Gå til innhold

Nikon D40kit , hvilken minnebrikke

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er min første post på forumet. Kjøpte forelden dag Nikon D40-kit på Elkjøp.

Mitt første speilreflekskamera.

I den anledning så lurte jeg på om hvilke minnebrikker dere vil anbefale.

Ønsker et bra kort, med bra lagringsplass og som er kjapt nok.

Så de solgte en tilleggspakke med Scandisk Extrem III 1 GB med kameraveske og et objektiv 55-200mm. Vet ikke om det er så lurt å kjøpe nytt objektiv før jeg har lært meg kamera og det objektivet som følger med.

Ellers så ser jeg det finnes minnekort Scandisk Extrem II med 4 GB.

Så noen tips om minnekort/brikke til D40 kamera hadde vært kjekt.

Dere får bære over med meg hvis det er dumme spørsmål jeg kommer med.

Så dere får se for dere en med skilt "UNDER OPPLÆRING" på skjorta. :D

mvh

Steinj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ønsker et bra kort, med bra lagringsplass og som er kjapt nok.

Et av disse skulle gjøre nytten i massevis...

Personlig ville jeg gått for ett eller to Sandisk Extreme III 2GB, da prisforskjellen er så liten, men er du på budsjett holder Sandisk Ultra II også. Mer enn 4GB er nokså unødvendig med mindre du skal bare skyte raw+jpg og skal være borte mer enn 4 uker uten tilgang til datamaskin. Men å dele det på to, kan være en idé, så slipper du å miste alle bildene om kameraet blir stjålet, eller en minnebrikke tar kvelden. Disse er ikke veldig plaget med sistnevnte, men som med alt - det finnes mandagsprodukter...

Lenke til kommentar

Med dagens minnepriser kan man simpelthen ikke ha for mange minnebrikker. Begynn med en 2GB, gjerne Extreme III om du liker slike ting. Så kan du heller supplere senere, men pass på å kjøp all slags minne når prisene er lavest. Er jo som en aksjekurs.. nå er det helt kanondager for oss forbrukere. Gav 180 kr for en 2GB Sandisk micro sd til mobilen i går. Skal si man merker forskjell!

Lenke til kommentar

Da er du ikke spesielt aktiv ;-)

Hva med å få tak i et 8GB, de koster ikke så mye nå, og er du glad i å ta bilder, og ikke har maskin tilgjengelig, og har planer om å ta alle bildene i RAW, så er klart et større kort enn 4GB å anbefale.

Eventuelt å ha to av de :-)

Lenke til kommentar
På min 4gb brikke får jeg 230ish bilder i raw+jpeg fine fra mitt D80. Det rekker kanskje én uke med knipsing på ferie...

8926728[/snapback]

Det hørtes lite ut, for å være ærlig... :ermm:

Jeg får vanligvis ca. 220 bilder i bare raw på et 2Gb-kort, raw + jpeg fine tar ca. 1,5 ganger så mye plass per bilde som bare raw.

Og ikke bry deg om hva kameraet oppgir når du setter inn et tomt kort. D80 er rimelig konservativ på den fronten. Jeg får vanligvis oppgitt kapasitet på 163 bilder på et 2Gb-kort, men jeg får nå skvisa inn godt over 200.

Lenke til kommentar

Ja, D80 bruker komprimert RAW format og det går vanligvis over 200 RAW bilder på et 2GB kort. RAW bilder er vanligvis 8-9 MB store mens JPG Fine er rundt 4,5 MB, dvs. det er ikke så mye å spare på å bruke JPG Fine.

Jeg synes 2GB er en passe størrelse, men folk som tar veldig mye bilder bør absolutt vurdere 4 eller 8GB.

Edit:

D40 bruker også komprimert RAW, men filstørrelsen er selvsagt mindre siden oppløsningen er mindre. Jeg regner uansett med at det også her er plass til en god del flere bilder på kortet enn det som oppgis når kortet er tomt siden det er typisk for Nikon å være litt konservative her.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...