle tildels aggresiv bykjøring men kjenner jeg begynner og roe meg nå, skal ut på langkjøring 2-300 mil på søndag så får vel målt litt da tenker jeg Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hehe. Roe deg allerede nå? Da er du en bedre mann enn meg I dag hadde Golfen hjemlengsel, og hadde en kort stund et snittforbruk på 0,8. Uansett, 180hk/410nm er tilstrekkelig i en Golf. Om turboen ryker blir det nok en større en, men bilen blir absolutt potent med flashet ecu! Lenke til kommentar
underground Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Kjørte fra sørlandet og inn til oslo. En strekning på 21 mil ble det. Målte da snittforbruket på bilen min (A4 1.9 TDI - 140 hk og 360 nm) til 0,43 på mila. Dette var helt normal kjøring med endel forbikjøringer osv. Var en person i bilen og litt bagasje. Syns det er utrolig bra. Har klart samme turen på 0,38 en gang før, men da var det kun og følge fartsgrensene og bare kjøre økonomisk uten noen skikkelige kraftige gasspådrag. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Hehe. Roe deg allerede nå? Da er du en bedre mann enn meg I dag hadde Golfen hjemlengsel, og hadde en kort stund et snittforbruk på 0,8. Uansett, 180hk/410nm er tilstrekkelig i en Golf. Om turboen ryker blir det nok en større en, men bilen blir absolutt potent med flashet ecu! 9110442[/snapback] vel skal ikke skryte på meg noe... med roing mener jeg og kjøre et stykke uten og dra på maks hele tida. har du bytta luftfilter? lurer på om det er noen vits ser ikke noe svartrøyk eller noe slikt Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Har ikke byttet luftfilter. Vurderer sports-innsatsfilter og nytt eksosanlegg, men har ikke fått somlet meg til å gjøre noe enda. På uk-mkivs.net ble det anbefalt å heller bytte turbo, ettersom eksosanlegget skulle være bra dimensjonert fra fabrikk. Nytt eksosanlegg krever også at jeg skjærer i originalfanger eller bytter til en ny fanger. Originalfilteret skulle også gi god luftflyt, så det er grunnen til at jeg ikke har gjort noe enda. Hvordan synes du lyden er ved pådrag? Til å være diesel synes jeg lyden blir ganske grom ved fullt gasspådrag fra 2500rpm og oppover Hadde forresten problemer med svak AC-vifte. Det viste seg at de hadde glemt å bytte pollenfilter på servicen. Bare et tips om det blåser dårlig ut av dysene Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 mener at jeg leste i de siste service papirene at pollen filter var byttet ved 20000 men ikke helt sikker jo fin lyd.... ang luftfilter tenkte jeg mest på om at kanskje det orginale filtret ikke klarte og slippe igjennom nok luft, og derfor var det kanskje behov for et sportsfilter for og få full effekt av tuningen.. eksosanlegg blir vel for dyrt og for lite effekt? ved turbobytte snakker man vel betydelig økt effekt, som igjenn kanskje blir og ta knekken på cluch og girkasse? vet du hvor mye effekt man oppnår ved turbo bytte? og eventuell annen tuning? linker? Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg har sendt noen mailer vedrørende rullende landevei i Oslo for å få testet bilen, og da kunne jeg jo hatt med meg filter og sett om det utgjorde noen forskjell. Eksosanlegget bør vel gi noen få hk ekstra, men både kasse og clutch tåler en del. En på det engelste forumet kjører med større turbo, større eksosanlegg, NOS og propaninnsprut! Mener han benket bortimot 350hk. Original kasse, men tror han har byttet til sinterclutch. http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=109588 (Audi A3 2,0tdi) Har ikke hørt om raste kasser enda, men har hørt om folk som sliter med at clutchen gir etter pga momentet. Vet ikke helt hvor mye man oppnår med turbobytte, men det spørs vel om jeg gidder å gå så langt uansett. Det måtte blitt hvis motoren får noen alvorlige problemer slik at jeg må bytte deler anyways. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå